Vilket bett ska jag ha?

S

Sliver

Ja nu vill jag inte höra ngt om att sök på trådar hit och dit för det har jag gjort och jag är ju inte en super flitig användare så jag har inte så mkt erfarenhet av buke, förutom att jag tycker att det är en kanon sida!

Så då till min fråga som jag vet att många där ute har ett svar på!
JAg är en inbiten dressyr ryttare, en sån där hemsk en som alla akademiker tycker, nja alltså jag slår inte hästen och rider med det skarpaste bett jag hittar osv. Iaf så köpte jag en nordsvensk av en riktig brukstyp för att använda till körning. Men då jag bor på en liten ort med en liten ridklubb så finns det faktiskt några där som är intresserad av klassiskt. Så jag har börjar fundera om jag ska prova detta.

Vilket bett ska jag använda till min nordis? Ska jag skaffa en kandar stång eller vad? Han är fruktansvärt stark då man rider honom, då man kör lyssnar han bättre. Har ni nåt bra förslag. Har ett bett med parerstänger nu men då han är väldigt hård i munnen så vill man ju inte hålla på att slita i detta, det fyller som ingen funktion.

Ja alla tips mottages och inga på hopp om att det brister i kommunikationen mellan oss då jag inte kan rida på vanligt bett osv.

Sv: Vilket bett ska jag ha?

Om jag var du skulle jag ägna mer energi åt att hitta rätt instruktör än att hitta ett bra bett. För att det inte funkar med tränsbett på din häst ÄR med största sannolikhet ett tecken på bristande kommunikation eller utbildning, och att då bara välja ett bett på måfå kommer inte att lösa några grundproblem.

Alltså - åk och kolla på lite träningar och se om du kan hitta en tränare som verkar vettig och som du trivs med. Låt sedan den tränaren känna på din häst och avgöra om det behövs bettbyte eller om det helt och hållet är en utbildningsfråga.

Ett bettbyte bör vara en del av en utbildningsstrategi och inte en isolerad åtgärd!

Ser att du bor på Gotland, du har kanske mer utbud där av tränare än vi har här. Bor som sagt mitt i buschen å vill man vraka och välja mellan tränare så måste vi tyvärr åka väldigt långt. 20 mil räcker inte, där den närmaste tränaren bor.

Nä någon annan som har något tips??

Håller med svea faktiskt.
Tror inte att problemen löser sig enbart med bettbyte utan träningsstrategi bakom.
Har själv upplevt känslan av att sitta på outbildad häst med betongmun. Det pga att han inte bar sig eller gav efter alls i rygg och nacke och alltså inte kunde vara lätt i handen. Han spjärnade mot handen för att återfinna balansen förmodligen.
Det är en travhäst som också är "lärd" att ta stöd mot bettet och har aldrig fått eftergift på det viset man brukar ge i ridningen för att få en känslig mun.
Så tidigare var han ostyrbar och krävde råstyrka för att bromsas. I regel gick det sämre ju mer man tog i tränsbettet.

Vi har använt stång för att bryta mönstret, men det skulle jag inte ha experimenterat med utan tränarens inrådan och övervakning. Jag inser hur lätt man använder stången fel. Den la jag på under korta pass på ridplan och var alltid medveten om hur lätt han blev för kort i halsen i stället för att länga sig och komma upp med ryggen. Utan tekniklektioner hade jag nog misslyckats!

Efter att han lärt sig hjälperna för längning, böjning och att kliva in med bakbenen och balansera upp mig så går det fint att rida på tränsbett. Det har fått en annan betydelse nu efter en tids ridutbildning. Han behövde hitta ett nytt sätt att använda kroppen.

Kanske det sitter i bristande balans och bärighet på din då den är fin att köra. Kanske du ska lära in övningar och träna på bärighet och struktur från marken med tränsbettet och sedan överföra samma till ryggen? Jag tycker det är lättare att få igenom och vara tydlig från marken.

och jag är lite avis, vill också ha en riktig brukshäst, de är helt underbara!! :smirk:

.... Skulle man inte kunna försöka med ett bettlöst alternativ, åtminstone vid uteritt. Annars håller jag helt med föregående talare!

Nja jag kan ju inte säga att man blev precis så mkt hjälpt med bettvägledningen.
Ett bettlöst alternativ, det tror jag inte på, det skulle vara ett Hackmore men det vill jag inte använda.

Jag svarar till alla genom denna knapp!

Jobba honom från marken går utan problem, problemet ligger i att när vi är ute och rider så helt plötsligt kom han på att jag måste hem. Då tvär vänder han på en tioöring. Å jäklar säger jag då bara man får inte sitta o sova inte. Det är en kort,hög, kompakt häst detta. Hans nacke är inte och leka med, oh ....
Iaf så får man ligga på som fasiken för att få honom att stanna, å då är jag ingen nybörjare inom ridningen, har tampats med en hel del tvära hästar. Men jag tänkte att man kunde kanske skaffa en stång och prova och ibland rida i detta för att få honom och haja till och sen övergå till det tredelade igen...

20 mil... Ja, det är väl vad jag åker UTÖVER båtresan när jag ska träna...

svea skrev:
20 mil... Ja, det är väl vad jag åker UTÖVER båtresan när jag ska träna...

Ja då läste du nog inte riktigt! Till närmaste tränaren har jag 20 mil ungefär men ska jag då leta mig till någon annan, ja du då blir det långt....

Låter faktiskt som att ni har lite ledarskapsprobem.
Har du provat på backen om ni går en promenad långt bort från stallet. Hur fungerar det då?

/T

Bruks nordisar brukar ju vara väldigt starka, men tro mig, det lösaer inte större problem om du byter till ett stång bett eller likande på en gång. Om du ska byta till ett skarpare bett så tycker jag ändå att du ska ha en tränare så du lär dig använda bettet på ett bra sätt. Jag vet vart avaträsk ligger och har länge undrar hur folk där ikring gör med tränare osv. Kan du inte dra ihop ett gäng och ringa till någon tränare då?

Tez1 skrev:
Har du provat på backen om ni går en promenad långt bort från stallet. Hur fungerar det då?

/T

Går hur bra som helst, han följer mig vart som helst när som helst bara jag går först.

:d :d :d :d :d :d

Senast ändrad av en moderator:

Jasså så du känner till vårt lilla ställe ;)

Jo vi brukar göra så, men man får ju liksom inte tag i tränare hur långt bort som helst pga att det blir för dyrt att ta upp från södra sverige osv....

Umeå trakten brukar vi ta upp tränare ifrån, alltifrån dressyr,hoppning och klassiskt.

Jag känner igen det där lite. Min kalblods travare (sto) är också hård i munnen vid ridning men inte i körningen. Vid hade en stång på henne, vet inte om det var pelham eller kandar. Och det funkade inte alls, blev bara värre.
Ett tag hade vi en western stång på henne, den funkade rätt bra. Men sen bytte vi till ett pessoa bett och det har funkat jätte bra. Det går också att byta lägen nu på bettet utan att hon blir tokig.

Så ett pessoa bett kanske kan funka på din häst också.
Lycka till....

Det låter nästan som om du har bestämt dig... ;)

Ett sista förslag: Kanske ni skulle ta och åka på någon träning (typ helgkurs, eller läger) för att få hjälp med ledarskapsproblemet istället för att lösa det hela med ett skarpare bett. Visst hästen har respekt för bettet, men inte för dig... Då kanske det inte känns lika jobbigt att åka alla dom där milen, om problemet förhoppningsvis löser sig en gång för alla.

Detta med att hästen är hård i mun..jag kan bara inte förstå det.

När jag rider så rider jag med min kropp och med den kan jag forma hästen, stanna, halvhalter gå ingång osv.

Använder mig i början av rösten och sedan går över till kroppen, det gäller även gångarter.

OM hästen är hård i mun ska du fundera på varför?!

Ocj ja, det är tyvärr en brist i er kommunikation...jag behöver aldrig ta hårt i mina hästar men så har de från början lärt sig att det räcker med att jag nästan tänker tanken så får jag vad jag vill...och det kan fakstikst de flesta lära sig!!

Så jag skulle rek dig att rida bettlöst och lära dig rida med din kropp!!

Man ska smålirka i ett bett inte ta hårt...ju hårdare du blir desto hårdare blir hästen...och har hästen alltid varit hård ja då får man börja om från marken och få hästen att lyssna på dig.

Jag vet att jag har rätt på den punkten ;)

Senast ändrad av en moderator:

loki skrev:
Det låter nästan som om du har bestämt dig... ;)

Ett sista förslag: Kanske ni skulle ta och åka på någon träning (typ helgkurs, eller läger) för att få hjälp med ledarskapsproblemet istället för att lösa det hela med ett skarpare bett. Visst hästen har respekt för bettet, men inte för dig... Då kanske det inte känns lika jobbigt att åka alla dom där milen, om problemet förhoppningsvis löser sig en gång för alla.

Hm, nu vet jag inte vilken typ av häst du har erfarenhet av. Har du nån gång ridit en riktigt envis tänka bara på mat häst? Om inte så är du hjärtligt välkommen.

Angående ledarskapsproblem så undar jag bara hur du ser på detta då du skriver så.
Vid körning funkar det bra, kan ju få för sig att han skulle gärna ha gått hem men man kan ju inte bara vända då man sitter fast i en vagn eller släde. Så han lunkar på. Då vi vänder hemmåt går det ju förstås fortare, men vilken häst gör det inte det med.
Han följer mig som ett ljus överallt, även om han tycker att något är otäckt. Litar på mig. Tar honom i hagen utan att han går undan. Han börjar aldrig äta förrens han har fått höra ett varsågod. Går inte en millimeter då han är sadlad och tränsad om jag går ifrån honom, han står och väntar på mig, och detta ute.
Problemet är då han tvär vänder och kommer på att han ska hem, då måste man vara snabb så han inte hinner tänka för mkt. Jag är envisare än honom om det så ska ta hela dagen och han brukar ge sig före mig även om han är fruktansvärt envis.

Tja vart brister det i vårt ledarskap? Tala gärna om det för mig så jag vet om det är ngt jag kan bättra på....

Ska bara nämna att jag har ett halvblod som jag rider dressyr på. Ett vanligt bett, ett 3-delat. Utan problem och det är en stor och kraftig valack. Också en väldig hals, men kroppen graciös. Ja det är han på bilden här intill. 170 i manken.

Iaf så behöver jag ALDRIG dra honom i munnen, han lyssnar på minsta lilla tygeltag, men så är det ju helt två olika raser.
Ett graciöst halvblod som är ämnad för dressyr. En bruksnordis ämnad för att köras/ridas i skog och mark, inte vara på en dressyr bana. Så det är ju inte så konstigt om han är besvärligare. Har ägt honom sedan november -04 och han är 11 år. Vad han har gjort tidigare, det vet jag inte så mkt om. Det finns absolut ingen dominans i honom, det har det inte gjort sedan han kom hit. Ja förutom i hagen med sina kompisar men det är ju en helt annan sak...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 763
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama