Vilket bett skulle ni rekommendera till denna häst?

nyaste

Trådstartare
Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas hela tiden, MEN ibland får han för sig att "nej, det här vill jag inte göra" och så slänger han upp huvudet och drar iväg. (OBS!! NEJ han har inte ont, är inte sjuk, inte dålig sittande utrustning osv. Det är en olat för att slippa undan.)
Har jobbat med detta nu rätt länge, och de gånger han gör så här så lyssnar han skvatt nada och man har ingen kontakt med honom. Jag har alltid försökt rida med "snälla" bett och inga hjälptyglar. Det starkaste jag har haft, och har, på honom är ett pullarträns, eftersom det inte alls gick att rida på vanligt aachen (provat både med och utan nosremmen) och bettlöst var en total katastrof!
Med pullar går han bättre, men det största problemet kvarstår: upp med huvudet och iväg. Har nu funderat på att prova med martingal, bara för att han inte ska kunna slänga upp huvudet så långt att han slår i mig :crazy:
Men bett... oj oj, det är ju en djungel därute! Vad skulle ni rekommendera?
Jag har provat vanliga tränsbett, rakt och delat och olika tjocklekar, 2 & 3-delat D-ringsbett och 2 & 3-delat D-ringsbett med koppar rullar och bettlöst. Jag vill inte ha något enormt skarp, men ändå så pass skarpt att då han sticker och jag tar i så ska det verka mer än de bett jag hittills har provat, eftersom de betten verkar vara "för snälla". Ge mig tips om vad man kan prova, gärna några stycken, så kan jag prova det "snällaste" av dem först för att sen gå vidare till lite skarpare om det behövs (men det hoppas jag dock inte behöva göra!) Sen då man har "fått bort" denna olat, kanske man kan betsla ner igen och återgå till bara grundutrustning (det är det jag hoppas på i alla fall)

Sv: Vilket bett skulle ni rekommendera till denna häst?

Du får nog ge oss lite mer fakta om det ska gå att ge ett bra svar. Är han ung eller gammal, vad har han gjort tidigare i livet?

Han är 14 år gammal, travhäst som gröngöling, senare som ridhäst, men inte blivit utbildad.

Senast ändrad:

Det här verkar ju inte vara ett bett problem, det är mer ett lydnadsproblem.

Fast martingal (en rem som går mellan sadelgjord och nosgrimma) fungerar bra på hästar som kastar med huvudet, och inverkar bara när hästen just kastar med huvudet (se till så att det finns gummiring på remmen så att det finns lite elasticitet)

Pelham på två tyglar är ett favoritbett, där kan du rida som vanligt på den övre ringen, medan den andra tygeln i hävstången kan användas bara när det behövs.
Vill man absolut inte ha två tyglar (det är inte svårt att lära sig, jag lovar) så är kimblewick-bett ett alternativ.

Jag använder skarpare bett ganska ofta på hästar som är olydiga eller svåra i munnen, för mig handlar det om att de ska acceptera arbete utan att försöka komma undan, och så fort de börjar sköta sig fasar man över dem på ett vanligt bett igen.
Många hästar jag ridit har verkligen hatat det trycket som ett vanligt bett ger och konstrat till förbannelse, men så fort jag plockat på ett bett med hävstång tuggar de förnöjt och gör svåra dressyrrörelser på lös tygel.

Hur tycker du att jag ska gå vidare då? Kan tillägga att det är i ridningen han gör så här emellanåt. Han är normalt lite lat av sig också, och tycker inte det är så värst roligt att jobba alla gånger. Då provar han detta för att slippa undan jobbet. Är jobbig en stund, och sen "ger han sig" och jobbar fint sen. Men, det är ju det här jag vill komma bort från. Han ska inte kunna sticka på det viset han gör, utan det ska finnas en off-knapp genast han försöker. I all annan hantering så lyder han till 210%, finns inga problem förutom att han försöker undgå jobbet ibland.

Nå, det är ju just det. Han försöker undgå jobbet emellanåt, och då försöker han med detta. Sen då han märker att det inte lönar sig, så slutar han och jobbar fint. Men, jag vill ju inte att han ska kunna sticka iväg så som han gör, utan att jag ska få stopp på det innan han lyckas, ha en off-knapp helt enkelt. Jag försöker alltid att rida hästar på så lätt utrustning som möjligt (min andra rids enbart på bettlöst och sadel/pad, inget annat) och det är också mitt mål med denna, men för att det ska lyckas, så är jag tvungen att få bort det här, så att man kan ha enbart grundutrustning i framtiden.

Använd en komplement, grejen är att hela ledarskapet inte är etablerat även om ni förmodligen är väldigt långt på väg enligt din egen beskrivning. T ex hade en stallkamrat ett liknade problem med sin häst, blev stark och ångade iväg när det inte behagade honom. Hon tillverkade en halsring av balsnöre, vilket gav en aha upplevelse för både henne och hästen när han blev för stark. Denne användes endast vid dessa tillfällen, efter ett tag fanns den som en påminnelse och idag används den inte alls längre.

Jag hade tagit martingal, och om det inte räckt så hade jag provat pelham med dubbla tyglar, för att inte behöva använda "stångtygeln" mer än när det "behövs".
Eller eventuellt ett kimblewich.

Och såklart träna ännu mera lydnad och ordkommandon mm

Ta hjälp av en tränare som kan se problemet från marken och rådfråga denne i första hand!

Det här verkar ju inte vara ett bett problem, det är mer ett lydnadsproblem.

Klart det är ett lydnadsproblem, men iv´bland får man faktiskt ta i lite för att komma åt hästen och att få den att öyda. Jag är vanlig väldigt anti att betsla upp men i ett sånt här fall hade jag inte tvivlat en sekund på att sätta på ett pelham (helst med två tyglar) för att göra klart för pålle att jan inte får fara iväg med näsan i vädret. Om det görs med målet att det ska gå att komma tillbaka till vanligt bett ser jag ingen problem.

Skulle först och främst ha provat med en martingal (har faktiskt aldrig använt det själv, men det är ju ändå ett ganska "snällt" alternativ i ett sånt här fall) såpass löst spänd att den bara begränsar om hästen kastar upp huvudet, inte för att hålla det nere så att säga.

Sen är ju faktiskt kallisar lite luriga ibland. Antingen så blir dom tio resor värre så snart man sätter i något skarpt i munnen (trissar upp dom ytterligare när dom vet att det kommer göra ont? ger dom ännu mer att dra emot?) eller så trivs dom bättre med hävstångsbett för att det inte inverkar rakt bakåtdragande på samma sätt som tränsbett. Men det är helt klart svårare att rida med hävstångsbett, och kräver kedja.
Eftersom du har klarat dig utan såpass länge skulle jag nog rekommendera att avstå, och leta vidare efter tränare som förstår sig på din häst (och kan hjälpa dig med det). En del kan vara kluriga att komma åt skallen på, men har man inte skallen med sig kan det bli jobbigt! :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 760
Senast: Vogue
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Träning Har en häst som är kanon på banan, lagom framåt och lyssnar kanonbra. Men nu har han börjat blivit väldigt väldigt pigg på uteritter...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 855
Utrustning Hej, jag har försökt kolla runt lite vad man kan prova för nosgrimma och bett till het häst men blir bara yr, finns så många...
Svar
1
· Visningar
2 258
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern