vilket bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare scillymacdinkki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 909
S

scillymacdinkki

Min häst är ganska pigg och stark, därför hoppar jag bara i pessoabett, inte i vanligt för då får ja bara sitta och "dra" i henne, och det hatar jag! Igaloppen blir hon oxå mer framåt, jag har nu sen en tid mest ridit på pessoabett, men senast igår så bytte jkag tillbaks till hennes r´tredelade, och det fúnkade bättre än vad ja trott! :banana: , men man får ju hålla i henne ganska mkt in det oxå ibland, vilket bett borde jag rida på? Tänkte börja försöka rida mer med det tredelade.

Sv: vilket bett?

rida mer lydnad?

Pessoat tycker jag du ska slänga i soptunnan. Vill du ha starka bett finns det bättre bett än det.
läs gärna här!

GAG-BETT OCH PESSOABETT http://www.kahlin.net/noir/dressyr/index/dressyrindex.htm

eller http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/bridle.php#pessoa

Dessa bett är egentligen variation på tema. Pessoabett kallas pessoa-gag på engelska. Ett annat namn för gag är hissbett, vilket är ganska talande. Engelskans gag betyder rakt översatt munkavle. Fint.
Många rider på pessoabett (det blev nästan en landsplåga ett tag) eftersom deras hästar är så »heta« och för att få stopp eller ha kontroll mellan hindren. Många andra rider på det även när de tränar dressyr för att hästen skall gå på tygeln. Bettet har hävstångseffekt och anses allmänt bättre än pelhambett. Men varför?
Jo, sidstycket fäster i en fast punkt ovanför munstyckets fäste. Tygeln sen i sin tur fäster i en fast punkt under munstyckets fäste. På så sätt är bettet mycket likt ett pelhambett eller en kandarstång. Man kan få en slags hävstångseffekt genom att man har en spak att dra i. Däremot har detta bett ingen kindkedja, som fixerar bettet mot underkäken (vilket inte heller är meningen med detta bett), mundelen sitter fäst löpande och kan flytta sig, samt att det har delad mundel. När man tar i tygeln händer alltså följande:
Bettets undre hävstång åker bakåt - den övre åker framåt. Den övre hindras av nackstycket och håller emot. Den undre får effekt mot munnen.
Munstycket viker sig och ger efter - undre hävstången kan åka ännu längre bak. Munstycket glider längs mittringen och åker upp i mungipan. Nedre hävstången kan åka ännu längre bak (vågrätt). Mundelen kniper som en nötknäppare och åker upp i munnen mot tänderna. För att skudda sig mot obehaget försöker hästen att bita tag i bettet. Ryttaren drar ännu mera.

Meningen med ett bett som är konstruerat att åka upp mot hästens kindtänder är för mig personligen en gåta. Dock har det varit vanligt i alla tider bland westernryttare och det finns westernbett som marknadsförs som The Miracle Gag. På svenska Gå-på-tygeln-bett. Hmph!

http://web.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/castang.htm

Här en bra sida oxå.

Hoppas du kanske går vidare och byter ut ditt pessoa mot något vettigare.

/jenny

Pessoa tycker jag inte om pga så stor hävstångseffekt. Möjligen ett halvpessoa, annars tkr jag du kan prova ett kulbett (waterford) som har flera brytningspunkter o blir därmed lite starkare.
Eller ett jaktkandar, där tror jag du kan ändra tygeln så det blir olika starkt, men har själv aldrig ridit på det, men vet många som tkr det är bra på lite starka hästar som ligger på mkt.

Jag rider på Jaktkandar (Kimblewick) och tycker det funkar bra. STOR skillnad på att hoppa med det och det vanliga tredelade tränsbettet. Behöver inte ta i hästen lika mycket när han blir för ivrig på hindrena, och hästen trivs bra på det. Som piggis sa så kan man ju ändra tygelns läge beroende på hur skarpt man vill ha, så kan man ju rida med delta.

jag skulle träna på tredelat och blir hästen för stark under en period kanske rida på pelham gärna med två tyglar

Din häst kommer ju från england, den är kanske jämt riden på pessoabett? den är ju väldigt het och svåriden. Har ju varit steressad där då den gått jakt.
Tycker du och din instruktör gör ett jättejobb med hästen. :rofl:

Skulle den där smileyn vara där? *off-topic*

Till trådskaparen>> som _Runaway_ sa så är jaktkandaret ett ganska "bra" bett. Det har kindkedja, alltså kan du inte ta för mycket i det som du kan med ett pessoa.
Jag har ett stort halvblod på 170+, troligtvis har han någon form av arbetshäst i sig. Han var en väldigt stark häst förut och jag kunde inte hoppa på annat än pessoa. Men vi jobbade mycket med volter och bomövningar, mycket mycket dressyr med tempoväxlingar och beröm när han slappnade av. Han är nu jättefin i munnen och det går att hoppa på "vanligt" tvådelat, vilket jag inte ens kunde rida på när jag skaffade honom. :banana:
Så kämpa på och kom ihåg; det är handen som avgör hur skarpt bettet är! ;) :bump:

Måste säga att jag tack vare jaktkandaret kommit en bra bit i ridningen med min häst! Låter sjukt att man lovordar ett skarpt bett kanske, men vi har faktiskt lossnat ur läget där vi inte kom någonstans. Nu kan jag rida på vanligt tredelat utan kamp, men har ändå kimblewicken när vi ska ut och springa i skogen.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 191
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
397
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 147
Senast: Pinus
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka