Vilket bett rider du på ?

P

plastprodukt_2

Brukar du variera mellan olika bett? vilket bett rider du på i dressyr och hoppning? Berätta :D

Sv: Vilket bett rider du på ?

I hoppningen rider jag på tredelat tränsbett, i dressyren på tvådelat och om jag märker att han är extra pigg rider jag på pelham.:angel:

Jag rider på ett vanligt tredelat :) funkar bra! En kompis rider pelham på sitt fullblod, hon är 5 år och kommer direkt från galoppbanan.. det är liite att ta i :S sen rider hon ju me 2 tyglar så det måste väl vara kandar då...

Tack för mig :)

Har ett rakt pelham, med dubbla tyglar som jag hoppar på. I dressyr kandar/tredelat. Ut Pelham/rakt/rakt gummi...

Jag rider på ett vanligt tredelat :) funkar bra! En kompis rider pelham på sitt fullblod, hon är 5 år och kommer direkt från galoppbanan.. det är liite att ta i :S sen rider hon ju me 2 tyglar så det måste väl vara kandar då...

Tack för mig :)

Det blir inget kandar för att man rider med två tyglar på ett pelham. Räknas väl tillomed som lite snällare än att rida med delta iomed att du kan varier vilken tygel du tar i.

Rider själv med tredelat både i dressyr och hoppning.

På den ena varierar jag ganska ofta. Har hack och pelham när jag ska rida ut eller hoppa då han blir väldigt stark. Och sen 3 delat i dressyren.

Den den andra har jag bara vanligt 2 delat med fasta ringar i både hopp dressyr och på uteritt.

Fullblodet rider jag på både 2 delat syntet, 3 delat och rakt Nova bett. Varierar med dem i både hopp och dressyr.

Halvblodet rids på antingen hack eller rakt gummibett då hon är väldigt känslig. Hon har hacket i skogen och gummibettet i hoppningen och dressyren.

Dressyr rider jag på ett tvådelat tränsbett. När jag rider ut själv rider jag på ett ponnyhackamore. När vi rider ut fler tillsammans har jag ett hackamore med längre skänklar och när jag hoppar har jag ett kombinationsbett.

Tredelat gummibett i hoppning, vanligt tredelat i dressyr(ibland gummi oxå) När det bär av ut i skogen e det hissbett som gäller så man får stopp, ha ha ;)

dressyr 2 delat tränsbett
hoppning pessoa eller rakt pelham eller 2 delat tränsbett
skogen pessoa eller pelham

Brukar bara rida på ett tredelat gummibett, då hästen fungerar alldeles utmärkt på detta och trivs väldigt bra med det! :)Men jag läste någonstans för ett tag sen att man helst ska byta mellan tre olika bettalternativ i veckan??:confused: Det känner jag ingen som gör...

Brukar bara rida på ett tredelat gummibett, då hästen fungerar alldeles utmärkt på detta och trivs väldigt bra med det! :)Men jag läste någonstans för ett tag sen att man helst ska byta mellan tre olika bettalternativ i veckan??:confused: Det vet känner jag ingen som gör...

Jag gör det, men det är bara för att det fungerar bäst med de betten... Eller - dressyr måste jag ju ha tränsbett till tävling, så då tränar vi med det också. Hoppningen har börjat fungera 100 gånger bättre sen vi ÄNTLIGEN hittade ett bett som hästen trivs med. Hackamoren jag använder vid uteritt är för att hon har en känslig mun som behöver "vila" ibland.

Skulle skriva att jag inte känner någon som gör det:D Men då är det säkert bra att du kan variera dig så mycket!:idea: Och att hon/han funkar bra på alla betten!

Vanligt tvådelat, både hoppning och dressyr. Om jag känner att jag skulle vilja skifta för att få fram annan känsla använder jag ofta rakt bett.

Rider mest med sillikonbettet på den ena, 2-delat ngt tjockare på den andre och 3-delat på de andra, så olika vad som funkar bäst på just den hästen.

I dressyren och hoppningen så rider jag på ett tredelat pessoabett, ute i skogen antingen pessoabettet eller tvådelat pelham.

Jag varierar mellan tredelat bett och hackamoore.
Hoppar oftast på hack och dressyr självklart med bettet.

Ut varierar det beroende på. Jag försöker variera så att jag rider med båda lika ofta och helst inte samma mer än två dagar i rad.

Rider dressyr och hoppning på 3 delat och remont.
Har rakt bett och pullar när jag longerar eller tömkör.
Rider på hackamore när jag rider ut.

har dom här betten på tandläkarens inrådan.

Stoet rids alltid med ett smalt tvådelat Bomber-bett, funkar inte på ngt annat....
Valacken rids med tredelat western järnbett med kopparringar i mitten/ tvådelat smalt Bomber-bett
Unghästen rids med ett lite tjockare tredelat Sprenger med en rulle på mittendelen.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
683
Senast: skogaliten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka