Vilket äppelträd?

Silver Girl

Trådstartare
Jag funderar på att plantera ett äppelträd, men då vill jag ju ha äpplen jag faktiskt gillar att äta. Jag vill ha ett fast (inte mjöligt) fruktkött med smak åt det sötare hållet - vilka svenska äpplen passar in på det?
Jag bor i växtzon 1 om det spelar roll.
 
Jag funderar på att plantera ett äppelträd, men då vill jag ju ha äpplen jag faktiskt gillar att äta. Jag vill ha ett fast (inte mjöligt) fruktkött med smak åt det sötare hållet - vilka svenska äpplen passar in på det?
Jag bor i växtzon 1 om det spelar roll.

Funderat på ett familjeträd, dvs ympat med flera sorter?
 
Jag funderar på att plantera ett äppelträd, men då vill jag ju ha äpplen jag faktiskt gillar att äta. Jag vill ha ett fast (inte mjöligt) fruktkött med smak åt det sötare hållet - vilka svenska äpplen passar in på det?
Jag bor i växtzon 1 om det spelar roll.
Tips, kolla även så sorten du köper kan polleneras av många sorter om du bara ska ha ett (chansen ökar att grannar har ett träd som pollenerar ditt träd då)
 
Tips, kolla även så sorten du köper kan polleneras av många sorter om du bara ska ha ett (chansen ökar att grannar har ett träd som pollenerar ditt träd då)
Ska köpa av en bra handelsträdgård i närheten så den biten kan de säkert hjälpa till med.
Sedan måste jag inte få massor med äpplen, de är mest en bonus till ett träd med vackra vårblommor och som kommet ge trevlig skugga när det växt upp.
 
Oranie är ett mkt sött och aromatiskt sommaräpple. Inte mjöligt. Familjeträd tycker jag personligen att det inte är något att ha. Olika sorter blommar och mognar vid olika tidpunkter, och de kan också ha olika stark växtkraft som gör att trädet växer asymmetriskt. Har bara sett dåliga exempel på familjeträd, men det kanske finns fina också :up: I odlingszon 1 har du massor av sorter att välja på, lite avis!
 
Vill tillägga att man gärna ska veta ungefär hur sött man faktiskt gillar. Jag trodde "ju sötare desto bättre" typ och va påväg att köpa ett Lobo. Sen fick jag äta ett Lobo äpple och det va som att äta en sockerbit tyckte jag, discovery tycker jag är perfekt att äta direkt från trädet men kan bli en aning mjölig om den ska förvaras, men den ger äpplen redan i augusti och då finns det inte jättemycket andra goda äpplen så jag brukar hinna äta alla direkt från trädet 🤤
 
Nej, visste inte ens det fanns. Hur funkar det?
Enligt mig uselt. Tanken är god men sorterna kommer för långt ner så du kan inte skära bort lågt sittande grenar utan får stå ut med att ha dem på typ 70cm över gräsmattan. Ofta är också sorterna märkliga i kombination med väldigt olika växtsätt. Det träd jag känner till fruktsättningen på visade sig till råga på eländet inte ha ett enda av de sorter det marknadsfördes innehålla.
Vill du ha ett familjeträd, vilket i grunden är en god idé, så är det bättre att köpa ett träd och ympa in intressanta sorter på lämpliga ställen i kronan.
 
Har jag inte funderat på, spelar nog ingen större roll.
På din beskrivning lät det lite som att du är ute efter ett äpple att äta direkt från trädet, vilket transparante Blanche är perfekt till. Det lagras dåligt men är verkligen jättegott i min mening lite sött, fruktigt saftigt men ändå hyfsat fast vitt fruktkött. Luktar väldigt gott med ^^

Finns lite olika typer, sådana som är bra att lagra (blir ofta färdiga sent på hösten), som kan användas till mos, bakning, i mat etc.

Om du bor i Skåne kanske en kul ide kan vara att åka på Kiviks marknad i höst och få smaka/lära sig mer innan man bestämmer sig.
 
På din beskrivning lät det lite som att du är ute efter ett äpple att äta direkt från trädet, vilket transparante Blanche är perfekt till. Det lagras dåligt men är verkligen jättegott i min mening lite sött, fruktigt saftigt men ändå hyfsat fast vitt fruktkött. Luktar väldigt gott med ^^

Finns lite olika typer, sådana som är bra att lagra (blir ofta färdiga sent på hösten), som kan användas till mos, bakning, i mat etc.

Om du bor i Skåne kanske en kul ide kan vara att åka på Kiviks marknad i höst och få smaka/lära sig mer innan man bestämmer sig.
Ja, jag har absolut tänkt att de ska gå att äta direkt. Visste inte ens att det fanns sorter där det inte går.

Är inte tillräckligt intresserad för Kivik eller liknande. Vill i första hand ha ett fint träd som ger skugga. Äpplena är bara en bonus.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 749
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 385
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp