vilken typ av böcker läser du?

ameo

Trådstartare
Moderator
När du läser (eller konsumerar böcker på annat sätt), vilka typer av böcker föredrar du?

Tjocka eller tunna?
Lättläst och lättsmält eller tyngre varianter?
Kärleksromaner eller deckare?
Kioskromaner eller finlitteratur?
Poesi? Biografier?
Modernt eller antikt?
Eller??

Beskriv vad du föredrar att läsa, helt enkelt!

Deckare högt o lågt. Nora Roberts,Marian Keyes o deras kollegor - lättsmält och/eller småkul.
Fantasy - Weis/Hickman, Hobb, Tad Williams mfl.
Alexander McCall - lite småklurigt om livet.
Det ska vara avkopplande att läsa.

Jag läser det mesta! Väljer lite efter vad jag är sugen på för stunden och vad som finns tillgängligt.

Den enda genre som jag undviker är (dussin)deckare. Men det händer att det slinker ner.

Favoriter är fantasy, skruvad postmodernism och erotik. I den ordningen.

Jag gillar deckare/skräck och tragiska biografier. Eller böcker som handlar om tragiska livsöden (är socionom och kanske yrkesskadad). Gillar en del kändisars biografier också.

Faktaböcker älskar jag. De kanske man inte sträckläser på samma sätt dock. Men jag har allt ifrån uppslagsverk om kända seriemördare, böcker om gamla tortyrmetoder, hund/hästböcker, örtböcker, ja allt som kan tänkas vara lite spännande.

Jag läser i princip bara verklighetsbaserade böcker och biografier.. Hemska historier, men jag imponeras av deras vilja att (över)leva och att komma tillbaka till ett eget liv!
Ett par exempel är: Mamma sa att jag var sjuk, 3096 dagar, Varför gråter inte Emma, Skamfläck, Snälla pappa nej, Barfota änglar..

Just nu läser jag Ett stulet liv - Jaycee Duegard

Jag läser i princip bara på engelska, Young Adult och New Adult contemporary romance.
Tjockleken spelar ingen roll men tittar jag i bokhyllan är nog de flesta böcker mellan 200-450 sidor.
Läser nog ca. 70% e-böcker och 30% böcker i pappersformat.
Senaste böckerna jag läste var Loving Mr.Daniels av Brittainy C. Cherry, Making Faces av Amy Harmon och just nu är jag 60% in i Rule av Jay Crownover

Hellre tjocka än tunna (det händer att jag väljer bort böcker för att de är för tunna. Urkorkat.)

Helst pocket så att jag kan släpa runt dem.

Helst kvinnliga författare eftersom jag helst läser om kvinnors liv.

Helst inte de mest pretentiösa amerikanska manliga författarna, t ex Jonathan Franzen och Philip Roth. Dennis LeHane kan dock gå.

Enormt kräsen med deckare. Läser dem inte oftare än typ var sjätte-sjunde bok.

Två Marian Keyes är de enda chick lit jag någonsin läst.

Undviker feelgod men också motsatsen - misery memoirs. "Jag såldes som sexslav som tolvåring och hölls fastkedjad i en källare i 23 år."

Historiska romaner - njaej.

Fantasy - njaej.

Jätteskojiga män som skriver putslustigt om andra män, typ Hundraåringen och Ove - nej.

Män som skildrar sin uppväxt och berättar hur det gick för dem sängen i på natten när de drömt om mattevikariens bröst som spände under blusen - nej! (Undantag: Knausgård)

Svåra, klassiker - nej. Jag tyckte Brott och straff var dödstrist. Ska jag läsa klassiker läser jag hellre Dracula. (Undantag: Nabokovs Lolita)

Lättuggat: nej. Jag kan inte som andra välja lättuggat när jag behöver skingra tankarna. Är det för lätt tappar jag koncentrationen och får läsa om varje sida fem gånger. LITE al dente måste det vara för att funka, typ en BRA deckare. (Typ en av 20 verkar vara bra).

Jag kan nog tänka mig att läsa det mesta. Men hellre en tjock bok än en tunn, så länge den är bra ;) Jag kan få panik när en bra bok eller ännu värre, serie tar slut :eek:

Har inga höga krav på välskrivet men det får inte bli FÖR dåligt, för då ids jag inte lägga ner tid på att läsa. Kan lyssna på sådana böcker som ljudbok istället även om ljudboksformatet ibland driver mig till vansinne eftersom det går så LÅNGSAMT :crazy: Men jag kör mycket bil och då är det ju dumt att läsa...

Bra förklaring va?

Reportageböcker gillar jag! Gellert Tamas Lasermannen är bland det bästa jag läst alla kategorier, hans De apatiska (om de apatiska flyktingbarnen) är det mest upprörande, Johan Perssons och Martin Schibbyes 438 dagar är mycket bra, liksom Ingrid Betancours skildring av hur hon satt fånge hos Farc-gerillan.

I att läsa-högen väntar Lena Sundströms Spår, som jag har höga förväntningar på (om avvisningen av egyptierna).

Kom på en genre till som jag undviker: Vackra Berättelser. Läste Nu vill jag sjunga dig milda sånger. Jaha ja.
Ojdå. Den som jag precis har köpt på loppis. Blev rekommenderad den av en god vän som råkade vara med och klarade då inte av att lägga tillbaka den. Hade normalt sett aldrig köpt den, men tänkte att jag skulle ge den en chans. Men där ser man :(
Men fem kronor åt skogen kan man ju leva med.

I alla fall skönt att höra att det finns fler än jag som inte orkat med Hundraåringen.

När du läser (eller konsumerar böcker på annat sätt), vilka typer av böcker föredrar du?

Tjocka eller tunna?
Poesi? Biografier?
Modernt eller antikt?
Eller??

Beskriv vad du föredrar att läsa, helt enkelt!

Fantasy, chickflicks, ungdomsböcker.
Jag vill ha lyckliga slut och spännande karaktärer.

Jag läser nästan allt, men söker mig normalt inte till fantasy och sci-fi. Dock vill jag gärna ha lite koll, så lite lättsmält fantasy har slunkit ner och jag tänkte att jag skulle läsa Kampen om järntronen snart då jag är lite sådär att jag inte vill döma ut en genre eller liknande bara för *att*, eftersom jag blivit överbevisad förut.

Men sci-fi bara... nej, jag kan inte. Men - om någon har några tips för en motvillig novis så tar jag villigt emot dem!

Tjocka eller tunna spelar ingen roll men det måste nästan vara pocket eftersom jag bär omkring på böcker överallt. Det är så svårt att få ner en inbunden bok i kappfickan ;)

Tjocka eller tunna?

Tjocka! Är de bra vill man inte att de ska ta slut, och är de dåliga kvittar det ju.

Inte för lättläst/lättsmält, jag blir bara irriterad. Hundraåringen och Ove var helt OK men jag springer inte benen av mig efter uppföljarna så att säga.

INTE kärleksromaner. GÄRNA deckare om de är bra skrivna och intelligenta. Inte för mycket blod och våld som t ex Kepler. Jag gillar Nesser, Arne Dahl och brittiska författare som Ian Rankin, Reginald Hill och Stephen Booth. Läser gärna deckare från andra länder som den som @niphredil tipsade om - om en transvestit i Istanbul (kanske mer lättläst än deckare :D)

Kioskromaner (menar du typ Harlekin och sånt?)går bort pga språket. Finlitteratur behöver det inte vara, men det är viktigt att språket flyter på. Jag älskade Brott och Straff, men Bröderna Karamasov fick jag lägga undan.

Poesi? Biografier?

Biografier kan vara väldigt intressanta! Väntar på del två av Winston Churchill-biografin jag läste i våras, jättebra! Poesi läser jag inte "aktivt" så att säga, även om jag kan fastna i en dikt ibland.

Modernt eller antikt?

Om det är bra spelar det ingen roll! Se ovan angående Dostojevski!
Eller??

Jag vill bli fascinerad och engagerad i boken, den ska ha något eget. Det kan vara karaktärerna, miljön, eller sättet boken är skriven på. Jag vill inte sitta och reta upp mig på dåligt språk eller fjantiga intriger. Det spelar ingen roll om det är gammalt eller nytt, "fint" eller mindre "fint". Jag blev fascinerad av Brott och Straff, men jag blev också fascinerad av Shantaram. Som exempel.

Ojdå. Den som jag precis har köpt på loppis. Blev rekommenderad den av en god vän som råkade vara med och klarade då inte av att lägga tillbaka den. Hade normalt sett aldrig köpt den, men tänkte att jag skulle ge den en chans. Men där ser man :(
Men fem kronor åt skogen kan man ju leva med.

I alla fall skönt att höra att det finns fler än jag som inte orkat med Hundraåringen.

Misströsta inte, det är säkert mig det är fel på. "Alla" gillar den ju :)

Det som kategoriseras som Vackra Berättelser gillar jag inte, däremot hittar jag ju böcker som jag tycker är vackra berättelser. Låt vargarna komma/Tell the wolves I'M home (Carol Rifka Brunt).

Tjocka/tunna:

Tunna.

Max sidantal:

Runt 400.

Typ av bok:

Pocket.

Genre:

Alltid deckare eller thriller. Helst baserade på verkliga fall och/eller utspelar sig i/runt Stockholm.

Varför?

Går ju juridik, så kan ev. ha med mitt intresse för lagar, brott och straff att göra ;)

Favoritbok:

Den onsynlige mannen från Salem.
(Stör mig dock på hur Salem beskrivs, men det är en annan femma...)

Misströsta inte, det är säkert mig det är fel på. "Alla" gillar den ju :)

Det som kategoriseras som Vackra Berättelser gillar jag inte, däremot hittar jag ju böcker som jag tycker är vackra berättelser. Låt vargarna komma/Tell the wolves I'M home (Carol Rifka Brunt).
Den är ju här så jag kommer att ge den en chans.
Men jag brukar inte höra hemma i kategorin "alla".

Förstår vad du menar med vackra.

Liknande trådar

Kultur Skulle vilja ha tips på roliga eller läskiga lättlästa böcker som man gärna kommer snabbt in i handlingen. Bra böcker helt enkelt för...
2
Svar
34
· Visningar
2 379
Senast: Renfis
·
  • Låst
Övr. Barn Jag läste Ditt kompetenta barn i somras och håller nu på med Här är jag vem är du. Jag gillar verkligen de här idéerna om ett jämlikt...
2
Svar
29
· Visningar
2 360
Senast: Halvhalt
·
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka