Vilken vit fisk föredrar ni?

FannyN

Trådstartare
Jag är inne i ett riktigt torskrace just nu. Gott och lättlagat och finns massor med recept. Jag gör min i ugnen med olika gräddbaserade såser om. Men det känns inte riktigt rätt eftersom den väl är på väg att dö ut så jag funderar på olika alternativ. Hoki Pollock och allt vad det heter. Jag undrar om de är goda helt enkelt? Testade pangasius efter att en jobbarkompis pratade så gott om det men fy vad äckligt det var! Smakade dy! Så jag blev lite feg och kör på säkra kort men skulle bli tacksam för era synpunkter!

Jag är inne i ett riktigt torskrace just nu. Gott och lättlagat och finns massor med recept. Jag gör min i ugnen med olika gräddbaserade såser om. Men det känns inte riktigt rätt eftersom den väl är på väg att dö ut så jag funderar på olika alternativ. Hoki Pollock och allt vad det heter. Jag undrar om de är goda helt enkelt? Testade pangasius efter att en jobbarkompis pratade så gott om det men fy vad äckligt det var! Smakade dy! Så jag blev lite feg och kör på säkra kort men skulle bli tacksam för era synpunkter!
Lite oavsett, ät inte torsk som inte är MSC märkt, eller ASC eller Krav, om du inte vill utrota den. Kolla WWF för var fisk man kan äta.

https://www.msc.org/kop-msc-markt-fisk
http://www.wwf.se/vart-arbete/hav-o...fs-fiskguide-nar-du-ska-kopa-miljovanlig-fisk
(Jag tycker nog inte så mycket om olika sorters fisk, äter alla sorter, som är MSC märkta, och gillar dem.)

Om du har en smartphone så kan du ladda ner en app som heter "Grön guide" som Naturskyddsföreningen gjort. I den finns det bland annat info om vilken fisk som är bäst att undvika. Sedan säger jag som Badger, kolla märkningen av fisken.

Pangasius ligger på röda listan som Badger länkade till
Jag har också sett det och är fundersam varför. Då fisken odlas i floder är det svårt att det inte blir nedsmutsning av matrester och skit från fisken. Blir ju lite orättvist att jämföra den med laxuppfödning som sker i havet. Men det finns pangasius som är ASC-märkt, vilket är den jag köper.

TS - Pollock smakar väldigt mycket hav, jag tycker den är alldeles för salt. Men sej och kolja är betydligt roligare! En av dem (minns ej vilken) har ett betydligt gråare kött än torsken, men båda tar kryddning bra.

Det gäller ju att köpa torsk som är fiskad i hållbara bestånd. Kolja är ett självklart alternativ. Sej är gott även om den är lite grå i färgen. Men det spelar ju ofta ingen roll. Kummel är det många som gillar (jag är dock inte en av dem).

Kolja, sej och torsk.

Det finns nya odlade fiskar också som är spännande men inte jättelätta att få tag på - än. Men det är definitivt framtiden med mer hållbart odlad fisk för livsmedel.

Det gäller ju att köpa torsk som är fiskad i hållbara bestånd. Kolja är ett självklart alternativ. Sej är gott även om den är lite grå i färgen. Men det spelar ju ofta ingen roll. Kummel är det många som gillar (jag är dock inte en av dem).

Jag gillar kummel men den är ju no no enligt WWF.

Torskrygg är mums, sen är jag förtjust i rödspätta och marulk.

Ärligt talat. Det måste man inte. Fiskenäringen är det inte.

En del konsumenter är det. Men de måste inte.
Det är väl få saker man verkligen måste. Men om man, liksom TS, vill äta fiskar från hållbara bestånd så är just marulk och rödspätta två arter där man som konsument själv måste ha koll på ursprunget. Just eftersom fiskenäringen och många grossister/återförsäljare inte bryr sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka