Vilket bett med kedja?

Marlan

Trådstartare
Är på jakt efter det perfekta bettet till mitt isis sto.
Hon gillar inga bett utan kedja. Tror att det är just den känslan av att mundelen pressas mot underkäken sas som hon gillar. Ett bett med kedja kasar aldrig upp och ner i munnen som ett bett utan kedja ofta gör.

Samtidigt som hon är väldigt het och framåt är hon känslig i munnen och går gärna bakom hand. Detta handlar självklart mycket om min riding, men utan ett bett som verkligen fungerar för oss blir det aldrig riktigt bra.

Jobbar henne mycket med lyftande tygeltag istället för tygeltag bakåt, men självklart så mycket det går med sits och säte i första hand.

Behöver hitta ett bett med hävstång/kedja som är så pass milt att hon ändå vågar ta stöd och söka sig fram till handen.
Vad har ni för förslag på bett? :)

Sv: Vilket bett med kedja?

Har du testat baucherbett? Det har en hel del av stångbettets stabilitet men du slipper hävstångseffekten och skärpan.

Rider du med "Lyftande" tygeltag i syftet att just lyfta så bör inte stångbett användas alls.

Svarar båda...

Har inte provat babypelham, funderat på att prova ett i syntet?

Hur ska man sätta ett baucher? Med den lilla ringen i nackstycket eller i tygeln?

Nackstycket i den lilla ringen, tyglarna i den stora som på ett vanligt bett.

Inte i syfte att lyfta utan att ställa, göra uppmärksam.
En undran bara, varför bör inte stångbett användas om man ämnar att lyfta? Rider man på tränsbett och använder lyftande så åker bettet upp mot tänderna och jag kan inte sänka mig att det skulle vara bättre...:crazy:

Skriver från mobil så orkar inte skriva så långt.

Läs på om stångbettets inverkan, vilka tygeltag som kan tas på stång (dvs ej ledande och uppresande/lyftande pga hur stången verkar). Att ställa en häst med lyftande tygeltag på stångbett borde vara väldigt svårt.

Kollat munstatus? Inga bitar kvar under tandköttet av vargtänder osv?

Bettfrågan lämnar jag över till nån annan.

Stångbettet är konstruerat så att det verkar neråt/bakåt. Skänklarna och kinnkedjan gör ju bland annat att man får ett tryck i nacken så att hästen får en stark impuls att sänka huvudet. Så om man har en häst som går för lågt med huvudet och kryper bakom hand är hävstångseffekt det sista man vill ha.

Rakt Kimblewik, liten hävstångseffekt eller mer beroende på var man sätter tygeln. Lite svårt att hitta i 10.5 storlek.
Nu råkar det vara så att jag har ett sånt bett sprillans nytt, endast använt en gång.;)
Min häst gillar inte raka bett med fasta ringar och kedja tydligen, så det är bara att sälja bettet och leta vidare i bett djungeln.

Tycker det är lite läskigt med stång eftersom det fixerar huvet på sätt och vis vilket gör att hästen känns nöjd för att den helt enkelt håller.huvudet stilla och travar på. Har man då stöd i handen får hästen ett tryck i nacken, och dessutom ett bändande tryck på underkäke och mun som är lite hårdare än det du känner i handen. För att komma undan från det ena vill hästen skjuta huvet neråt framåt. För att komma undan hävstången i munnen måste den lyfta huvet eller vika in det. Så rider man runt och det känns som hästen är nöjd med ett ordentligt stöd behöver det inte alls betyda att den gillar det.

Har man hela tiden väldigt lätt hand med knappt någon kontakt händer ju inte detta, och jag kan självklart inte veta hur du rider så det är bara nåt generellt jag själv upplevt. Ett bett utan hävstång är ju lite ärligare så du kan känna mer i handen hur mkt tryck hästen upplever.

Älla bett med kedja har inte den effekten. Islänskt trångbett tex orsakar inget tryck på nacken alls. Detta fungerar hon förhållandevis bra på. Kanske skulle leta upp något med en annan mundel.... Har tre-delat nu.

*KL*

Försöker svara er andra samtidigt:

heidi maria: Är helt med dig i ditt tänk. Men om man får en bra känsla i kroppen på hästen och inte bara tänker på vad som händer i handen, är inte den känslan ärlig då? Att hon faktisktgillar bettet?
Jag är/försöker hela tiden vara supermjuk i handen, spciellt med stångbett och kedja.

orientalkatten: Låter intressant. Har ett som jag provat, men det är för stort och åker lite fram och tillbax i munnen vilket hon absolut inte gillar, självklart.
PMa mig ;)

cahs: Kollar regelbundet munnen på henne 1 gång per år på min vets inrådan. tog bort två pyyyyyttesmå varjtänder när hon var 5 och det är 5 år sedan och hon har aldrig visat något på undersökningarna. :laugh:

feel: Har läst på men håller inte riktigt med om att man inte kan ta ställande eller lyftande tygeltag. Fast det är iof inte första gången som min häst inte följer skolboken...:angel:

Funkar det bra så funkar det bra :) du har säkert insikt att kunna se vad din häst går bra med, men skrev ändå ifall nån inte tänkt ur det perspektivet .

Har dock sett det fenomenet i min omgivning, så det är ju bra att ha i bakhuvudet. Hästar som Går med stång som om det vore tränasbett och håller huvudet helt stilla och ryttaren tror att det är för att hästen gillar det. Slänger den med huvet utan hävstång men med likadan mundel kan det ju vara för att den vågar då och skolningen syns, och inte för att den ogillar det bettet. Bara en liten irriterande synvinkel på det hela. :P

Men tycker pelham och kimblewick är helt ok. :)

Senast ändrad:

Peeweebett kan inte va intressant då? Det sitter ju väldigt stabilt och har en mild mundel (om man har en mild hand men det gäller ju alla bett).

Har du provat att sätta en sporrem mellan bettringarna under hakan?

Min föredrar oxå helst stabila bettvarianter. Hon trivs bäst med den raka jaktstången (kimblewick som inte är problem alls att hitta rakt i 10,5) men med sporrem under så funkar både vanliga 3delad och raka bra. Tvivlar dock att man får tävla så inom någon gren

baucher red jag en del på förr men inte sett annat än 2delade i 10,5 och de vill jag inte använda.

Varför skulle inte en sk islandsstång ha samma effekt som en stång framtagit för dressyr, hopp eller westernhästar?

Har du en kedja och skänklar är det ett stångbett, och fungerar som sådant. Oavsett vilken gren bettet är riktat till.

Islandsstång brukar tom vara mkt skarpare än en vanlig dressyrstång eftersom den dels har väldigt långa skänklar och dessutom oftast är delad, därtill används den som enda bett! Tänk på att en dressyrhäst skall gå msv c innan den får ridas på stång, och då är det inte tal om blank stång utan stång+bridong. Det borde ge dig en ide om när det är lämpligt att använda stång, dvs när hästen redan är välutbildad och går i en stadig och bärig form på vanligt tränsbett.

Ett bett med hävstång är inte milt, fysikens lager sätter stopp för det!

Håller med feel och svea, och tycker i första hand det låter som ett ridproblem och inte ett bettproblem om du hela tiden måste ta lyftande tygeltag och hästen går bakom hand.

Men om du vill prova ett bett med kedja så köp ett jaktkandar med rak mundel (kedja och delat bett bör aldrig kombineras) och byt ut kedjan till en läderrem (eller använd kindkedjeskydd). Fäst tygeln i själva bettringen, inte de små hålen. Då har du ett hyfsat snällt och stabilt bett med kedja, och utan alltför mkt hävstång. :)

De flesta islandsstänger jag har sett har varit hissbett med kedja men jag vet ju inte vat TS rider med.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
1 057
Senast: Gry
·
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 440
Senast: Glimris
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
4 018
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka