Vilket avelsförbund har du dina ston registrerade i?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SussiLull
  • Startdatum Startdatum
S

SussiLull

Precis som frågan lyder, vilket förbund?
Vi vet att oldenburgar Verbandet, Hannoveranar Verbandet och ZFDP är i Sverige, och en hel del uppfödare har flyttat sina ston, och har dom registrerade i ett annat förbund.

Vilka fördelar finns, och varför har du valt att flytta dina ston?

Sv: Vilket avelsförbund har du dina ston registrerade i?

KWPN (född i förbundet) Oldenburg (använt icke gk asvh hingst) Och DV

Mina är reggade i SWB, 2 i KWPN (beror på framtida hingstval var ungarna kommer reggas).
1 av KWPN märrarna är även Z-reggad, då jag valt hingst från dem i år och det är ett krav att Z-regga för att använda hingsten! Jag funderade löst på att även regga ev ungen i SWB, men då måste jag åka utomlands eller få grå papper, vilket inte känns som alternativ (i dagsläget), då låter jag nog hellre bli! =O
Jag har även en märr från BWP, men där kommer troligvis alla ungar reggas SWB.

Senast ändrad:

Jag har just nu en SWB, ett fullblod och en Hannoveraner, alla är grundreggade i sina förbund. XXan tilläggs reggad i ASVH och har sin hittills ända avkomma i ASVH eftersom jag "glömde" att jag hellre velat ha den i Hannover.

SWBn är i år dräktig med hingst godkänd i ZfDP men har inte bestämt om jag reggar den där eller i Z. Då stoet är 20 i år så vill jag inte ut och flänga för mycket med henne så det beror hur långt borta kontrollanterna kommer finnas i år, annars tar jag faktiskt SH på den.

Hannoveraner stoets avkomma kommer reggas i Hannover då jag uteslutande kollar på Hannoverhingstar. Hon är inte o kommer inte bli tilläggsreggad i ASVH.

Jag ser större fördelar med att grundregga i de tyska förbunden iom deras sto-prover och annat, vissa tyska förbund har dessutom högre status i resten av världen än tex ASVH. Sen finns ju alltid alternativet att senare tilläggs regga hästen i ASVH och få tillgång till deras utbud också, om man både vill äta kakan och ha den kvar... ;)

Har alla mina hästar reggade i Holstein,utom min Corlensky som är reggad i ASVH.Det är enda alternativet om man vill få tillgång till deras topphingstar.Vi bor dessutom så till att det funkar att köra ner till Tyskland och seminera.Sen är det ju också så att man har ytterligare en marknad att sälja till om det inte går att sälja i Sverige.Plus att man har tillgång till deras stotest och ev.hingstpremiering.:)

Min är reggad i ASVH men är sedan sista fölungen även reggad i Oldenburg.

Som ngn annan sa så är ju fördelarna de stoprov som man kan göra i Tyskland samt att man faktiskt får ett betydligt större hingstutbud och inte behöver betala de pengar som asvh vill ha om man tar in egna simmare.

Jag har just nu en SWB, ett fullblod och en Hannoveraner, alla är grundreggade i sina förbund. XXan tilläggs reggad i ASVH och har sin hittills ända avkomma i ASVH eftersom jag "glömde" att jag hellre velat ha den i Hannover.

SWBn är i år dräktig med hingst godkänd i ZfDP men har inte bestämt om jag reggar den där eller i Z. Då stoet är 20 i år så vill jag inte ut och flänga för mycket med henne så det beror hur långt borta kontrollanterna kommer finnas i år, annars tar jag faktiskt SH på den.

Hannoveraner stoets avkomma kommer reggas i Hannover då jag uteslutande kollar på Hannoverhingstar. Hon är inte o kommer inte bli tilläggsreggad i ASVH.

Jag ser större fördelar med att grundregga i de tyska förbunden iom deras sto-prover och annat, vissa tyska förbund har dessutom högre status i resten av världen än tex ASVH. Sen finns ju alltid alternativet att senare tilläggs regga hästen i ASVH och få tillgång till deras utbud också, om man både vill äta kakan och ha den kvar... ;)

Lite nyfiken, vilken hingst har du använt i ZFDP?

Har själv 2 ston, en oldenburgare, står i oldenburgarverbandet men är även registrerad i ASVH.
Ett hannoveranarsto, står i hannoveranarverbandet men även hon i ASVH, samt i ZFDP.
Allt hänger på vilken hingst som används.
Jag har kommit fram till att något måste göras i framtiden, och valet är då att sätta stona i oldenburgarverbandet, och gå ur ASVH, tanke på den trevliga avelsrådgivning, som man får i den föreningen.

Jag har två ston reggade i hannover och ett reggat i bwp men tillägsreggat i asvh. De två första (är dock bara 1 år i år) kommer troligtvis betäckas med hannoveranerhingstar och fölungarna reggas där. Jag ser fördelar med deras auktioner, stotest, premieringar osv. Det ena stammar egentligen från svensk stam och där är jag inte lika petig, där jag jag lika gärna regga asvh, men det sto som kommer från gammal hannoveranerstam kommer troligtvis aldrig reggas i asvh.

Det sto som är bwp/asvh kommer troligtvis bara betäckas med hingstar godkända av asvh om det inte dyker upp annan hingst som jag inte kan motstå!

Jag har inte så bra koll på andra förbund... Vilket är ZFDP?

Zuchtverband für Deutsche Pferde.

Ett litet förbund som håller flera raser förutom ridhästar.

Mina avelsston är reggade i SSS. :D

Jag har ett danskfött sto vars pass är utfärdat av Oldenburg.
Jag tilläggsreggade henne i ASVH för att kunna starta kvalitets.
Hon är även visad för och godkänd av Hannoveraner Verband.
Hon är tänkt att gå i avel i framtiden (mycket god mödernelinje), men först ska hon ut på tävling så vi ser om hon duger någonting till!

Mitt sto är reggat i ASVH med vita papper och hennes ungar efter ASVH-hingstar får gröna papper där och eftersom jag bara använt såna hingstar är det naturligt för mig att välja ASVH. Kollade med Oldenburgförbundet eftersom stoet har oldenburgare i botten men där krävdes det ytterligare ett godkänt led för gröna papper så det är inget alternativ.

Ni alla som har svarat, med att ni använder andra förbund än ASVH, vad kostar det att registrera fölen i de förbund du använder dig utav?
Använder du dig av förbundens avelsanvariga, för tex avelsråd?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 964
Senast: Derivata
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka