Bett på häst som blir STARK vid uteritt???

Sv: Bett på häst som blir STARK vid uteritt???

Vill förresten understryka att lära in avslappning är ju såklart helt grundläggande innan man ens tar ut en het häst.

Håller helt med!

Kl

Hur jag hör varierar lite på hur lång tid jag har och häst.
Är det en häst jag ska ha i träning en tid ser jag till att träna in vissa saker innan jag rider ut. Jag gör det avsuttet och ev testar jag rida en sväng på banan först.
Är det en problemlösning där jag bara ska ta den något eller några pass tar jag oftast allt i skogen. Men jag börjar avsuttet.

Det finns olika sätt att se på hästträning/ridning.
Antingen så utbildar man hästen att svara på hjälper och vara i rätt mentalt läge. Eller så undviker man saker som kan trigga dem att svara upp etc. Man låter dem löpa, rastar dem och håller i sig. Man tar inte i dem IOM att de är mottrycksdjur och flyktdjur och då kan dra/resa sig/bocka/kasta sig etc.
Eller så försöker man kontrollera dem med kraft och/eller våld.

Jag föredrar att dels nyttja deras egen natur. Men också lära dem att vara lydiga.
Det går alldeles utmärkt att lära hästar att inte fly hur som helst eller inte dra iväg, bocka etc.
Man kan inte ställa för höga krav direkt. Då slåss de IOM att det inte är naturligt för dem att inte få fly, inte få glo inte få gå i valfri form etc.
Men gradvis tränat kan man få hästen lydig, het och reaktiv eller slö och envis..

Hur skulle det sett ut då man stred till häst om hästarna bara brakade iväg hur som?
Då hade man ju dött rätt fort.
Samma i tjurfäktning eller då man kör.
Alltså går det!
Men det kräver konsekvens och kunskap som gemene man inte har.

Det finns bra sätt att lära in en signal för lugn.
I början får man ha en större grej, en övning. Till slut kan en minigrej räcka IOM att man betingat in den signalen i övningen då man fått hästen lugn.

En basic grej är ju att inte göra mer än man klarar.
Kan man inte rida kontrollerad trav är väl chansen att galoppen blir optimal på ett fält inte så stor. ;)
Alltså rider man lydnad i skritt, sen när det funkat i trav och därefter i galopp.

Då brukar man inte behöva nödbroms i form av stång etc.

Är det nåt du kan berätta hur du gjort då du lärt in stanna/stå still kommandon. vilka kommando du använder.

Skulle svarat längre men satt på mobilen.

Enkelt förklarat har jag sagt "ptro" och stannat hästen. Och varit konsekvent med att "ptro" betyder halt direkt. I början väldigt noga med att direkt få reaktion, numera (hästen blir nu 10, har haft honom sedan han var 2.5) använder jag "ptro" även om jag vill göra halt från galopp och då betyder det inte tvärstopp men han ska försöka stanna från kommandot tills hans står still, inte slängtrava en bit osv.

När han sedan tänker stanna/precis stannar har han fått beröm som gett honom fokus på mig. Min häst funkar bra med rejäla klappar och lite rufs i manen tex, och lyssnar mycket bra på rösten.

"Stilla" betyder alltifrån "vifta inte på läppen när jag kikar på tänderna" till "du kan flytta allt utom hovarna" för min häst. Beroende på situation så fattar han vad jag menar bla genom att jag snackar med honom. När han var liten och vi var ute och just övade att stå still och slappna av betydde "Stilla" just rör inte på hovarna.

först var det enkelt:
"ptro"
Hästen stannade och ganska snabbt därefter
"Stilla"

Stod han still/var lugn smackade jag igång honom igen.
Ville han röra sig tidigare sa jag "Stilla" INNAN han flyttat vikten så att han inte kunde hindra att han tog ett steg. Egentligen är det mest en påminnelse alltså. Jag kunnde alltså säga "Stilla" flera gånger utan att han tog ett enda steg, det handlade om att påminna innan han flyttade sig om att han skulle stå stilla.

Var jag för sen eller han inte reagerade utan faktiskt flyttade sig flyttade jag bara tillbaka honom (inte petnoga rätt plats men ett steg framåt flyttade jag ett steg bakåt tex) och upprepade "Stilla" när han stannat. Osv.

Det jag känner är viktigt här är att vara sjukt konsekvent i början och ha lite tajming. Och att ha is i magen och inte stirra upp sig över att det inte funkar, hästen flaxar omkring etc. Det handlar inte direkt om VAR hästen står i inlärningsfasen tycker inte jag utan att den reagerar rätt. Jag kan tex sitta på en häst som springer åt sidan och låta den springa hela fältet åt sidan för att sedan berömma den när den svarar rätt på andra sidan, och där stå stilla och vara 100 % nöjd med det. Det är helt irrelevant när det bara gäller att få hästen att förstå vad man menar. Du vill inte lära hästen att den ska stå still just där, på den sidan av den vägen. Du vill lära hästen att på detta kommandot vill jag att du står still.

Han har alltid fått och får fortfarande röra sig om han inte klarar av att stå stilla. Tex om man möter en sjukt läskig bil får han utan minsta knussel lov att ta ett steg åt sidan, och det gör han fortfarande i de situationer där han känner att han inte klarar av att ta in omgivningen. Skillnaden är att han har lärt sig att matte vill att han ska stå still. Man får en (flummigt :D) känsla av att han sitter fast i ett gummiband på platsen där han ombets stå still och han tänjer bara gummibandet precis så mycket han precis behöver för att inte blir skitskraj, fast han vill hela tiden stå kvar. Oftast känner man bara hur hela hästen viker sig åt sidan (min mor säger han har spagettiben :D) utan att flytta hovarna, men ibland tar han ett steg ut också. Milsvid skillnad mot en häst som inte vant sig av med att fly i obekväma situationer.

Nu flummade jag iväg lite men praktiska exempel känn lättare att förklara.

Nytt exempel, superpigg ungis ute på promenad. Stannar snällt men vill genast starta, backa, hoppa iväg åt sidan igen och börjar trava istället för att skritta (jag avskyr! taktande hästar/hästar som ska småtrava! Och hade därför en strategi redan innan jag fick nuvarande). Is i magen och ganska fort bli jag ganska bestämd eftersom fokuset uppenbarligen inte är på mig mer än millisekunden då hästen ändå väldigt lydigt abrupt stannar på stoppkommando. Stå stilla kommandot är minst lika viktigt att vara lydig på! Man har inget samarbete om den andra är i en annan värld och det är jag väldigt tydlig med. Precis som en sådan dag tragglar man ju inte "stå stilla"-kommandon i all evighet om hästen inte alltid är övertaggad (då är det ju verkligen något att ta tag i, att den inte är uppe i det blå utan för hagen hela tiden).

Med min häst så funkar det bäst att vara snabb med att hindra honom att flaxa iväg, lite höger, vänster, stopp, framåt utan att han hunnit kanske mer än ett stegs försök åt varje håll. Ett mer bestämt "stilla" och vara påpasslig när han vill gå igen. Sedan är det faktiskt mest att ha is i magen och verkligen få igenom vad man menar så hästen förstår att det inte är stannandet i sig som är målet, utan att hästen faktiskt har en uppgift, och den är att stå stilla! Ser man det som en uppgift tycker jag det känns lättare åtm för mig att kräva lite fokus.

På min när han är hyperpigg så stannar jag, ber honom stå stilla och när han tittat åt något håll utan att gå ber jag honom gå framåt igen. Han stannar oftast tvärt, glor åt någon sida och när han tar fram huvudet igen börjar han gå automatiskt. Inte okej och då börjar han oftast trava igen. Ingen avslappning alls uppnådd.

För oss har det funkat bäst att låta honom vara ifred när han ska stå still, han kan bli ganska stressad och bara vilja kuta iväg och är man o kladdar på honom så tigger man snarare om att få massa runt tramsande och att bli biten, han är väldigt bitsk när han är stressad :p

Poängen är alltså mest att ha is i magen och driva igenom vad man faktiskt menar så inte stoppet blir en stressig plats hästen vill rusa iväg ifrån. Vissa hästar kanske funkar jättebra med mysstund vad vet jag. Men jag är nog lite diktator på den punken kan jag erkänn och vill faktiskt ha total lydnad och jag tycker det är sjukt viktigt, därför förmedlar jag gärna just det att "Nu är det allvar, lyssna på mig!". Hästar är smarta djur, de fattar sådant tycker jag. När hästen vet vad jag menar så blir den lugn "Jag ska bara stå här o slappa, sen går vi när matte säger till" typ. DÅ går vi och den får beröm!

Min är tex även inkörd och drar div skit, inkl mig i pulka. Han bara måste i alla lägen stanna på kommando och stå jävligt still tills man ber om något annat. Både den lydnaden och inlärda avslappningen är guld värd!

Tillägg. Sen finns det ju självklart de som vill rida på ett skarpare bett ute och där det funkar alldeles ypperligt gissar jag. Men att säga att man måste, eller att hästen är för het och behöver dras i på vanligt bett är lika mycket bullshit som att hästen behöver träningshoppas på annat bett o liknande i mina ögon.

En basic grej är ju att inte göra mer än man klarar.
Kan man inte rida kontrollerad trav är väl chansen att galoppen blir optimal på ett fält inte så stor. ;)
Alltså rider man lydnad i skritt, sen när det funkat i trav och därefter i galopp.

Då brukar man inte behöva nödbroms i form av stång etc.

:bow::bow::bow:

Öh, det blev lite långt och osammanhängande ja :o Sorry :p Bara fråga om det är något oklart du känner du hade haft någon som helst nytta av att få förklaring på!

Till slut kan en minigrej räcka IOM att man betingat in den signalen i övningen då man fått hästen lugn.

Det där har lilla grå visat mig så tydligt! Det hade jag inte en tanke på när jag väl kommit på hur jag ville ha det (innan lilla grå) men nu taggar han ner bara av ja, jag vet inte riktigt ibland för att han liksom "vet" att jag kommer trappa ner tills vi om så behövs står stilla. Typ ett avbrott från galopp till skritt kan betyda "slappna av" i hans hjärna bara för att det är vad matte vill åt.

Precis som han lärt sig en himla massa annat, typ halvhalter, bara för att jag gör flera saker innan jag gör en halvhalt o liknande. Säkert inte ens konsekvent för jag är knappt medveten om det men han förstår vad jag vill ändå.

Det är bla det som får mig att se rött när folk skriver att det finns hästar som kräver skarpa bett. De ÄR så sjukt mycket känsligare och smartare än vi oftast tror.

Jag är förresten nyfiken på hur du gör, om det inte är en yrkeshemlighet :D (vilket jag mycket väl förstår) rent praktiskt alltså, är med på ditt tänk!

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 353
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 900
Senast: Bri
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 646
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 745
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar