Vilket bett hoppar ni på?

Jag gillar 3-delat tränsbett, jag gillar inte starkare bett.
-----------------------------------------------------------
Vägen till en mjuk mun uppnås genom en mjuk hand : :banana:

Ett tjockt tvådelat bett. Fungerar ganska bra, börjar fundera på ett gummibett i stället nu eftersom han inte riktigt vill ta stöd i handen...

har tidigare hoppat på tredelat. Numera bytt till rakt pelham med delta. Funkar bra för mig.

en liten parantes,
har hoppat henne några gånger på hackamore o pelham också, men nja... pessoa med, de funkade ganska bra, men jag är så himla rädd o ta i henne med de.
tänkte testa ringbett så får vi se..

Jag hopppar på ett tredelat eller med ett eggbett. :bump: :bump: :bump: Förut så var han lite olydigare så då hoppades han på ett pessoa. :o

Hoppar islänningarna på tränsbett och tredelat bett med sötmalm. Fullblodet på tränsbett och araben på tränsbett med kopparinlägg.

Min häst har alltid varit svår att hålla på hinder, har förut hoppat med två- och tredelade tränsbett och även provat pelham.
Men så bytte jag till ett rakt tränsbett, som egentligen ska vara mycket snällare, och det funkar kanonbra. Min teori är att det är lättare att bromsa med ett snällt bett som hästen lyssnar på än ett skarpare bett som hästen inte litar på, åtminstone tycks min häst fungera enligt den principen.

Får jag påpeka att det är skrämmande att säkert 20-25% har svarat pelham? Jag har under flera år varit hästskötare åt en ryttare på nationell nivå upp till 150-hoppningar och pelham bett har figurerat på endast två hästar under den tiden nummer 1 byttes en vecka senare ut mot ett hackamore utan kindkedja och nummer 2 byttes snabbt också ut... Varför tycks så många hopphästar svåra att hantera och varför blir lösningen skarpare bett?

Fast pelham är inte så skarpt, anser att de är d bästa bettet om man vill ha nått med hävstång på

Har haft både två och tredelat tränsbett på min. Orkar dock inte hålla honom när vi kommer ut på tävling, så därför har jag numera ett rakt gummipelham med deltatyglar från hööks när jag hoppar. Funkar jättebra! :)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur