Bett på häst som blir STARK vid uteritt???

Sv: Bett på häst som blir STARK vid uteritt???

Exakt :) Jag varierar mellan vanligt gummiklätt, Sprengers Dynamic RS pelham samt ett baby med mjuk mundel! :)

När jag hade samma problem som du använde jag kimblewick (rakt utan tungfrihet) en period. Det fungerade riktigt bra för oss och samtidigt fick jag massa hjälp av tränare på banan. Efter ett tag kunde jag variera ute, dvs ibland kimblewick och ibland vanligt rakt. Till slut kunde jag gå ifrån kimblewicket helt men det bettet hjälpte mig oerhört mycket just då när jag inte fick hästen att lyssna! :) Jag hade tygeln i den stora ringen.

Okej tack så mkt för tipset! Ska köpa det och prova :) Har ju endast provat 3-delat tränsbett på honom då jag köpte honom för inte så längesen.. Så vet ej hur han reagerar men får prova mig fram :)

Ja precis, det handlar ju också mycket om att få hästen att lyssna på en :)

Exakt :) Jag varierar mellan vanligt gummiklätt, Sprengers Dynamic RS pelham samt ett baby med mjuk mundel! :)

Okej tack! Kanske ska prova gummiklätt babypelham då :) Får prova mig fram! :)

För eftersom jag har bara vanligt 3-delat träns nu kanske jag ska ha en ganska milt bett då de jag har nu inte alls är skarpt. :) Han är ju som sagt ganska känslig i munnen också :) Tack för tipsen :)

Okej tack! Kanske ska prova gummiklätt babypelham då :) Får prova mig fram! :)

För eftersom jag har bara vanligt 3-delat träns nu kanske jag ska ha en ganska milt bett då de jag har nu inte alls är skarpt. :) Han är ju som sagt ganska känslig i munnen också :) Tack för tipsen :)

Har man hästar som vill ligga på ska man ta det väldigt försiktigt med gummi/läderklädda bett då det blir sån oerhörd friktion emot lanerna. De absolut fulaste sår jag sett i hästmunnar är pga gummibett.

Min väldigt lätt starka häst men samtidigt superkänslig fungerar allra bäst på ett blankt rakt pelham, gummi blev hon orolig av vilket jag nu i efterhand förstår varför.

Har man hästar som vill ligga på ska man ta det väldigt försiktigt med gummi/läderklädda bett då det blir sån oerhörd friktion emot lanerna. De absolut fulaste sår jag sett i hästmunnar är pga gummibett.

Min väldigt lätt starka häst men samtidigt superkänslig fungerar allra bäst på ett blankt rakt pelham, gummi blev hon orolig av vilket jag nu i efterhand förstår varför.

Okej! Tack så mycket, ska prova mig fram och köpa lite olika :)

Har du ingen du kan låna bett av?
Jag lånar och lånar gärna ut till mina vänner just för att man ska slippa ha trehundra bett som man provat en gång och som man inte trivts med.

Detta går att träna bort :) ta hjälp av en tränare som kan rida med dig ut på annan häst & instruera dig samtidigt.

Jag håller med dig!
Visst verkar det vanligare att de blir "starka" ute än på ridbana, men det som TS beskriver är ju en olydig häst som insett att ryttaren saknar makt.

Har du ingen du kan låna bett av?
Jag lånar och lånar gärna ut till mina vänner just för att man ska slippa ha trehundra bett som man provat en gång och som man inte trivts med.

Jo, har min häst uppstallad på en ridskola också, så ska kolla om dem har några olika bett :-)

Testa bara ett tvådelat bett.
Jobba mycket med att trava några steg, flytta hästen lite, sakta av. När traven är lugn och fin jobba sedan med detta i galoppen :)

Och då sitta och ta/slita i hästen hela tiden i värsta fall?

En häst som verkligen blir stark eller het får man verkligen slita i och det är inte trevligt för någon.
Jag förstår inte det hemska i att betsla upp om hästen faktiskt lyssnar bättre ute då så att man slipper hålla på och joxa så mycket. Jag ser det som mycket värre att man tvingas dra hårdare i munnen..

Många hästar blir dessutom tokiga av att man håller som du beskriver ffa om dem ligger på och kan bli ännu värre av att man håller på och tar i dem och duttar hela tiden.

Jag själv har också en häst som taggar till ute och rider på milda bett på banan där han inte ligger på så mycket och för mig är problemet minst smärtfritt genom att betsla upp än att sitta och tjata på hästen hela tiden, maktkamp eller inte men jag vill ha trevlig ridning.

Senast ändrad:

vill trycka på detta också. Min häst hade apple mouth-bett i början eftersom rådande info då var att "det är så snällt för det är plast". Åkte till tandis med hästen 2 månader efter köp och efter att ha sett vad jag såg då, ska det mycket till innan jag sätter ett syntetbett i munnen på en häst. Han hadestora friktionssår i kinderna. Efter det använder jag bara metallbett eller bettlösa alternativ. blev verkligen väldigt avskräckt.

vill trycka på detta också. Min häst hade apple mouth-bett i början eftersom rådande info då var att "det är så snällt för det är plast". Åkte till tandis med hästen 2 månader efter köp och efter att ha sett vad jag såg då, ska det mycket till innan jag sätter ett syntetbett i munnen på en häst. Han hadestora friktionssår i kinderna. Efter det använder jag bara metallbett eller bettlösa alternativ. blev verkligen väldigt avskräckt.

Varför skadar ett sånt bett mer än ett metallbett?

delvis kl

Fast om det inte finns något att gå emot, så finns ju inte problemet heller. Det är något mycket grundläggande som är problemet om man måste hålla på och joxa och dra hela tiden. Inget som man avhjälper med ett skarpt bett. För hästen är det ju precis lika mycket dragande och joxande i ett sånt bett, men eftersom det är skarpt så behövs ingen, eller mkt lite, muskelkraft från ryttaren, därför upplever ryttaren det som att det är mindre dragande.

Problemet kvarstår dock för hästen.

Jag tycker man ska tänka på det att man har ett ansvar här, att ta reda på hur dom olika betten fungerar. Oftast är det någon detalj i grunden som behöver åtgärdas, inte byte av bett, tex att ryttaren slutar dra och slita och hittar (lär sig) ett annat sätt att avleda hästens frustration på. För tro mig, detta är inget hästen vill hålla på med egentligen, så fort den får ett annat val kommer den att sluta.

Och då sitta och ta/slita i hästen hela tiden i värsta fall?

En häst som verkligen blir stark eller het får man verkligen slita i och det är inte trevligt för någon.
Jag förstår inte det hemska i att betsla upp om hästen faktiskt lyssnar bättre ute då så att man slipper hålla på och joxa så mycket. Jag ser det som mycket värre att man tvingas dra hårdare i munnen..

Många hästar blir dessutom tokiga av att man håller som du beskriver ffa om dem ligger på och kan bli ännu värre av att man håller på och tar i dem och duttar hela tiden.

Jag själv har också en häst som taggar till ute och rider på milda bett på banan där han inte ligger på så mycket och för mig är problemet minst smärtfritt genom att betsla upp än att sitta och tjata på hästen hela tiden, maktkamp eller inte men jag vill ha trevlig ridning.

Jag skulle nog se det som att hästen är olydig i det fall som TS beskriver. Jag har svårt att tänka mig att det funkar "kanonbra" på banan, men inte alls i skogen. Då tror inte jag att träningen på bana egentligen fungerar riktigt som den borde. En annan variant är att ryttaren på något sätt (omedvetet kanske) ändrar sin ridning ute i skogen. Jag tycker det är bättre att träna lydnaden och uppmärksamheten hos hästen, den ska lyssna på sätet, vara reglerbar med hjälp av sätet. Om man sedan går in för att rida hästen på precis samma sätt, alltså ställa samma krav på form och eftergift, utomhus så finns inget behov att betsla upp. Alltså vara konsekvent i sin ridning.

Självklart känns det bättre för ryttaren med det skarpare bettet eftersom ryttaren då får bruka mindre kraft. För hästen är det dock ännu högre kraft som används, inte särskilt trevligt.

(KL
Sedan undrar jag lite över hur skarpa bett som avses egentligen. Enligt vad jag erfarit så finns det enbart skarpa bett idag ute i handeln, de "vanliga" tränsbetten är ju egentligen bridongbett. Allt enligt hästtandläkarnas önskemål tydligen har någon handlare påstått....)

Fast för mig handlar det om att bryta mönster. Jag varierar mellan ett par tre snälla bett men en gång, när det kommit mycket snö, stack min häst ute. Hon tyckte att det var härligt och ville dra i tokfart och om jag försökte bromsa bockade hon eller tog bettet och drog ännu mer.

Efter att hon dragit med mig två gånger i rad hängde jag på ett pelham med dubbla tyglar och red ut på, och då var det givetvis inte lika kul att dra, hon försökte inte ens. Redan nästa gång var vi tillbaka på ett vanligt tredelat bett. Det krävdes alltså 1 timme med ett skarpare bett för att bryta mönstret. Har man haft problem längre tid kanske det kommer att ta lite längre tid men målet är alltid att kunna betsla ner, iaf för mig.

Jo att man behöver bryta mönster är ju helt klart, frågan är i sånt fall hur. Att sätta på ett skarpt bett är inte den metod jag skulle använda eftersom jag inte anser att problemet beror på att hästen inte vill lyssna. När en häst sticker så har det redan urartat. Att den sticker beror på något tex på att man drar (bromsar) den i munnen när den är uppjagad. Man behöver fundera på vad som är grundproblemet.

En frustrerad häst behöver komma ur sin frustration, att dra i tyglarna eller att sätta på ett skarpare bett är att lägga ytterligare press på frustrationen. Om man istället slutar dra i tyglarna försvinner skälet till hästens behov att sticka. Har den mycket överskottsenergi så behöver man fundera på andra sätt att komma till rätta med det. Inte dra i tyglarna, inte byta till skarpare bett. Man bara ökar hästen frustration och till slut fungerar ingenting.

Då har ni aldrig ridit riktigt heta och känsliga hästar.
De behöver inte alls handla om olydnad i det sättet ni beskriver, men jag tycker inte att man ska bygga ridpass genom att bråka m hästen. För många hästar blir faktiskt mer taggade ute och mest beror det på mijöbytet.

När man betslar upp är det ju för att slippa få hästen frustrerad många gånger för att det blir ju annars tvärtom att man då måste sitta och tjaffsa vid uterity..självklarr blir ridningen förändrad och många hästar blir då ännu mer streassade.

Krävs det starkare bett där man kan fortsätta rida som vanligt på mjuka hjälper, vad är fel med det?

För mug fullt ok och det finns ryttare som slutar rida ut för de känner att de tappar kontroll. Testa betsla upp i stället och ut å träna..annars kan man ju aldrig lämna ridbanan i vissa fall och det gör ju inte saken bättre. Jag avskyr att se ryttare vägra testa betsla upp för att man är så inbiten i att man bara ska/måste rida på vanligt tränsbett..som i stället har världens dragkamp i hästens mun innan den lyssnar - inte nyttigt eller vidare snällt det heller för en hästmun

Då har ni aldrig ridit riktigt heta och känsliga hästar.

Jo. Jag har nu en synnerligen explosiv och känslig häst, med energi som räcker för flera. Men hon är väldigt lydig (egen uppfödning för övrigt :love:). Och rids alltid på vanligt tjockt tvådelat tränsbett, aldrig några hjälptyglar.

Jag vill vidhålla att det finns andra sätt än att betsla upp till ännu skarpare bett. Skulle våga gissa att kraften i hästens mun blir lika stor med det skarpare bettet, MEN ryttaren upplever sig vara känsligare och rida med mindre hjälper. Helt enkelt därför att mindre kraft från ryttaren behövs för att ge ett stort utslag hos hästen. Jag tycker inte det är snällt. Och inte bättre än att försöka komma åt grundproblemet.

Senast ändrad:

Jag kan ju inte uttala mig om hur det är för TS men i mitt fall handlade inte om ngn frustration över huvud taget, förutom möjligtvis den över att inte får springa hur fort som helst. Farten var ett uttryck av ren glädje, det var bara jag som inte tyckte att det var riktigt lika kul.

Och som sagt, en timme var vad som behövdes. En timme på mysig uteritt i alla gångarter. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 353
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 900
Senast: Bri
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 646
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 745
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar