Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag hade samma problem som du använde jag kimblewick (rakt utan tungfrihet) en period. Det fungerade riktigt bra för oss och samtidigt fick jag massa hjälp av tränare på banan. Efter ett tag kunde jag variera ute, dvs ibland kimblewick och ibland vanligt rakt. Till slut kunde jag gå ifrån kimblewicket helt men det bettet hjälpte mig oerhört mycket just då när jag inte fick hästen att lyssna! Jag hade tygeln i den stora ringen.
Exakt Jag varierar mellan vanligt gummiklätt, Sprengers Dynamic RS pelham samt ett baby med mjuk mundel!
Okej tack! Kanske ska prova gummiklätt babypelham då Får prova mig fram!
För eftersom jag har bara vanligt 3-delat träns nu kanske jag ska ha en ganska milt bett då de jag har nu inte alls är skarpt. Han är ju som sagt ganska känslig i munnen också Tack för tipsen
Har man hästar som vill ligga på ska man ta det väldigt försiktigt med gummi/läderklädda bett då det blir sån oerhörd friktion emot lanerna. De absolut fulaste sår jag sett i hästmunnar är pga gummibett.
Min väldigt lätt starka häst men samtidigt superkänslig fungerar allra bäst på ett blankt rakt pelham, gummi blev hon orolig av vilket jag nu i efterhand förstår varför.
Detta går att träna bort ta hjälp av en tränare som kan rida med dig ut på annan häst & instruera dig samtidigt.
Har du ingen du kan låna bett av?
Jag lånar och lånar gärna ut till mina vänner just för att man ska slippa ha trehundra bett som man provat en gång och som man inte trivts med.
vill trycka på detta också. Min häst hade apple mouth-bett i början eftersom rådande info då var att "det är så snällt för det är plast". Åkte till tandis med hästen 2 månader efter köp och efter att ha sett vad jag såg då, ska det mycket till innan jag sätter ett syntetbett i munnen på en häst. Han hadestora friktionssår i kinderna. Efter det använder jag bara metallbett eller bettlösa alternativ. blev verkligen väldigt avskräckt.
Och då sitta och ta/slita i hästen hela tiden i värsta fall?
En häst som verkligen blir stark eller het får man verkligen slita i och det är inte trevligt för någon.
Jag förstår inte det hemska i att betsla upp om hästen faktiskt lyssnar bättre ute då så att man slipper hålla på och joxa så mycket. Jag ser det som mycket värre att man tvingas dra hårdare i munnen..
Många hästar blir dessutom tokiga av att man håller som du beskriver ffa om dem ligger på och kan bli ännu värre av att man håller på och tar i dem och duttar hela tiden.
Jag själv har också en häst som taggar till ute och rider på milda bett på banan där han inte ligger på så mycket och för mig är problemet minst smärtfritt genom att betsla upp än att sitta och tjata på hästen hela tiden, maktkamp eller inte men jag vill ha trevlig ridning.
Då har ni aldrig ridit riktigt heta och känsliga hästar.