Vilket äppelträd?

Ja, jag har absolut tänkt att de ska gå att äta direkt. Visste inte ens att det fanns sorter där det inte går.

Är inte tillräckligt intresserad för Kivik eller liknande. Vill i första hand ha ett fint träd som ger skugga. Äpplena är bara en bonus.
Då hade jag kollat på sommar och höst äpplen, finns tre olika typer äpplen, sommar, höst och vinter. Vinter äpplen behövs lagras en tid för att bli goda :)

Glöm inte att tänka på hur stort träd du vill ha, dvs vilken grundstam och sort du väljer, det påverkar trädets slutgiltiga storlek.
 
Exakt, dom lagras dåligt. Jag tycker dom är fruktansvärt goda iaf.
Jag tycker det är skillnad på att lagras dåligt och att ha en så kort säsong så att om man nyser så missar man den men vi lägger nog olika betydelse i ordet lagra :)
I övrigt håller jag med om att de är supergoda de där få dagarna de är lagom. För mig är de dock med av en hushållsfrukt iom att man måste förbruka typ 97% av dem för andar saker än att äta direkt.
 
Mycket att tänka på tydligen :).

Jag vill nog ha äpplen som går att äta direkt, men bra om de går att lagra en kortare tid.
För om jag känner mig själv kommer jag troligen inte göra så mycket annat med dem och då kommer de bara slängas. Även om jag i teorin gillar tanken på äppelmos eller mormors äppelgele.
 
Jag tycker det är skillnad på att lagras dåligt och att ha en så kort säsong så att om man nyser så missar man den men vi lägger nog olika betydelse i ordet lagra :)
I övrigt håller jag med om att de är supergoda de där få dagarna de är lagom. För mig är de dock med av en hushållsfrukt iom att man måste förbruka typ 97% av dem för andar saker än att äta direkt.

Det är ett perfekt saftäpple, när de gått förbi stadiet krispiga :up:
 
Mycket att tänka på tydligen :).

Jag vill nog ha äpplen som går att äta direkt, men bra om de går att lagra en kortare tid.
För om jag känner mig själv kommer jag troligen inte göra så mycket annat med dem och då kommer de bara slängas. Även om jag i teorin gillar tanken på äppelmos eller mormors äppelgele.
Jag håller nog med @Mia_R om Gravensteiner. De är extremt goda mogna från trädet, jag åt mig många gånger till magknip när jag var barn, men de räknas som lagringsfrukt.
 
Mycket att tänka på tydligen :).

Jag vill nog ha äpplen som går att äta direkt, men bra om de går att lagra en kortare tid.
För om jag känner mig själv kommer jag troligen inte göra så mycket annat med dem och då kommer de bara slängas. Även om jag i teorin gillar tanken på äppelmos eller mormors äppelgele.

Då hade jag valt Katja! Vackra äpplen som är goda att äta direkt men även tål att lagras ett tag. :) Går att göra god must på om man får för sig det senare.

Elise är en annan av mina favoriter, men det är ett vinteräpple så det hade jag inte valt ur den synvinkeln.
 
Oranie är ett mkt sött och aromatiskt sommaräpple. Inte mjöligt. Familjeträd tycker jag personligen att det inte är något att ha. Olika sorter blommar och mognar vid olika tidpunkter, och de kan också ha olika stark växtkraft som gör att trädet växer asymmetriskt. Har bara sett dåliga exempel på familjeträd, men det kanske finns fina också :up: I odlingszon 1 har du massor av sorter att välja på, lite avis!
Min pappa fick ett äppelträd med mer än en sort på när han fyllde jämt för några år sedan. Det är är jättefint. De har de vid en vägg. Vet inte om det är någon speciell "klättersort". (När jag googlar hittar jag "spaljerat äppelträd" så jag antar att det är sett sådant).
 
Enligt mig uselt. Tanken är god men sorterna kommer för långt ner så du kan inte skära bort lågt sittande grenar utan får stå ut med att ha dem på typ 70cm över gräsmattan. Ofta är också sorterna märkliga i kombination med väldigt olika växtsätt. Det träd jag känner till fruktsättningen på visade sig till råga på eländet inte ha ett enda av de sorter det marknadsfördes innehålla.
Vill du ha ett familjeträd, vilket i grunden är en god idé, så är det bättre att köpa ett träd och ympa in intressanta sorter på lämpliga ställen i kronan.
Oj. Det stämmer dåligt med de erfarenheter jag har i min omgivng.
Kanske beror det på var man handlar? På stor kedja eller mindre plantskola med djupt kunnig personal?
 
Fast den säsong de är goda är ju typ en vecka som max. Efter det är de bara mjöliga och urtråkiga.
Absolut max. Det är nog det äpple jag känner till som har kortast användbarhet. Det är typ surt-surt-surt-gott-mjöligt-mjöligt-mjöligt. Lagrar man dem så blir de också genast mjöliga. Så man har goda äpplen ungefär tre dagar per år med den sorten.
 
Jag planterade ett Folke-äppelträd för några år sedan och tycker mycket om de äpplena, trädet har också växt snabbt. Smaken beskrivs som sötsyrlig och de håller sig sådär spänstigt saftiga, kan ätas direkt men kan också lagras en tid utan att jag har upplevt dem som mjöliga eller torra. Det är en korsning av Aroma och något annat, blir stora äpplen så man får passa grenarna och gallra friskt innan de blivit tillräckligt starka för att orka bära mycket frukt.

https://svenskaapplen.blogspot.com/2014/05/applet-folke.html
 
Jag håller nog med @Mia_R om Gravensteiner. De är extremt goda mogna från trädet, jag åt mig många gånger till magknip när jag var barn, men de räknas som lagringsfrukt.

Jag tycker Gravensteiner är väldigt goda, men det är inte speciellt sjukdomsresistenta och inte så snygga träd, och tar många år innan de bär frukt. :(
 
Ingen hjälp i den här situationen eftersom jag inte vet vilken sort men vi har ett äppelträd med två olika sorter som jag tycker väldigt mkt om! De sorterna kommer samtidigt och ger mkt frukt. Är roligt med två olika sorter (men vi har även andra äppelträd).
 
Hur frukten blir påverkas mycket av växtplats, jordmån och när den plockas , även ålder och inte minst vädret kommer till så svårt att avgöra från provsmakning av äpplen från kommersiella träd. Själv köpte jag gamla svenska äpplesorter som t.ex. Äkerö och Säftstaholm till min apelgård, tycker de har finare, mera aromatisk smak än de flesta nyare.

Sen att mina träd inte skötts helt hundra och skörden blivit därefter är en annan femma ....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 749
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 385
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp