Vilket bett? rekomenderar ni?

Ör_Hjalmur

Trådstartare
Hej! jag har en lite fundering, vilket bett passar till en häst som är het,känslig och gillar att bli riden. Hästen blir stark och det är i bland svårt att få stopp på han.Han rids på 3 delat, men bli stark, och kan bli svår att stanna. Någon föreslog 3 delat pelham bett, så ja har letat lite på internet men jag hittar inga sådana. För jag vill inte ha för skarpt bett på han , han är bara 5 år. Jag vill inte fördärva hans mun.
Men tips på bett eller övningar man kan göra för att få mer "kontroll" på han, skulle jag bli glad över att få.

Jag skall dock prova rida på de 3 delade bettet och testa hur det funkar.ett tag ,när hästen kommer hem till mig(Skall köpa den underbara hästen:love: Han är hur gó som helst, nakdelen är dock att han blir stark vi ridning.

tacksam för hjälp:bump:

Sv: Vilket bett? rekomenderar ni?

Till att börja med testa de olika versionerna utav vanliga bett utan hävstångseffekt eller liknande. Alltså ex raka, tredelade, med fasta ringar, utan fasta, med parerstänger, bettlöst osv...Raka bett brukar gilals av många hästar, då det ligger med stilla.

När du hittat det som hästen trivs bäst på skulel jag rekomendera övningar för att få hästen mjukare och lydigare helt enkelt. Inte att byta upp dig till ett starkare bett.

Hästen blir oftast stark för att den spänner sig och tar i med underhalsen ex, alltså den använder inte de rätta musklerna för att arbeta med dig och inte mot dig.

One rein stop är ett bra hjälpmedel för att "tvinga" hästen att slappna av. När hästen lärt sig vad det går ut på kan man förfina väldigt mycket, och hästen slappnar av redan i början utav rörelsen, och hinner därmed aldrig bli stark.

Senast ändrad av en moderator:

Om du ska testa pelham så ta ett rakt istället och dubbla tyglarså har du stångtygeln vid behov

Hej! tack för svaren :), ja jag tänker inte använda ett skarpt bett om det inte behövs,finns kankse bättre altenativ, så jag får prova mig fram(Som mazarein sa) mellan de vanligare, ike lika skarpa betten.
Och så får jag prova olika övningar, i lydnad så kanske det funkar bättre efter ett tag? Kan ju hoppas

Fördelen med ett pelham är att när man har stångtygeln vilande och rider på bridongtygeln (eller vad man ska kalla det annarts) så är det ett stabilt rakt bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka