Vilket är erat bästa recept på soppa?

Favoritfisksoppa

1 purjolök
1 zucchini
1 röd eller gul paprika (eller båda!)
½ fänkål
Röd chilifrukt eller sambal oelek
en skvätt vitt vin eller torr sherry
1 burk körsbärstomater (Kung Markattas ä godast!)
Fiskbuljong (2 tärningar eller fond)
Vatten, kanske 1 liter, 1,5 max.
2,5 dl matlagningsgrädde
1 paket saffran
Rejält med timjan
Valfri fisk (torsk, lax)
Räkor (eller kräftstjärtar i sådan plastburk funkar!)

Fräs grönsakerna med lite olja i en stor gryta, gärna gjutjärn. När de blivit glansiga, slå på vin. Häll därefter på resten av ingredienserna utom fisken och låt koka upp. Skala räkorna under tiden. Det är mest "mjuka" grönsaker så de behöver absolut inte koka länge (freestylar man med andra grönsaker får man anpassa till det). Smaka av. Blanda i torsk och lax i rejäla bitar. Toppa med räkor på slutet, servera med gott bröd och ost!

Gjorde en helt galen god Daal-soppa till middag
(Recept på tasteline.se sök på Daal)
Strimlade i lite färdiggrillad lycklig innan serveringen för att öka upp proteinet

Jag har av nån anledning fått för mig att jag inte tycker om soppa. Det sitter nog i sen skolans blaskiga gulashsoppa och minestronesoppa troligen. Men, skulle gärna vilja lära mig äta det.

Så, finns det nån "nybörjarsäker" god soppa? Alltså nått som är idiotsäkert att ALLA gillar, även "nybörjare" som är lite kräsna? :o Ska nämnas att jag har svårt för varma/slemmiga grönsaker, även om det har blivit bättre på den fronten, och jag inte äter skaldjur. Fisk kan gå om det inte smakar så mycket "fisk" :o:p

Mitt favoritrecept är fisksoppa från paradiset, urAnna och Fanny Bergenströms bok Under valnötsträdet.

800 g gösfile eller torsk, eller 600 g laxfilé
300 g räkor, oskalade
färska blåmusslor
2 gula hackade lökar
3 skivade vitlöksklyftor
1 stor morot i slantar
5 råa potatisar i små kuber
5 tomater i stora bitar
2 msk olivolja
1/2 kuvert saffran
1–2 tsk hela fänkålsfrön
2 tsk torkad timjan
1 krm cayennepeppar
1 tsk hackad färsk rosmarin
2 tsk salt
nymald vit eller svartpeppar
1,2 liter vatten
2 dl torrt vitt vin
2 fiskbuljongtärningar
2 dl grädde
bladpersilja och späd timjan

Skär grönsakerna i bitar. Fräs lök och vilök i en stor kastrull. Tillsätt saffran, fänkålsfrö och peppar, torkad timjan och rosmarin och rör om. Lägg ner morot, potatis och tomater. Späd med vatten och vin. Lägg i buljongtärningarna och koka i 10–15 minuter. Hit man man förbereda innan om man vill.

Skär fisken i kuber, ca 3 cm. Skala räkorna. Koka upp soppan, tillsammans med grädden. Krydda med salt och peppar. Lägg i blåmusslorna och låt dem koka ett par minuter. Lägg i fiskbitarna och sjud ytterligare 3–4 minuter. Lägg i skalade räkor allra sist, de ska inte koka. Toppa med hackad bladpersilja och timjan.

I vissa soppor kan det ju funka att toppa själva soppan med ost, och inte ha bröd till @stjarnhimmel
Typ fetaost i tomatbaserade soppor, ädelost i svampsoppan, riven ost på gulaschen/köttsoppan, grova parmesanflagor osv. Ersätter såklart inte bröd fullt ut :(

I vissa soppor kan det ju funka att toppa själva soppan med ost, och inte ha bröd till @stjarnhimmel
Typ fetaost i tomatbaserade soppor, ädelost i svampsoppan, riven ost på gulaschen/köttsoppan, grova parmesanflagor osv. Ersätter såklart inte bröd fullt ut :(
Blev inspirerad så nu ska jag laga soppa.
Fisksoppa. Till det tar jag avokado med skagenröra. Det funkar även om brödet är godare!

Mitt bästa recept är att alltid använda hemkokt buljong - det blir SÅ mycket godare, oavsett vad man har i soppan i övrigt! Jag har en tryckkokare där jag kokar ben från nötkött resp kyckling. Buljong på fiskskrov eller skaldjursskal går så fort att koka så där använder jag en vanlig gryta.

Jag brukar både ha burkar med färdigkokt, koncentrerad buljong/fond och påsar med olika sorters ångkokta grönsaker i frysen (rotselleri, broccoli, blomkål o s v). Så att jag enkelt kan blanda ihop det som känns godast för stunden och soppa blir då snabbmat även om buljongen krävt lite förarbete tidigare.

Jag blev lite inspirerad av den här tråden så imorgon ska jag koka potatissoppa och frysa in i portioner, jag fick potatis av svärmor och löken är billig nu :up:

I morgon ska jag laga borsjtj nu när rödbetorna är så billiga. :d Förra veckan gjorde min mamma ett storkok köttsoppa, skulle eg bli gryta men det var så länge sedan vi åt köttsoppa så vi ändrade oss halvvägs. :p Synd att man luktar så illa av löksoppa, det är ju så himla gott! :(

Supermånga goda recept :d
Finns det någon som har ett bra recept på ostsoppa med pasta och skinka/kassler möjligtvis? :bump:

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 922
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Skit, jag har dragit på mig en förkylning, vilket egentligen inte är en katastrof, men i dagarna dyker det nog upp en kallelse till...
Svar
8
· Visningar
731
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 670
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar