Vilket är bäst?

attempt

Trådstartare
Ni som har hästar som ätit både KRAFFTS foder, MUSTANGS foder och HIPPOS foder, vilket tyckte ni var bäst?

Jag vet att det beror på analysvärdet i höet, men jag tänkte ifall ni kanske hade några andra åsikter om fodret. Possetiva / Negativa saker.

Sv: Vilket är bäst?

Hejsan!

Har endast gett min häst Krafft och tycker det är det bästa av de tre fodersorterna.

Då Krafft har höga näringsvärden behöver man i regel inte ge mer än 1 kg/dag till en normalt arbetande häst, jämfört med Hippo där man får ge 3-4 kg/dag för att komma upp i samma näringsvärden som 1 kg Krafft. I längden blir det i allafall billigare att ge Krafft, som dessutom har 30 kg's säck, Mustang & Hippo har 25 kg's säck.

Min islandshäst har hela tiden ätit Krafft Groov 125, men i höst kommer jag att gå över till Fibergi Låg, då jag tycker det verkar vara ett lämpligt foder. Mvh Linda

Om man jämför krafft groov 125 o hippo grow alfa så skiljer det 10 gr smrp, o 3 gr ca, båda är på plussidan i hippo. Så jag kan inte hålla med om att man måste ge mer av hippo!

Sen prismässigt vet jag inte precis vad det ligger i kg/pris, för det är de som e intressant, hur mycket som är i säcken spelar ju ingen roll! Men har för mig att det inte skiljer nårra mängder i pris..........

Det stämmer säkert! Hippo har ju nu gjort om & förbättrat sina fodersorter, men med de broschyrer (säkert gamla) jag har från Hippo så stämmer det ganska så bra. / Linda

Tycker varken Hippo eller Krafft är bra, däremot är FIBERGI ett MYCKET BRA foder!!

Det är lättätet för hästen och sliter inte på tänderna, med andra ord. Det är smakligt, välbalanserat och ett heltäckande foder med allt nödvändigt i, tom. linolja som gör pälsen glansig. Jag använder FIBERGI BAS, medelhårt arbete och tycker det funkar jättebra. Hästarna mår verkligen bra av det! Jag rekommenderar det starkt.

Det finns..
FIBERGI LÅG
FIBERGI PONNY
FIBERGI AVELSSTO
FIBERGI MEDEHÅRT ARBETE
FIBERGI HÅRT ARBETE mfl. :bump:

ishbel skrev:
Tycker varken Hippo eller Krafft är bra, däremot är FIBERGI ett MYCKET BRA foder!!

Det är lättätet för hästen och sliter inte på tänderna, med andra ord. Det är smakligt, välbalanserat och ett heltäckande foder med allt nödvändigt i, tom. linolja som gör pälsen glansig. Jag använder FIBERGI BAS, medelhårt arbete och tycker det funkar jättebra. Hästarna mår verkligen bra av det! Jag rekommenderar det starkt.

Det finns..
FIBERGI LÅG
FIBERGI PONNY
FIBERGI AVELSSTO
FIBERGI MEDEHÅRT ARBETE

Innehåller inte fibergi väldigt mycket melass?
Ger du bara fibergi eller blandar du med något annat foder?

Jag använder KRAFFTs foder och är mycket nöjd!

Fodrar våra hästar med kraft grund ohc ger lite kraft sport dagarna innan tävling om vi vill ha lite extra energi. Har ett hö med bra protein ohc energi halt.

Krafft Grund och Hippo Basic innehåller lika mycket energi och protein. De övriga värdena är ungefär det samma.
Det spelar nog inte någon större roll vilket du väljer av dem.
Anledningen till att jag gav Krafft Grund var att det var billigare än Hippo Basic. Men det varierar juh på vart man bor. Men här är Krafft billigare.

ishbel skrev:

Det finns..
FIBERGI LÅG
FIBERGI PONNY
FIBERGI AVELSSTO
FIBERGI MEDEHÅRT ARBETE

Jag använde Fibergi Bas & Müsli förut, men slutade med det eftersom det trots företagets reklam gav min häst för kort tuggtid. Bytte till Krafft Groov 125 och Krafft Sport vilket ger hästen en fin päls, bra hull och temperament. Dessutom mår min plånbok bättre, för mig blev det mer ekonomiskt att fodra med Kraffts sortiment då det dessutom passade mitt grovfoder bättre.

Fibergi säljer följande produkter:
Kraftfoder: LÅG, BAS, ELIT
Koncentrat: MÛSLI
Topping: Super-G

ISHBEL: Dina fodervarianter på Fibergi var de som såldes för flera år sedan, men har ersatts av de andra.

Och, Fibergi innehåller inte "linolja" utanLINFRÖOLJA, väsentlig skillnad där!

Jag fodrade mina hästar med Fibergi. Stoet ---> fibergi bas och shettisen Fibergi Låg. Innan Fibergi hade stoet o shettisen fått pröva lite eggersmann, men ingen av dom gillade detta foder så det slutade jag ge dem. Dessförinnan åt stoet krafft sport då hon låg i travträning och sedan Groov. Det är ju ett pelleterat kraftfoder, men hon gillar fibergi skarpt och detta foder passade ihop med vårat grovfoder just då.

Stoet fick "längre" tugga och shettisen också. Dom blev väldigt blanka o fina i pälsen. Även fötterna!
Lätt o fodra.
Fibergi har intressanta innehåll t ex linfröolja. Bra för magen o pälsen.

Nu till hösten vet jag dock inte, beroende på analysen på näringsvärdena i grovfodret. Dom som har grovfoder till försäljning här inärheten har olika typer av grovfoder. Killen som har dem brukar ta analysen på dem så att man lättare kan välja vilket typ av grovfoder som passar hästen bättre.

Min häst har gått på krafft förut, det är ett bra foder, men jag är lite skeptiskt till pelletrerat så jag bytte över till Mustang. Något jag är väldigt nöjd med!

jag har prövat att ge alla de sorterna till min första häst. Och då fungerade mustang müsli bäst på henne. Då den inte innehöll någon havre...Och hon tyckte den va klart godast:d

Rebeccah skrev:
Någon som utfodrar med kraffts Grund och kan uttala sig om det? :p

Jag har utfodrade min foderhäst med kraft grund i början av hösten/vintern och tycker att det är ett jättebra foder! Hon fick inte äta havre pga att hon var en handikappshäst, så ägaren tyckte att havren i kraftgrund räckte, då det annars slog slint i huvudet på henne (vilket jag fick erfara när jag passade henne en vecka under sommaren innan).
Dock hittade jag Krafft Lusern vilket, är både billigare och lite bättre enligt mig. Dock får man ge lite mer av lusern än man får av kraft grund.

Min tävlingshäst äter Krafft Grund samt Sport. Han är väldigt fin i hullet och i psyket, dock inte något utöver det vanliga. Han äter 3-5 kg per dag. Går i tankar nu om att testa något annat foder men har inte bestämt mig. Skall kolla med hösilageanalysen först.

Han fick tidigare Dodson and Horrels müslie och skillnaden är obefintlig.

Jag skulle aldrig ge mina kraffts eller fibigis foder. Krafften pga. att dom har lim i sitt och fibirgin tycker jag har för mycket halm och melass. Tycker inte att halmen är värd 6 kr kg.
Vi ger våra hippos foder ocg är jätte nöjda med det. Alla våra står på ca 1 kg per dag. Då dom ej jobbar eller är högdräktiga.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 332
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025