vilken typ av böcker läser du?

Jag läser kurslitteratur. :D

Skämt åsido, så har jag en förkärlek för lättsmälta böcker i kontrast till den tunga, ofta deprimerande kurslitteraturen. Innan läste jag mer blandat och jag hoppas kunna bita in i lite mastigare böcker när jag har mindre jag "måste" läsa.

Jag läser inte på genre utan på författare. Om jag hittat en författare jag gillar läser jag helst allt av denne, så vet jag att jag lägger ner min lästid på något jag tycker är värt det. Då och då slinker det ned någon ny bok, ibland på vinst och ibland på förlust.

Om jag vill skratta läser jag något av Sophie Kinsella, Fredrik Backman, Jonas Jonasson eller Douglas Adams. Om jag vill läsa en berättelse jag fastnar i läser jag gärna Anna Gavalda, Jeanette Winterson, Johan Ajvide Lindqvist eller Jane Austen. En gammal favorit bland fantasy-författarna är Niklas Krog.

Två böcker jag ser fram emot att läsa är Därv av Tatiana Tolstaja och Blått Fett av Vladimir Sorokin. Båda är lite orealistiska framtidscenarion, den första postapokalyptisk. Men de är slutsålda så jag avvaktar.

Annars läser jag alla fakta-böcker jag kan komma över om hästar. Oavsett ridgren, filosofi och årtal. Det finns alltid något guldkorn som jag vill ta tillvara på. :)

Har någon nämnt Nyanser av grått eller vad dom heter? Varför läser man dom? Jag har tjuvkikat men det verkade ju sämre än Den nionde insikten som var kult för 100 år sedan.
Jag skulle vilja läsa dom just för att det är tegelstenar och dom kostar ju inget på loppis men dom verkar såå rysligt dåliga.

Jag läser nästan enbart på engelska av den enkla anledningen att jag tycker att engelskan är ett bättre "berättar-språk".

Tjocka eller tunna spelar ingen roll, men gärna fantasy och lite overkliga berättelser. Gillar inte böcker där allt går himmelskt bra hela tiden, ångest och olycka gör böcker bättre imo (dock får det gärna sluta lyckligt).

Gillar även viss "fan-fiction" (:o) då jag hittat några hobby-författare som skriver så himla bra och skapar fantastiska karaktärer. Då orkar jag inte bry mig om att berättelsen är baserad på den eller dem kändisarna :p

Biografier gillar jag också, samt historie- och faktaböcker. Tycker jag något är intressant så vill jag veta ALLT om det... ;)

Liknande trådar

Kultur Skulle vilja ha tips på roliga eller läskiga lättlästa böcker som man gärna kommer snabbt in i handlingen. Bra böcker helt enkelt för...
2
Svar
34
· Visningar
2 379
Senast: Renfis
·
  • Låst
Övr. Barn Jag läste Ditt kompetenta barn i somras och håller nu på med Här är jag vem är du. Jag gillar verkligen de här idéerna om ett jämlikt...
2
Svar
29
· Visningar
2 360
Senast: Halvhalt
·
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka