vilken väg går jag nu?

Cilla

Trådstartare
Får tillbaka mig häst num efter 6månader på foder.

Tyvärr har hon dubbelsidig hovledsinflamation, vilket är den stora anledningen till varför jag får tillbaka henne.
hon har blivit behandlad en gång med tuppkam, cortison och butta. på återbesöket som fodervärd gjorde förra veckan ville vet. spruta igen, men fodervärd sa nej och ville prata med mig först. tillsammans kom överens om att hon skulle komma hem till mig igen.

så frågan är nu vad gör jag?
Jag vill rycka av alla skor, låta henne gå i medelstor, plan hage ca 12 timmar om dan, kolla henne med equiterapeut och biolight, för att se vart detta kan komma från! ingen ridning, eller annan motion förrän tidigast till hösten, eller om et år.. (jag är gravid och kan inte rida alls...)

ska jag åka till Färjestad åxå? hon är kollad i Mantorp innan.... tag uppåt 15-16 plåtar på henne, finns inget att anmärka på på dom.....

tjejen som är biolightare är lämpligt nog gift med en hovslagare, så jag tänkte be dom båda om hjälp.

tänker jag rätt? ska ja åka till klinik först? eller gå på alternativen först? jag får hem journlen från Mantorp nästa vecka, ska även ringa till Färjestad och be att dom skickar en kopia på de besök vi har haft tidigare hos dom för att se om jag kan se någon röd tråd.

fram tills sista maj tänkte jag ha henne installad, men efter det bete så länge som väder tillåter!

hon är bara 14, så jag hoppas verkligen att hon blir bra. jag har inte råd eller tid att betala och pyssla om en obrukbar häst, men vill INTE ge henne till nånm hon äör ju trots allt min ögonsten....

Om det skulle bli aktuellt, hur lätt är det att få en häst utdömd?

Många tankar som snurrar i mitt huvud nu....

Sv: vilken väg går jag nu?

just det.... glömde tillägga att jag har en fånig dröm om jag gärna vill ta föl på henne och låta henne gå enbart som avelssto när hon blir lita äldre. hon har fått 2 fina föl sen tidigare.....

dumt att göra det nu?

Trist att få tillbaks hästen från en fodervärd så här... Om det var min häst skulle jag inte rycka skorna på en häst som har hovledsinflammation, och jag skulle behandla och utreda hästen veterinärt först. Om det var ont i ryggen eller kotledsinflammation så skulle jag fundera en del på alternativ till veterinär behandling, då de kan vara en indikation på många olika typer av problem där man ofta behöver titta på helheten. Men hovledsinflammation är ett veterinärt problem av vad jag har sett hittills, men det är ju du som vet hela historien för just denna häst.

Lite spekulationer: Om röntgenplåtarna inte visar några pålagringar, och hovledsinflammationen är dubbelsidig, så skulle jag fundera på om skoning och underlag har varit ok? Hovbroskförbening kan ju också ge hovledsinflammationer, men det borde de ha sett på röntgen. Har hästen haft hovledsinflammation tidigare? Har den väldigt raka kotor, eller andra problem med benställningen som gör att det är troligt att det kan bero på belastningsskada?

Fy vad trist! dessutom när man själv inte haft hand om hästen.
ja - det är nog viktigt att ta reda på var 17 den dubbelsidiga (!) inflammationen kommer ifrån. annars trillar den ju bara tillbaka om man inte får bukt på orsaken. coh om det blir återkommande brukar som jag förstår det allt bli värre...

om röntgen inte visar något tycker jag det låter mycket positivt! hur halt var hästen på återbesöket - dvs hur mycket bättre hade häsetn blivit??? ta hjälp och ta dig rejäla funderar under tiden och om du vill satsa, var beredd på att det tar tid. EQ verkar vara en bra kompis - kan hon ge hjälp och råd utifrån sin erfarenhet??? Är hovslagaren bra? Då är det värt att ta ett ordentligt snack med honom också. sa kliniken något om benställning och skoning, och eventuellt specialskoning eller dojor? många kliniker har blivit duktiga på vinklar och hur man hjälper hästarna att få ordning på lederna. Det är ju en överansträngning som skett.... sadel är också något som kan påverka. har ni någon bra sadelprovare i trakten, eller kan kliniken hjälpa till. inte ovanligt det heller.... ja det är mycket som kan påverka.....

Jag drogs med diverse inflammationer på en häst under en längre tid. till slut kom vi på orsakerna - det var många....jag pratade med ALLT och alla. Kliniker, EQ, massörer, sadelmakare, hovslagare, foderexperter, hästhanterare, tränare i alla dicscipliner.... det hjälpte mig. efter LÅNG vila, och revidering av diverse punkter på såväl ridning, målsättningar, hästboende som skoning, fick jag bukt med problemet. Ser det som preskriberat vid det här laget - jag hade mycket att lära om hästar och läxorna blev tunga och ibland dyrköpta, men hästen har idag varit frisk i över tio år! och jag som tänkte triangelmärka efter att ha kämpat så länge med inflammationerna.......som tur var satte en veterinär stopp för det - "sådana här fina hästar ger man en chans" utropade han surt. jag kanske hade tur, jag vet inte. men ordning blev det och min ögonsten är kvar än idag, nu 22 år gammal. Frisk som en nötkärna! Glädjer unga och oerfarna med mängder med kunskap och erfarenhet. Världens bästa häst, tänker jag varenda gång jag ser honom, även om jag numera har några till att älska och sköta.

Men allt är upp till dig som ägare. vilken tid och vilket engagemang som man vill ge. Det kan ingen annan avgöra. Ibland kommer det inte att funka hur man än gör, ibland går det. Hästar är otroligt komplexa varelser och veterinär- och hovslagarvetenskap ingen exakt "sanning". man bygger sina lösningar på teorier, hur man än gör.... och hoppas att resultaten är de som man vill, så klart en frisk häst.

Vad man bestämmer sig för det är upp till en själv. det är kanske det som är så svårt! hur mycket engagemang, tid och kostnader orkar man med. Jag offrade i princip allt för min häst, men det var ju upp till mig att bestämma. Sån är jag och det är kanske inte klokt att göra så. men det var värt det för mig ...men ett sådant beslut kan man inte kräva av någon... jag vet dock att man är ganska hård på utdömningar numera. det blir allt vanligare att just återkommande inflammationer i frambenen ifrågasätts av bolagen.

Jag önskar dig varmt lycka till och kanske bara vetskapen om att man inte är ensam om att ha detta problem, kanske gör det lite lättare....

Jag har inte haft problem med inflamationer förr och inte den förra ägaren heller.

till en början hade hon ävem kotledsinflataion (?) på vf, men den släkte dom nu på återbesöket.
vet inte hur hovsl. som fodervärd är, men misstänker att den kan ha något med saken att göra... första återbesöket (det besöket som dom slökte hovledsinfl. var besök nummer 2) var hon hovöm och reagerade kraftigt på tången. då var hon nyskodd... :confused:

fodervärd har inte gjort annat än ridit i skogen, så underlaget är uteslutet.
Sadeln vet jag passar som handen i handsken, så den är utesluten även den.
Hon har aldrig haft låsningar eller andra kroppsliga besvär i hela sitt 14åriga liv. hon är kollad av ET 1 ggr/år. regelbundet raspad. fin u musklerna. mjuk och följsam. ömmar inte. (eller gjorde iallafall inte när hon åkte...)

att plåtarna är rena tycker jag åxå är jättepositivt! en överansträngning? allt detta började när all snö kom, kanske har pulsat i för tung snö?

och bara för att klart göra en sak.... jag är INTE arg på fodervärd. jag vet att hon har tagit hand om henne så gott hon har kunnat och sånna här saker händer.... det skulle lika gärna kunnat hända om hon hade stått kvar hos mig.

varför inte ta skorna då? hon kommer ju bara gå i gräshage, så det lär ju inte vara varker hårt eller slitigt för hovarna....

första återbesöket (det besöket som dom slökte hovledsinfl. var besök nummer 2) var hon hovöm och reagerade kraftigt på tången. då var hon nyskodd... :confused:

Det där verkar ju jättekonstigt! Vad trodde veterinären att detta berodde på då?

varför inte ta skorna då? hon kommer ju bara gå i gräshage, så det lär ju inte vara varker hårt eller slitigt för hovarna....

Du skal inte plocka av skorna vid hovledsinflammation, tvärtom brukar dessa hästar ofta skoss med sula.
Mkt är för att en häst som har ont belastar inte korrekt och sliter därför hovarna "fel".
Just hovledsinflammation är en av de inflammationer som sällan kommer från andra ställen utan ofta har en yttre påverkan som start tex en vrickning eller felverkning.
Tyvärr är det ju så också att det finns en massa ligament i hoven som inte syns på röntgen som kan spöka.
Allt kan ju också startat i en hov men sedan har den andra fått ta så mkt stryk av att vara överbelastad att det kommit där också.
Förstod inte riktigt om det var nu vid besöket hästen var röntgad ?
Sen är ju alltid risken att det är något som är på gång som ännu inte syns på röntgen. En kompis drabbades av det de höll på och behandlade just en hovledsinflammation på ett framben som icke gav sig, röntgades flera gånger syntes ingenting, efter ett antal återbesök så rätt vad det var dök det upp en förändring på strålbenet och det var bara att ge upp, den har ju helt enkelt hela tiden varit på gång men inte haft tillräcklig densitet för att synas på röntgen förrän en viss tid förflutet.

Men jag skulle ALDRIG lämna en hovledsinflammation obehandlad och släppa ut i stor hage, de är tillräckligt svåra att komma tillrätta med med optimal behandling och konvalecent. Det jag skulle göra är att behandla den ordentligt med veterinär därefter ge den ett långt sommarbete med total vila för att verkligen läka innan jag satte igång igen.

Förstod inte riktigt om det var nu vid besöket hästen var röntgad ?
har är röntad med 8 plåtar på första besöket, där allting börja. besök nummer två kunde dom inte säga varken ena eller andra pga hovömman. besök tre var hon oförändrad i hovlederna, men reagerade inte längre i kotleden vf. då tog de de andra plåtarna...

så med rätt hovslagare, en korrekt verkning, fortsatt sprutning (usch och fy, jag vill verkligen inte pruta mer än den enda gången vi gjort det....) och regebundna vetrinärbesök, en rejäl vila, (igångsättning tidigast till våren, pga av bäbis) så ska hon bli hel och frisk igen?

så med rätt hovslagare, en korrekt verkning, fortsatt sprutning (usch och fy, jag vill verkligen inte pruta mer än den enda gången vi gjort det....) och regebundna vetrinärbesök, en rejäl vila, (igångsättning tidigast till våren, pga av bäbis) så ska hon bli hel och frisk igen?

Det är det nog ingen som kan lova (du såg hur det gick för min kompis bla), men det ger de bästa förutsättningarna för att lyckas.

Jag har precis varit med om samma sak med min pålle.
Men säg för guds skull inte att man ska ge upp:mad:
Min pålle hade hovledsinflammationer på höger fram, på en månad hände allt väldigt snabbt, inget syntes på röntgen innan. Han fick en tre mm stor pålagring på strålbenet. Vilket är en rättså stor för ett så litet ben.
Jag gav INTE upp. Pållen blev behandlad med tildren för pålagringen och han blev faktiskt helt bra, lever än idag:love:
Så innan man säger att ngt är kört måste man ta reda på om så verkligen behöver vara fallet!

Vill inte skrämma dig men jag tog bort min häst i dagarna pga hovledsinflammationer båda fram och spatt i ett bakben. Min häst hade även en pålagring i ett framben. Han fick tillbaka inflammationerna för andra gången och den här gången svarade han inte på behandling och vila. Halt på tre ben så han blev utdömd. Svarar hästen på behandling/vila eller ej avgör utgången och om det återkommer. Lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 769
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 149
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 684
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 135
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar