Vilket bett hoppar ni på?

jag har med hoppat på tredelat förr men har hoppat då och då på pessoa och i höstas gick jag över till pessoa, jämt när jag hoppar. hon blir rätt het och springig så jag kan rida ordentligt med pessoat, asbra

Hoppar inte min tös just nu, men skull vi komma upp i sådan kondition och vilja åka och skutta lite blir det på nuvarande betsling - remontnosgrimma m tyglar.

Kan hon hålla sig på mattan en vårdag med kmopis på hemväg när dte är mjukt i marken kan hon hålla sig på mattan i ridhuset oxå. Lyssnar lika bra på den som på bett om man har lite teknik, hoppar på stället ist ;)

NU kommer jag med sån där fråga :o
Rider i nuläget med en strenger tredelat bett men som sagt ibland blir han riktigt stark vissa gånger är det jag men också många gånger han. Så min fråga är då ( jag kan inte ett sk..t om bett ) Har tänkt att prova Pessoabett och se hur han tar det. Har du eller kanske ngn annan ett råd att ge mig ang bett. Dock ej för skapt då jag inte vill ta bort stödet utan vill att han fortfarande tar stödet. :p
Tackar och bugar

Jag ride på ett rakt GM-pelham med delta.
Jag har inte "ett så skarpt bett" för att min häst är särskilt stark, utan för att hon trivs med det. Hon kan ibland bli lite stark efter ett hinder, inget jag tycker är ett jätteproblem, men med ett bett jag inte behöver ta så mycket i blir hon mycket lugnare med huvudet. Hon känns glad och positiv, till skillnad mot om man har ett, enligt henne, "för mesigt bett" där man i stället behöver mer kraft. Det här är helt enkelt ett bett hon trivs på, och jag tycker det verkar vara ett bett som många hästar trivs med. Personligen har jag så pass höga tankar om hästfolk att jag tror att dom försöker välja ett bett där både häst och ryttare är nöjda.

Jag är personligen mot att rida på starka bett.. men iband är det det som funkar bäst.. något jag däremot ALDRIG rekommenderar är ett pessoa. En jag känner red på pessoa på sin ponny och hon fick helt plötsligt ont i munnen. Det visade sig att pessoat hade förskjutit hennes tänder och förstört dom.. Den hästen går nu mer bara på hackamore med tillstånd. Provade ett pessoa (efter rekomendation av en ny tränare) ett pessoa appel mouth med endast en ring. Han kröp i hop och blev rädd för bettet och svarade inte framåt. Nu mer hoppar han på ett rakt apple mouth gummibett och går dressyr på ett tunnt smalt tredelat. Bästa lite "skarpare" bettet tycker jag är en jaktstång.. dvs ett phelham fast med D stång/ring/skänkel.. eller ett rakt pelhanm i gummi. Flippan bettet ska tydligen också funka himla bra.
:banana:

Problemet med ledade bett med hävstång är ju att ledningen gärna åker upp i gomtaket och trycker. Det kan ju inte vara så skönt, särskilt pessoa har ju den effekten. Använd ett rakt bett i stället, så slipper man (förhoppningsvis) få en häst som slår med huvudet, och så småningom, börjar krulla ihop sig och bli nervös för att den vet att det snart kommer ettt tryck i gomtaket.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
713
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur