Då får du ursäkta mig *ler falskt* för av någon j-ligt outgrundlig anledning fungerade det utmärkt på dressyrhästen jag hoppar för tillfället. Hon har varit super stark mot hinder, accelererat så fort hon sett en bom, kastat sig genom studs och kombinationer, men nu men noggrann träning framförallt med markarbete över bommar, "tragglande" över småhinder och markarbete innan hoppningen (när hindren står i ridhuset för hon tänder till av att se dem) så går det plötsligt mer eller mindre lugnt och sansat, på vanligt "magiskt" tvådelat bett (sånt som inte nyper hästen i tungan utan har en typ av spärr som gör att det bara kan vikas uppåt och ananrs är rakt).
Skillnaden är kanske att istället för att byta bett så jobbade vi på problemet. Lustigt eller hur? Du måste ju få en avslappnad häst som hoppar harmoniskt, det blir det aldrig om man måste byta upp sig i bettstyrka, för hästen kommer alltid kämpa emot.
Är jag den enda som får lära mig att man samlar upp hästen efter hindren genom att räta upp sig (framförallt åtmindstone -inte enbart)???