Sv: Vilken tygelhand?
Jag har inte hört några cowboys göra sig lustiga över yankees.
Men nej, det är faktiskt inte löjligt att dra den parallellen. Begreppen nordstatare (och även yankee även om det har en äldre grund) härstammar från när the Confederate/sydstaterna ville göra sig fri från resten av USA, av den främsta anledningen att kunna fortsätta med sitt slaveri. Så när man påstår att bara sydstatare kan vara cowboys innebär det också att cowboys är för slaveri.
Om man kan sin historia, dvs, och det var just därför jag skrev att dina ridlärare borde läsa på lite. Självklart är det så att begrepp kan ändras och betyda olika för olika personer, men som sagt, historien bakom är vad den är.
delvis kl
Angående tygelhand så ser jag det som självklart att man hade sin starkaste hand fri för arbete, så är man högerhänt och måste kunna använda den handen till annat än hålla tyglarna håller man rimligen tyglarna i vänster hand. Men har man inget annat arbete för händerna än att hålla tyglarna, så borde det ju då vara den starka/mest preciserade handen som håller tyglarna för bästa tygelföring. Så är det höger som för tyglarna bäst så använd höger annars tvärtom. Men det är bara mina helt filosofiska tankar och rätt löjligt att jag ens skriver något då jag är ju ändå ingen riktig westernryttare (på riktigt alltså, nu skojar jag inte om "riktigt" eller inte) och vet inte hur traditionstyngt det är på tävlingsbanorna. Men det är väl individuellt... Är traditioner viktiga; Håll tyglarna för att vara beredd att använda den starka handen till arbete. Annars; Håll dem i den hand det känns bäst.