Vilket ben ska jag stå på?

C

Crizzie

Skriver anonymt här då inget är säkert och vill inte att det ska komma ut, än.....

Har fått möjlighet att köpa en riktig topphäst (unghäst) till bra pris och frågan är väl egentligen om jag "vågar" köpa. Stallet är fullt (dock kommer det finnas plats i framtiden), så i sådana fall måste jag fixa så jag kan ha den inackorderad någonstans till en inte allt för hög kostnad. Jag ser dethär som "once in a liftetime" chans och jag VILL,VILL,VILL!!! Men sedan är det endel omkringliggande orsaker som kommer göra det besvärligt första tiden, men jag tror att jag kommer ha 10 falt mkt glädje igen om ett tag om jag bara vågar! Jag tjänar ok, så pengar är väl eg inte det största problemet.
Sedan var det ju dethär med pojkvännen som redan tycker jag spenderar för mkt tid i stallet :crazy: har faktiskt inte vågat säga nåt till honom än.... Men affären kanske inte ens blir av så. Jag älskar min kille, men jag kan ju säga såhär att om jag var singel hade jag köpt hästen för längesen.

Vad tycker ni? Ska jag sätta mig själv i skiten ett tag och våga ta chansen eller tänka praktiskt?

Sv: Vilket ben ska jag stå på?

Jag känner igen mig i det du skriver, jag själv för kanske ett, 1,5 år sen..

Jag hade såna chanser att verkligen satsa som tusan på ridningen och hästarna, men hade en pojkvän som ogillade skarpt all min spenderade tid i stallet.... jag älskade honom oxå och det var det som gjorde att jag skyndade mig som tusan så fort jag var i stallet och skaffade ingen "färdig" storhäst eftersom jag redan hade tillräckligt med hästar o han ville ju att jag skulle sälja de jag hade typ....

nu ett år senare kan jag inte säga annat än hur underbart glad jag är över att slippa ha en gnällande pojkvän som ska bestämma om jag ska ha häst eller ej osv, har du din livs chans att köpa en bra häst nu så tycker jag absolut du ska ta den chansen, den kanske aldrig kommer igen och du kanske kommer ångra dej rejält om något år för att du aldrig köpte den...

Din pojkvän visste väl att du hade häst redan när ni blev tillsammans? Visa hono mistället varför du tycker det är så roligt, ta med honom till stallet osv så han får en insikt i vad du faktiskt gör när du e i stallet...!

lycka till!

Ja är det inte penga problem så köp hästen! då får du ju dels se vad din kille "går" för!
börjar han tjafsa för en sådan sak kanske det inte är mycket att hålla i?? Har han ingen egen hobby??
Visst det kanske blir jobbigt, men det är ju som du säger ett kanonerbjudande!
Älskar han dej accepterar han ditt beslut!
Lycka till!

Jag älskar min kille, men jag kan ju säga såhär att om jag var singel hade jag köpt hästen för längesen.

Köp hästen och hitta en mer passande pojkvän att älska!:idea: :rofl:

Du verkar vara hästbiten på riktigt och då behöver du en kille som förstår det och underlättar för dig istället för att sätta käppar i hjulet för dig! Handen på hjärtat: hans inställning tyder varken på äkta kärlek eller någon större respekt och förståelse för dig. Är det verkligen ett förhållande värt att satsa på och är det ett förhållande värt att offra ett "once in a lifetime - opportunity" för? Om två år kanske du är singel igen och du har missat din chans? Who knows?

There are plenty of fish in the sea...som man säger!:bump:

*KL*
Ja, och sen var det ju det ekonomiska. Måste nog ta lån på ca 50-60.000 kr, men samtidigt som sagt tjänar jag skapligt och räknar med att kunna betala av inom 2-3 år. Det är inget som oroar mig sas.
Men sedan var det ju detta med plats.... Vet ju att vi kommer ha en plats ledig inom ett par år (högst) och hästen ska ju inte ridas in för om 2-3 år...
Varför får jag alltid för mig att inget är omöjligt?! *suckar*
Men som sagt, inte en chans att möjligheten dyker upp igen....

Så det som oroar mig mest är:
1. Vart ska jag göra av häststackarn? :angel:
2.Vad ska pojkvännen säga :eek::crazy:

Senast ändrad av en moderator:

JagDin pojkvän visste väl att du hade häst redan när ni blev tillsammans? Visa hono mistället varför du tycker det är så roligt, ta med honom till stallet osv så han får en insikt i vad du faktiskt gör när du e i stallet...!lycka till!
Jodå, det visste han allt och hästarna kommer alltid först.
Han har gjort 1 LAMNT försök att följa med och titta när jag tävlade när vi vart tillsammans 1 år, sedan dess har han aldrig vart me igen för han tyckte att dett var urtråkigt.... Han har även vart med 1 gång och gjort vardagsgöra i stallet, men då stod han bara och stampade och ville inte bli skitig, typ...... Vi har vart tillsammans i 2 år. han säger själv att han accepterar att jag håller på men att det inget han själv är intresserad av, och jag vill inte tvinga honom.

*KL*
Så det som oroar mig mest är:
1. Vart ska jag göra av häststackarn? :angel:
2.Vad ska pojkvännen säga :eek::crazy:

Ekonomin kan du bara själv bestämma över. Om inte hästen ska ridas in förrän om ett par år, hitta ett bra bete eller lösdrift till den, inte så dyrt, inte så mycket jobb.

Pojkvännen, hur allvarligt är det? Jag som varit gift i 20 år hade givetvis diskuterat detta med min man, och lagt fram för- och nackdelar, sedan hade jag förväntat mig att han stöttade mig i mitt beslut. Men om ni har egen ekonomi, så är det faktiskt ditt beslut.

Men liksom det finns gott om killar där ute, så finns det även gott om hästar...Bara du kan avgöra vilket som väger över.

Pojkvännen, hur allvarligt är det? Jag som varit gift i 20 år hade givetvis diskuterat detta med min man, och lagt fram för- och nackdelar, sedan hade jag förväntat mig att han stöttade mig i mitt beslut. Men om ni har egen ekonomi, så är det faktiskt ditt beslut.

Men liksom det finns gott om killar där ute, så finns det även gott om hästar...Bara du kan avgöra vilket som väger över.
Vi har ingen gemensam ekonomi, men att han skulle stötta mig (möjligtvis tycka att jag är fullkomligt galen) är nog bara att glömma.
Om vi hittar på ngt gemensamt är det alltid jag som betalar (99.9%). Så jag är inte beroende eller bunden av honom ekonomiskt sas. Jag har ett bra jobb och tjänar bra.
Måste prata med honom om detta ikväll, vem vet, han kanske överraskar mig positivt.

det största problemet är din pojkvän i detta tror jag, det är han som bromsar dig och vad tycker han osv, jag har redan gjort klart för min sambo att djuren kommer först och måste jag välja så vet han att han inte blir vald först så är det, karlar finns det mycket av så resonerar jag. accepterar han inte det du brinner för så är han inget att ha, ett förhållande handlar om att ge och ta.
som sagt har inte han ngt fritidsintresse?

Hej !

Jag tittade på en ny foderhäst för ett halvår sedan och jag tyckte verkligen att den var jääättefiin, Hon hade vunnit en masasa fina priser i hoppning och hade jättefin stam trots att hon bara var 4.5 år !:eek: Hon som ägde hästen hade igentligen inte tänkt låna ut henne utan vänta på att det skulle komma en elitryttare som ville köpa henne. Men min mamma frågade om jag kunde få prova henne och jag gjorde det, Men de innan som hade provat henne hade hon stegrat med, för hon hade ganska lätt för att göra det pga av den känsliga munnen men Herregud VILKEN stjärnhäst !!!! Hon var 4.5 och gick stadigt i form i alla gångarter, lite vinglig i galopp men SHIT Och vacker var hon med ! :crazy:

Men jag gjorde det stora misstaget att skita i att låna henne för jag hade haft problem med en ungthäst innan, så jag hoppade över att låna hem henne, men jag måste erkänna det nu att jag ångrar mig något FRUKTANSVÄRT !

Jag tycker att du ska sattsa och om din kille inte tycker om att du e i stallet så tycker jag att du ska "sätta dig i skiten" och se vad som händer men känner du så starkt för hästen så säger jag bara GO FOR IT !! ;)

Kram Olivia Hör jätte gärna av dig om ditt beslut !

Crizzie! Låt INTE en pojkvän hindra dig från att göra det du verkligen vill! Är ekonomin inte ett bekymmer, så slå till och köp hästen! En vettig lösdrift kan du alltid hitta där den kan ställas till en början - det är bra för hästen på sikt också.

Köp den! Låt aldrig någon människa påverka dig eller ditt liv på ett negativt sätt, måste ju nästan kalla det negativt eftersom du säger att hade det inte varit för honom hade du köpt hästen för längesen! Han visste ju vad han gav sig in i när han blev tillsammans med dig eller?

Köp den! Låt aldrig någon människa påverka dig eller ditt liv på ett negativt sätt, måste ju nästan kalla det negativt eftersom du säger att hade det inte varit för honom hade du köpt hästen för längesen! Han visste ju vad han gav sig in i när han blev tillsammans med dig eller?
Nej precis håller med. Men sedan var det ju detta med plats. Får ehlt enkelt kolla runt lite om jag ska köpa den. Som sagt lsödrift kanske vore ngt.

då är det inget att ha tycker jag, känner dig inte men du förtjänar garanterat en kille som bättre. En som accepterar dig för den du är och accepterar att du har ett fritidsintresse. Accepterar han det inte så är han inget att ha. Hitta en lösdriftsplats som alla andra säger är inge dyrt och det bästa för en unghäst och sen så köper du hästen tycker jag, punkt slut. :laugh:

Lösdrift är ju ett ypperligt alternativ om det är en väldigt ung häst tycker jag iallafall, då fostrar dom varnadra lite också.. men var bor du?

Jag tycker defenitivt att du ska satsa på hästen!
Låter som du är lite skeptisk när du beskriver din pojkvän..
För mig var det svårt att vara ihop med en kille som inte alls kunde tänka sig att hjäpa till med någon syssla som gällde mina hästar. Det höll i 6 långa år, men till slut beslutade både han och jag att det inte höll längre. På 6 år hjälpte han mig att lasta EN gång, och var med och filmade 2ggr.
Min nuvarande ( och för alltid ) sambo hade själv hästar när vi träffades. Han har inga hästar längre, och tillbringar inte någon särskild tid i stallet, men han är hästvan och hjälper mig gärna när jag behöver det. Jag har 3st hästar och han förstår att det tar mycket tid. Det är väldigt viktigt tror jag. :)

Jag tycker defenitivt att du ska satsa på hästen!
Låter som du är lite skeptisk när du beskriver din pojkvän..
För mig var det svårt att vara ihop med en kille som inte alls kunde tänka sig att hjäpa till med någon syssla som gällde mina hästar. Det höll i 6 långa år, men till slut beslutade både han och jag att det inte höll längre. På 6 år hjälpte han mig att lasta EN gång, och var med och filmade 2ggr.
Min nuvarande ( och för alltid ) sambo hade själv hästar när vi träffades. Han har inga hästar längre, och tillbringar inte någon särskild tid i stallet, men han är hästvan och hjälper mig gärna när jag behöver det. Jag har 3st hästar och han förstår att det tar mycket tid. Det är väldigt viktigt tror jag. :)

var hittar man en sådan kille?? ;)

Det är ju lätt att tala om för andra vad de ska göra, men snälla du!! Byt kille!!
Hästtjej kommer du att vara hela ditt liv och ni (du) kommer ha samma diskutioner varje gång du kommer hem från stallet sent, har varit en lång dag på tävling, kurs eller utbildning. Det är inte bara att ge upp eller minska ett intresse, det är faktiskt en hel livsstil. Har du löst ekonomin och det är en häst som du verkligen vill ha, så tycker jag absolut att du ska tänka på dig själv.
Jag har varit i samma situation som dig, nu sitter jag med en ny man, nyköpt hästgård. En kille som åker och hämtar MIN son på dagis för att jag tränar med hästarna eller är och har träningar.
Så, BYT KILLE!!! Hoppas du tar det på rätt sätt, alla är vi måna om dig, vår hästälskade syster :)
MVH M

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 823
Senast: vtok
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 559
Senast: vtok
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar