Vilken tygelhand?

Sv: Vilken tygelhand?

Red med Westerninspiration ett tag och upplevde det naturligt att ha tyglarna i vänster hand när jag red med enhandsfattning. Är högerhänt.

Jag har inte sagt något annat vad gäller tygelhand, heller :)

Varken du eller jag var där när det hände och vi får lita till historieböckerna och de säger att slaveriet spelade en central roll i inbördeskriget.

To the viktor go the spoils and history books.
www.wikipedia.org/Origins_of_the_American_Civil_War
Very complex economic and geo-political issues!
Drum beaters who have all the answers like to take the high moral ground....FREEDOM;
Ask the man on the battle field what he is fighting for and he could not tell you!
"Ours is not too quastion why,
Ours is too but do and die"
Tennyson

Jag tycker att jag sitter jämnare när jag har tyglarna i vänsterhanden. Tenderar att dra tillbaka vänsteraxeln och det blir bättre med tyglarna i vänsterhanden.

Men jag har bytt hand i trail ibland just för att grindpasseringen ska flyta smidigare.

Jag har svårt för att bestämma mig? Höger eller vänster? Vilken hand har du valt och varför?

Som regel har jag tyglarna vänster hand och jag är högerhänt. Men, jag tränar då och då på att använda höger som tygelhand också. Brukar ha en handhäst med mig och beroende på hur stigen ser ut kan det vara bra att kunna variera sig ;) ...När vi rider utmed ravinkanten vill jag gärna ha handhästen innanför mig så han inte drattar över ...:crazy:

Jag har lärt mig att rida med båda, men vänster hand är min "1a-hand" eftersom jag hanterar lassot med höger.

*kl*

Rider med högerhand och är högerhänt. Håller dock på att försöka lära mig rida med vänster också, kan ju vara bra att kunna

*KL*

Jag varierar mig och rider med båda, fast helst rider jag på romal så "båda händerna får en uppgift". Även då varierar jag tygelhand.

Jag är ju lite nördig så jag har tittat på en massa tävlingsbilder och det är en klar majoritet av ryttarna som rider med högerhanden på tävling.

Du för titta igen, vissa rida med höger andra med vänster.
Show Ridning, har inte med den praktiska Working Horse att gjöra.

Jag rider också med romal och håller tyglarna i vänster. Men rider jag med vanliga tyglar är de ofta i höger, såvida det inte är trail jag rider och grinden är lättast att öppna med höger.
Jag varierar tygelhand rätt ofta tror jag. Just nu rider jag visserligen nästan bara på två händer..

Egentligen, spelar det någon roll vilken hand man använder? Jag menar, på 1800-talet och tidigt 1900 kanske det gjorde det men gör det verkligen det nu?

Jag rider också med romal och håller tyglarna i vänster. Men rider jag med vanliga tyglar är de ofta i höger, såvida det inte är trail jag rider och grinden är lättast att öppna med höger.
Jag varierar tygelhand rätt ofta tror jag. Just nu rider jag visserligen nästan bara på två händer..

Egentligen, spelar det någon roll vilken hand man använder? Jag menar, på 1800-talet och tidigt 1900 kanske det gjorde det men gör det verkligen det nu?

Du bara gjöra det svor för dig själv Stu, ovning ger perfektion :)

Western är 1-hand reining, det är så för ett änledning.

Va? Jag kan rida på vilken hand som helst, det spelar mig ingen roll om jag håller tyglarna i höger eller vänster.
Anledningen till att jag rider på två händer nu är att hästen jag rider inte är på långa vägar redo för enhands. Men det kommer, förr eller senare.

No Stu, hästen kan gå rakt in i 1-hand neck reining, du för hjälpe till att guide i början men han fätta snärt vad du vill.
Jag änta du kör bil, du kör med en hand när du växle, prova med att kör nonstans (i ett tom parkering) runt koner, höger - vänster, du bygga upp ett kontrol kordintion med din vänster hand/arm.

Höger eller vänster, hela visten är att du kan jobba med ditt fri hand, de flesta är höger och för dom (som jag sä tidigar) är det ett fördel av praktiska skäl.

Nu förstår jag inte?
Min häst är inte alls lika lättkontrollerad som en bil. I dagsläget är hon inte alls redo för att ridas på en hand, men man kan utan problem "åka häst" och styra hjälpligt. Knappast någon vidare precision eller form, det behöver hon fortfarande hjälp med. Längre än så har hon inte kommit än.
Min andra ponny går att rida på hur många händer man vill.

Och som sagt, jag kan rida på både höger och vänster och i min värld spelar det ingen roll vilket.

Aha, you dont get it, jag prata om "styr hand kordintion".

Om hästen kan dom basics, Stop, Vända H/V, Baka med en hand då är det inte hans fel om han har inte kommit längre.
Precision kommer värja gång du sadle hästen och utt och rida.

Du kan gå och trämpa i din värld hur länge du vill, du bara förhindra din och hästens utvekling.

Senast ändrad:

Jag förstår fortfarande inte?
Menar du att jag och min häst inte utvecklas? Fast du har ju ingen aning om vad för häst jag har.. Självklart är det inte hästens fel att den inte kommit längre i utbildningen, det har väl ingen påstått?
Jag menar bara att min häst inte är redo att tävlas på en hand än, men självklart fixar hon alla basic-grejer på en hand. Hon behöver dock fortfarande två händer för vissa rörelser och i vissa moment. Ibland behövs ledande tygeltag fortfarande och det är mig veterligen svårt att göra på en hand.
Och som sagt, min andra häst rider jag på en hand utan problem. Så det är inte att jag inte kan ;) Jag håller på att utbilda den andra och har hittills inte kommit så långt att hon är redo att gå helt på en hand på tävling.

Tror vi får enas om att vi inte förstår varandra, jag vet inte riktigt var diskussionen hamnat nu :p

Tja, det kan ju vara så här. När man rider in hästar på riktigt cowboyvis om man får säga så så används inte tränsbett och ledande tygeltag öht. Man rider in på bosal och går sedan över till stång, dvs man neckreinar redan från dag 1. Man börjar gärna och rida i repgrimma och då har man bara ett rep som man svänger över från sida till sida. Så när en cowboy ställer sig frågande om man säger att hästen inte är redo för stång så måste man förstå hans förvåning.

Liknande trådar

Fordon Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom. Gör...
2
Svar
22
· Visningar
1 314
Senast: lingonben
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Redfox
·
Kropp & Själ ”Du kan bara få din sjukresa betald om du har valt att söka vård i den region där du är folkbokförd. Om du på egen hand väljer att vända...
Svar
6
· Visningar
517
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama