Vilket är bäst?

Sv: Vilket är bäst?

åke skrev:
Jag skulle aldrig ge mina kraffts eller fibigis foder. Krafften pga. att dom har lim i sitt och fibirgin tycker jag har för mycket halm och melass. Tycker inte att halmen är värd 6 kr kg.
Vi ger våra hippos foder ocg är jätte nöjda med det. Alla våra står på ca 1 kg per dag. Då dom ej jobbar eller är högdräktiga.

LIM?! :eek:

Jepp, stärkelse, melass och annat skit... Jättefarligt!!:eek: :angel:

Undrar vad Hippo innehåller som håller ihop pelletsen?:smirk:

Däremot kan jag hålla med om att Fibergi är ganska dyrt med tanke på sitt innehåll...

Men i sånnafall så är ju all pellets farligt. Och skulle det vara farligt för hästar så skulle det väl inte säljas?

Melass är inte farligt. Från sockerbetor och är mycket smakligt för hästen. Om kraffts foder skulle vara farligt skulle nog halva hästbeståndet i Sverige tackat för sig för länge sedan. Det skulle inte få säljas heller.

Jag är övertygad om att alla fodersorter som finns på marknaden är mycket noga kontrollerade så inget av dem kan vara farligt/olämpligt för hästar att äta. Köp det du tycker passar bäst i förhållande till ditt grovfoder.

Ops, jag var nog inte tillräckligt tydlig med ironin i inlägget...;)

Det jag menar är att detta med farligt lim i pelleterat foder är en skröna. Jag menar inte att melass är farligt, såklart!:)

Jag har aldrig sagt att det är farligt men vet en häst som ofta fick kolik. Detta föesvann när dom börjage med hippo foder. Hippos hålls ihop med melass och det tycker JAG verkar vettigare.

Jag har kört med Hippo Alfa hittills och det har funkat kanon på min häst..
Men nu när hon är dräktig ska jag kolla över vad som blir bäst i år!

Jag tycker egentligen inte om något pelleterat foder (eller färdigfoder ö h t), men har sedan vi köpte fullblod provat både müsli (D&H) och nu kör vi på Hippos sortiment.

Jag föredrar Hippo framför Krafft, tycker bättre om de små pelletsen.

I näringsvärde etc motsvarar Hippos sortiment Kraffts, vilket gör att det blir andra faktorer som får vara utslagsgivande.

(vi fodrar med Alfa och Cool)

Det spelar ingen roll vilket foder det gäller. Det som någon tycker är bra finns det alltid någon annan som inte gillar och aldrig skulle ge sin häst.

Kan dock inte tro att lim skulle förekomma i något foder. Skulle någon sända in foder för analys och innehållet inte stämmer överens med vad som angivits på säcken skulle nog fodertillverkarna bli rejält stämda, och det tror jag ingen riskerar.

Kommer börja ge min islandshäst Fibergi Låg i höst, då vårt hö är väldigt energirikt passar Fibergi Låg honom väldigt bra eftersom han får i sig den mesta energin via grovfodret, då tycker jag det är onödigt att ge foder som innehåller mycket energi.

Ge det som din häst tycker om och mår bra av. /Linda

Glamoroza ox skrev:
Jag har kört med Hippo Alfa hittills och det har funkat kanon på min häst..
Men nu när hon är dräktig ska jag kolla över vad som blir bäst i år!
Våra dräktiga får hippo breed.

Du får gärna skriva varför du tycker KRAFFT är så bra. :)

Jag har utfodrat de hästar jag haft genom livet med KRAFFT och HIPPO och har faktiskt inte märkt någon större skillnad.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 332
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka