Bett på häst som blir STARK vid uteritt???

Sv: Bett på häst som blir STARK vid uteritt???

Nej jag tror inte heller det handlar om lydnad eftersom jag inte ser på ridning/träning av häst i ett lydnadsperspektiv alls. Det handlar om kommunikation och förståelse för hur hästen reagerar och varför. Tar man bort skälen till hästens frustration så försvinner problemen också.

Jag har ridit/tränat mängder av "problemhästar", hästar som har stuckit, skenat, bockat, stegrat och tom nockat ryttare för att komma undan, trots mängder av skarpa verktyg (inspänningstyglar, hutlösa bett, spön, sporrar och gud vet allt). Hästarna har varit så illa däran att dom varit nära att få åka med slaktbilen.

Men tar man bort skälet till hästens frustration, ger dom ett enkelt och konsekvent kommunikationssystem där man tex INTE drar i tyglarna, förstår situationen innan den barkar iväg och har "verktyg" (som mer handlar om psykologi) för att hjälpa hästen att komma ur sin frustration, ja då kan man snart rida dom i alla gångarter, var som helst, i skogen, på ängar, i full fart med helt lösa tyglar i enkla huvudlag (både vanliga tränsbett och med bettlöst (sidepull/bosal/repgrimma - OBS ej engelsk hackamore som är mer skarpt än många andra skarpa bett).

Hästar är SNÄLLA och BESKEDLIGA varelser vars högsta önskan är att vara oss till lags. Men dom behöver känna sig väl till mods med dom situationer, övningar, miljöer, vi utsätter dom för. Annars slår dom på instinkterna och vill bara fly. Det är inte olydnad det handlar om då, utan hästar som utsätts för situationer dom inte är tillräckligt förberedda för.

Och nej, det är inte snällt att i ett sånt läge med skarpa hårda medel tvinga hästen att lyssna. Kommunikation handlar aldrig om tvång, vill man att hästen ska göra något som den själv för stunden inte är motiverad till eller känner sig osäker på, då får man hitta ett sätt att motivera och visa den, ett positivt sätt, tex visa den att den kan slappna av och känna sig väl till mods om den bara försöker. Men den måste ha förtroende för ryttaren/tränaren, att denne inte skapar än mer frustration genom att försöka tvinga, inte dra, inte hålla emot, bara visa visa visa, tex säga: "gå här" eller "gör så här", "flytta rumpan lite", "böj dig lite", "gå gärna framåt, ja spring och rusa fram om du vill, men böj dig och flytta lite på rumpan samtidigt så kanske du kommer på andra tankar". Hästen måste få utvärdera och välja själv utan att någon försöker tvinga eller hindra.

Jo. Jag har nu en synnerligen explosiv och känslig häst, med energi som räcker för flera. Men hon är väldigt lydig (egen uppfödning för övrigt :love:). Och rids alltid på vanligt tjockt tvådelat tränsbett, aldrig några hjälptyglar.

Jag vill vidhålla att det finns andra sätt än att betsla upp till ännu skarpare bett. Skulle våga gissa att kraften i hästens mun blir lika stor med det skarpare bettet, MEN ryttaren upplever sig vara känsligare och rida med mindre hjälper. Helt enkelt därför att mindre kraft från ryttaren behövs för att ge ett stort utslag hos hästen. Jag tycker inte det är snällt. Och inte bättre än att försöka komma åt grundproblemet.

Nu tycker jag väl inte direkt att ett tjockt tvådelat tränsbett är så där enormt snällt men, men.

Olika bett fingerar olika i hästens mun. Bett med kedja under hakan gör att det bettet fungerar på ett annat sätt en ett vanligt tränsbett.

Dessutom är det så att det som fungerar bra på en häst fungerar sämre eller inte alls på en annan häst.

Vissa hästar blir mer taggade ute, hetare helt enkelt. På några av dessa hästar så går det att träna bort men på vissa så går det inte.

Att man betslar upp betyder inte att man måste dra hästen i munnen utan oftast så blir trycket annorlunda. Ett tränsbett skapar tryck på lanerna och tungan. Ett jaktkandar på lanerna, tungan, under hakan och i nacken.

Har en häst som är kanon på banan, lagom framåt och lyssnar kanonbra. Men nu har han börjat blivit väldigt väldigt pigg på uteritter, inget illa i det. Men i galoppen blir han otroligt stark, drar upp huvudet och verkligen TAR TAG i bettet.. Ingen chans att försöka stoppa honom!! Väldigt okontrollerbart. Även i traven är han "ute och springer" med mig, ingen ro att jobba eller lyssna på mig.

Han rids just nu för det mesta på vanligt tre-delat tränsbett.

Någon som har förslag på vad man skulle kunna prova för skarpare bett utomhus på honom?

Ett väl inpassat Kimblewick med tyglarna i stora ringen kan jag rekommendera. Var försiktig och mjuk på handen bara. Att variera bett är det bästa för att undvika problem med munnen enligt min hästtandläkare. Men de måste passa! Och skippa snokremmen, den gör aldrig någon nytta, bara skada. En häst som gapar har problem med något, den är inte olydig...

Jag tror inte hästar bockar och sticker och skenar med ryttare för att dom är glada och spralliga. Det är att förmänskliga dom allt för mycket. Frustrationen kan bero på många olika saker, den finns där i botten hos alla hästar mer eller mindre eftersom dom är flyktbenägna djur, men det behöver inte utvecklas till ett problem om man har verktyg och fantasi nog att hjälpa hästen att få utlopp för denna frustration på annat sätt, tex visa dom en övning som hjälper dom slappna av. Det är hela poängen.

Spänningar är spänningar, oavsett vad som är skälet, och spänningar kan bara avhjälpas med avslappning, att hästen hittar ett sätt att komma till det. Det är det som är ryttarens/tränarens uppgift, att visa och hjälpa hästen bort från obehaget och spänningen.

Att sätta på skarpa bett i sån situation skapar bara ändå mer spänning, ändå mer obehag i en situation då hästen egentligen behöver hjälp.

Sen om det är en timme, eller fem minuter, en gång eller 100 gånger, så är skarpa bett fortfarande inte ett sätt att hjälpa hästen, bara en genväg för ryttaren som slipper sätta sig in i hästens situation och verkligen göra något åt det egentliga problemet.

Jag tror inte hästar bockar och sticker och skenar med ryttare för att dom är glada och spralliga. Det är att förmänskliga dom allt för mycket. Frustrationen kan bero på många olika saker, den finns där i botten hos alla hästar mer eller mindre eftersom dom är flyktbenägna djur, men det behöver inte utvecklas till ett problem om man har verktyg och fantasi nog att hjälpa hästen att få utlopp för denna frustration på annat sätt, tex visa dom en övning som hjälper dom slappna av. Det är hela poängen.

Spänningar är spänningar, oavsett vad som är skälet, och spänningar kan bara avhjälpas med avslappning, att hästen hittar ett sätt att komma till det. Det är det som är ryttarens/tränarens uppgift, att visa och hjälpa hästen bort från obehaget och spänningen.

Att sätta på skarpa bett i sån situation skapar bara ändå mer spänning, ändå mer obehag i en situation då hästen egentligen behöver hjälp.

Sen om det är en timme, eller fem minuter, en gång eller 100 gånger, så är skarpa bett fortfarande inte ett sätt att hjälpa hästen, bara en genväg för ryttaren som slipper sätta sig in i hästens situation och verkligen göra något åt det egentliga problemet.

Jag håller till viss del med. Men samtidigt kan jag inte har 0 koll ute i skogen när han börjar ta tag i bettet och inte lyssnar på mig. Då känner jag att 0 koll inte funkar. Vill heller inte betsla upp eller göra honom mer spänd. Men samtidigt måste jag ha KONTROLL över hästen. Och att betsla upp då vid uteritter kanske då är ett alternativ, så länge.

Då har ni aldrig ridit riktigt heta och känsliga hästar.

Jo, här också.
Jag hade en som var riktigt bedrövlig. På henne hjälpte det att rida på sidepull (dock inget jag självklart rekommenderar åt andra) så vi slapp accelerera problemet genom att hamna i dragkamp om bettet.
Och att träna hästen på uppmärksamhet.
Min uppmärksamhet att hinna förekomma "explosionerna".
Hästens uppmärksamhet på att vara beredd på nya signaler.

Ska man dra det till sin spets så borde man väl rida bettlöst, eller inte rida alls då. Jag tycker faktiskt att ett gammalt hederligt tjockt vanligt tränsbett är ganska så "snällt", funkar ypperligt på gammal som ung.

Och nej, jag anser inte att det är rätt att slänga på diverse skarpa bett bara för att kunna hålla hästen. Ju skarpare bett desto mindre kraft behöver ryttaren använda. Ryttaren blir invaggad i en falsk känsla av att rida med mindre hjälper. Istället för att komma åt grundproblemet. Om man nu analyserar sin ridning på bana så borde även ridningen i skogen kunna analyseras, i vilka situationer vill hästen fara iväg? kan man skritta på lång tygel? vad kan få hästen att lugna sig och vänta på ryttaren? hur inverkar ryttaren i skogen vs på banan? kanske kan man be någon annan rida ut hästen? Osv osv osv

Jo, här också.
Jag hade en som var riktigt bedrövlig. På henne hjälpte det att rida på sidepull (dock inget jag självklart rekommenderar åt andra) så vi slapp accelerera problemet genom att hamna i dragkamp om bettet.
Och att träna hästen på uppmärksamhet.
Min uppmärksamhet att hinna förekomma "explosionerna".
Hästens uppmärksamhet på att vara beredd på nya signaler.

Min dam är väldigt överambitiös och het och när det börjar "rinna över" för henne så hjälper det att ge aningen längre tygel och smeka henne på halsen. Det betyder "lugn, relax". En väl inövad signal. Vi jobbar en hel del med skänkelvikningar över vägen, skolor, mycket övergångar, växlar tempo och steglängd, allt i syfte att behålla hennes koncentration och goda humör.
Vissa dagar funkar det betydligt bättre att jobba på bana en stund och vänta med uteritten till en annan dag.

Enligt tandläkaren ger syntetmaterialet mer friktion än ett slätt metallbett, vilket jag ju tydligt kunde se i munnen när han lät mig kika. Red med hackamore ett par månader efter, gick sedan över till metallbett och har inte sett några sådana sår sedan dess. Gått över fem år.

Fast ridning handlar inte om kontroll, inte ens ute i skogen, det är bara kommunikation och samspel som antinger fungerar eller inte fungerar. Om man kontrollerar hästen för att få den till det man vill så har man problem redan där. Man behöver se på situationen ur ett helt annat perspektiv. Gå till botten med grundproblemet. Hjälpa hästen genom problemet succesivt. Tex inte ge sig ut på uteritter där situationer kan uppstå som hästen/ekipaget uppenbart inte klarar av. Då får man backa bandet och hålla sig till sånt som man vet fungerar under en period. Ta hjälp av någon som är mer erfaren, så att själva grundproblemet löser sig. Att sätta på skarpa bett är verkligen ingen lösning, bara en symptombehandling. Dessutom får hästen ändå mer fog för sin skepsis gentemot ryttaren/tränare. För den kommer alltid att vara orolig för hur det ont det kommer att göra nästa gång den blir spänd och får behov av att avreagera sig.

Det är det behovet man behöver hjälpa hästen med, att visa den andra sätt att hantera den på. Tex ge den en uppgift, led bort energin i övningar/rörelser, eller hitta ett sätt att få hästen att slappna av, öva in allt detta innan du ger dig ut på uteriter.

Fast ridning handlar inte om kontroll, inte ens ute i skogen, det är bara kommunikation och samspel som antinger fungerar eller inte fungerar. Om man kontrollerar hästen för att få den till det man vill så har man problem redan där. Man behöver se på situationen ur ett helt annat perspektiv. Gå till botten med grundproblemet. Hjälpa hästen genom problemet succesivt. Tex inte ge sig ut på uteritter där situationer kan uppstå som hästen/ekipaget uppenbart inte klarar av. Då får man backa bandet och hålla sig till sånt som man vet fungerar under en period. Ta hjälp av någon som är mer erfaren, så att själva grundproblemet löser sig. Att sätta på skarpa bett är verkligen ingen lösning, bara en symptombehandling. Dessutom får hästen ändå mer fog för sin skepsis gentemot ryttaren/tränare. För den kommer alltid att vara orolig för hur det ont det kommer att göra nästa gång den blir spänd och får behov av att avreagera sig.

Det är det behovet man behöver hjälpa hästen med, att visa den andra sätt att hantera den på. Tex ge den en uppgift, led bort energin i övningar/rörelser, eller hitta ett sätt att få hästen att slappna av, öva in allt detta innan du ger dig ut på uteriter.

:bow::bow::bow:

/Minett - med het och känslig häst

Vissa hästar blir mer taggade ute, hetare helt enkelt. På några av dessa hästar så går det att träna bort men på vissa så går det inte.

Att man betslar upp betyder inte att man måste dra hästen i munnen utan oftast så blir trycket annorlunda. Ett tränsbett skapar tryck på lanerna och tungan. Ett jaktkandar på lanerna, tungan, under hakan och i nacken.

Alla hästar kan guidas till en trevlig ridning på uteritter, även dom hetaste. Det är bara ryttare som inte har förmågan på vissa hästar.

Ett tränsbett skapar bara tryck på laner och tunga om du drar i båda tyglarna samtidigt, vilket ett tränsbett inte egentligen är designat för. Det ska användas med en tygel i taget principen, i sidled och via böjning/ställning ska man guida hästen till övningar/rörelser som visa den vägen till en trevlig och ändmålsenlig ridning.

Ett stångbett är designat att ridas med båda tyglarna samtidigt, då det inte ger någon hjälp för signaler i sidled, oavsett vilken tygel du tar i så blir trycket lika på nacke, haka, i mun. Därför ska det inte ridas på orutinerad häst alls då det inte hjälper hästen ett dugg, ger bara luddiga tryck som inte säger något specifikt.

Ett stångbett ska inte ridas med tryck alls, det är designat så att det ger eftergift när hästen håller sitt huvud i position vertikalt och tygeln hänger (det kallas för att bettet är balanserat). När man rider med ett sånt bett måste hästen vara väl förberedd, den måste gå att guida både framåt/bakåt och i sidled enbart med sätet och man ska inte behöva ge någon tygelhjälp alls för böjning/ställning eftersom den ger så luddig signal för detta.

Även ett stångbett ger tryck på laner och tunga om man drar i tyglarna och skapar tryck. Det är därför hästen tar in nosen tex.

Kandar är ju ett mellanting, eller en kombination av stång/tränsbett utan lika mycket hävstång, dock blir det en mindre hävstångseffekt då det är D-ring man fäster tygeln i, annars skulle det aldrig bli något tryck på haka/nacke.

Men betänk hur förvirrande detta bett (jaktkandar) måste vara på en häst som inte är tillräckligt förberedd, hur många olika signaler/tryck ska den behöva hålla reda på?

En häst som inte kan ridas "normalt" på uteritter, oavsett orsak till spänning och frustration, är inte tillräckligt förberedd i något bett och ska definitivt inte ridas med mer avancerade och svåra bett då. Den behöver mer grundridning i ett enkelt huvudlag som ger tydliga och enkla signaler så att inte frustrationen förstärks. Man får då helt enkelt undvika uteritter tills man hittat en lösning. Ta hjälp tex.

För det måste man ha i åtanke när man rider hästar, att dom är flyktbenägna djur och dom kommer förr eller senare att stressa upp sig av någon anledning.

Mycket väl skrivet.

Alla hästar kan guidas till en trevlig ridning på uteritter, även dom hetaste. Det är bara ryttare som inte har förmågan på vissa hästar.

Precis.

Kl

Tänk två sekunder på varför hästen är het ute men inte på banan.

Känns det som att din häst är "sig själv" på banan och het ute? I mina ögon visar hästen sitt rätta jag utifrån er kommunikation när den är ute, på banan stänger man ute så många intryck att hästen automatiskt har lättare att lyssna. Tycker du det känns som en vettig träningsmetod egentligen? Jag tycker det är att likställa med att sätta på blinker o bomull i öronen eller för alldel spänna ner huvudet hela uteritten. Tycker du det hade känts som en bra träningsmetod?

Eller är det kanske dags att starta från scratch och presentera utritterna för hästen på ett sådant vis att den svarar som du vill?

En unghäst är inte fokuserad på banan från början, den lär sig det. Självklart är det lättare att lära en unghäst att ha fokus även ute än att lära om en hetsporre.

Men att hävda att vissa hästar är hetare ute är bullshit. De har antingen lärt sig det eller kommit undan med det. Hästar är faktiskt otroligt "lättlärda" och lite intelligentare än så.

Måste väl tillägga att ja, jag har ridit galningar i skogen jag aldrig velat rida på vanligt bett. Vissa hade jag kanske klarat av att börja om med, vissa funkade bra med lite korrigering, andra hade jag säkert inte klarat av alls.

Numera är egeninriden unghäst det enda jag vågar rida i princip, då vet man vad som hänt hela tiden och slipper sådant jobbigt.

Vill förresten understryka att lära in avslappning är ju såklart helt grundläggande innan man ens tar ut en het häst. Hur man gör är säkert upp till individ men att komma i efterhand och klaga på att det inte hjälper att trimma/skritta//stå still utan hästen jagar bara upp sig är ju bara pinsamt. Självklart funkar det inte om man inte lärt hästen vad man vill ha för respons!

Duktiga ryttare kommer ju undan med mindre grundlydnad för de kan rida dit den helt enkelt genom att de är så tajmade och korrekta i sin ridning att de får automatiskt mer rätt svar snabbare vilket lugnar hästen. Vi vanliga dödliga får till större del förlita oss på inlärt beteende och sedan försöka lära oss rida så effektivt som möjligt för att störa mindre och få mer rätt svar så hästen återförst till lugnet.

Min häst och jag har ett stanna kommando och ett stå stilla kommande samt har lärt oss att still står man tills man slappnar av. Det var traggel i början men jösses vad det hjälpt oss mycket! Oavsett situation kan jag göra halt och hästen står still tills han kan skritta lugnt därifrån på långa tyglar. Självklart står han inte alltid prickstill och ibland måste man upprepa när han inte skrittar lugnt mer än några steg men i grunden har han koll på vad jag vill och det är guld värt (med en sådan mespropp <3).

Vill förresten understryka att lära in avslappning är ju såklart helt grundläggande innan man ens tar ut en het häst. Hur man gör är säkert upp till individ men att komma i efterhand och klaga på att det inte hjälper att trimma/skritta//stå still utan hästen jagar bara upp sig är ju bara pinsamt. Självklart funkar det inte om man inte lärt hästen vad man vill ha för respons!

Duktiga ryttare kommer ju undan med mindre grundlydnad för de kan rida dit den helt enkelt genom att de är så tajmade och korrekta i sin ridning att de får automatiskt mer rätt svar snabbare vilket lugnar hästen. Vi vanliga dödliga får till större del förlita oss på inlärt beteende och sedan försöka lära oss rida så effektivt som möjligt för att störa mindre och få mer rätt svar så hästen återförst till lugnet.

Min häst och jag har ett stanna kommando och ett stå stilla kommande samt har lärt oss att still står man tills man slappnar av. Det var traggel i början men jösses vad det hjälpt oss mycket! Oavsett situation kan jag göra halt och hästen står still tills han kan skritta lugnt därifrån på långa tyglar. Självklart står han inte alltid prickstill och ibland måste man upprepa när han inte skrittar lugnt mer än några steg men i grunden har han koll på vad jag vill och det är guld värt (med en sådan mespropp <3).

Är det nåt du kan berätta hur du gjort då du lärt in stanna/stå still kommandon. vilka kommando du använder.

Det var hästgubben vi körde in min häst hos som ville vi skulle ha ett kommando som alltid betydde stopp, vårt är det vanliga "ptro" (haha, hur man nu skriver :-D). Och att hästen skulle lära sig stå stilla, det har jag alltid använt "stilla" till.

Jag håller med dig i det mesta, men jag tror inte det har så mycket att göra med hur duktig ryttare man är. Det finns mängder av duktiga ryttare som har stora problem på vissa områden, tex uteritter. En del av dom som skriver här, med uterittsproblem, har ju heller inga problem på banan. Men förstås, det handlar väl också om hur man definierar "duktig" ryttare.:)

Nej jag tror det mer handlar om hur man ser på hästträning, om man förstår kopplingen mellan problemen och den ridteknik och inlärningsfilosofi man anammar. Att man inte förstår och eller inser att det hänger ihop.

Men jag tror att du kanske menar så du med, om jag läser mellan raderna.:) vill bara förtydliga lite eftersom det är fler som läser här.

kl
Allt hänger ihop, allt tid och alla situationer tillsammans med hästen har betydelse för hur samspelet och kommunikationen fungerar i grunden. En häst som ser att det finns en röd tråd i alla situationer och sammanhang blir villig att följa och lyssna och lära. Den vet att människan (ryttaren/tränaren) har något betydelsefullt att förmedla, den kanske reagerar på sina instinkter, men den lär sig agera utifrån hur den tolkar människans respons på det.

På gott och på ont. För när en häst reagerar på sina instinkter så har det stor betydelse hur människan reagerar och agerar på den reaktionen. Det är det jag menar med att man inte ska dra i tyglarna tex, för vi har en inbyggd reflex här, att gripa tag i och att hålla i och emot. Den måste vi jobba bort. Det är den reflexen som hästen oftast agerar utifrån när han blir het och stressad och sticker, bockar och stegrar eller vad handen nu gör. Det är nåt som vi lärt den, pga våra egna reflexer och/eller oförstånd. Då är det inte ok att tex betsla upp, för då straffar vi hästen för något som vi själva skapat.

Vi måste lära oss att slappna av, låta hästen få reagera, hålla i oss och följa med i rycket/dom extra snabba stegen och bara låta det vara, för då händer oftast inget mer än att hästen rycker till eller rusar iväg några steg.

Men har vi ett redan inövat problem där hästen förväntar sig reaktioner och ageranden från ryttaren (även om det inte kommer något sånt) så fungerar det kanske inte att bara "slappna av" i början, då måste vi vara så erfarna att vi vågar låta hästen få rusa, skena, bocka eller vad den behöver, tills den slutar av sig själv. Det är då man behöver ta hjälp, i synnerhet om man redan börjat betsla upp. För då finns där starka trauman som det krävs kunskap och erfarenhet att lösa upp. Den förmågan har man inte på en traumatiserad häst om man ansett att skarpa bett är lösningen på problemet.

Allt handlar om att göra rätt från början, det är därför man behöver tänka igenom sin ridning INNAN. Ha en plan. Tänka igenom sina uteritter. Ta det succesivt. Se till att ha sällskap då om hästen är orolig och osäker. Låta hästen få reagera, men under ordnade former och aldrig mer än ryttaren/tränaren för stunden klarar av.

Senast ändrad:

Med duktig ryttare syftar jag på ryttare på hög nivå. Just när jag skrev läste jag om Jens o Peder, de kan garanterat sitta upp på 99% av hästarna och lösa problemen på plats just för att de är skickliga ryttare. Så nej du har rätt, jag syftar inte på gemene man som rider 120 helt okej, det förutsätter inte alls att man ens kan rida utanför en bana :-D

Vi vanliga dödliga får tänka på hur vi presenterar världen för hästen, när jag skriver duktiga syftar jag på de som har sådant i ryggmärgen, inte enbart att man kan tävla på hög nivå :-)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 353
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 900
Senast: Bri
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 646
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 745
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar