Vilket bett till hetsig häst ?

K

Konie

Har 1 stycke dam som är väldigt hetsig att köra. Testar just nu ett Järvsöfaksbett men har blivit rekommenderad att testa ett läderklätt rakt bett, sk entömsbett. Åsikter tack !! :confused::confused:

Sv: Vilket bett till hetsig häst ?

Entömsbett/styrstångsbett använder jag på flera. Inte för att de är entömda men för att det är snällt i munnen och de flesta hästar kan bättre slappna av och "ta" bettet likaväl som att man kan hålla igen lite mer om de pullar för mycket.
Jag gillar dessa bett. Använder dem bara i lopp iofs.
Att betsla upp med skarpare bett på en hetsig häst brukar bara göra dem än värre... körgrimma kan ibland vara bästa lösningen samtidigt som att man tror man ska köra ihjäl sig om man sätter den på fel häst...
Järvsöfaksbettet testade jag på en het dam som jag har. Till en början upplevde man henne väldigt reglerbar men det var mest bara för att hon hade sån respekt för det. Efter ett par turer var hon likadan igen.

jag har testat entömsbett, järvsöfaksbett, minibit osv. järvsöbettet fungerade för mig dom för oki. jag bytte sen till ett rakt äpplebett. det är snällt mot munnen och hon ha rslutat tugga på betten (alltså slutat bita sönder dom) hon ahr ven detta i lopp och blev utdömd och sa att hon skulle bli oregelbar osv men det fungerar. sen är det ju så att får hon försig att sticka har jag ju ingen chans vilket bett jag än använder... testa ett snällt bett du kan bli förvånad!

Det är ju just det att jag tror på det här med snällare bett och är därför lite försiktig. Damen i fråga hade gått med Järvsöfaksbettet hos dem förra ägaren eftersom hon var så hetsig (hästen alltså, inte ägaren).

men min bytte från järvsöbettet till rakt äpple bett utan problem. du kan väl första gågen om du är osäker ta nåns rygg att köra i då du provar?

Jag är inte orolig för att köra henne, det var skarpa bett jag ville vara försiktig med. Ska skaffa ett sånt som du föreslår.
Åter till entömsbettet.... är det väldigt skarpt och därför bör undvikas? Har ingen kunskap om dem då vi aldrig behövt exprimentera med olika bett.

skickar pm blev så långt...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat