Vilken tygelhand?

alazzi

Trådstartare
Jag har svårt för att bestämma mig? Höger eller vänster? Vilken hand har du valt och varför?

Sv: Vilken tygelhand?

Är du högerhänt så ska du rida med vänster hand. Detta för att ha högerhanden ledig till arbete.

Jo så har jag tänkt. Jag har använt vänsterhanden till tyglarna och haft högerhanden fri. Men när jag tittar på hur övriga tävlande i mina klasser gör så är jag ganska ensam om att ha högerhanden fri. Kan inte tänka mig att alla andra i mina klasser är vänsterhänta?

Jag är högerhänt

Jag önskar verkligen att jag skulle kunna rida med båda händerna för att inte bli sned i kroppen. men jag kan absolut inte ha tyglarna i vänster hand. Är så mycket högerhänt man kan bli, allt i dagliga livet gör jag med höger.Vänster hand går inte alls, jag har försökt

Jag red alltid med höger hand innan (är högerhänt) och tyckte det var jätte svårt att rida med vänster men när man börjar hålla på med saker där man behöver sin högerhand till annat så lär man sig automatiskt att rida med vänster. I mitt fall var det Mounted Shooting, där behöver man ju ha full kontroll över handen man har revolvern i men det borde ju gå lila bra med vad som helst som man behöver ha mer focuserad på handen man INTE rider med tex roping, EXCA, trail etc. Mitt problem var nog att jag tänkte för mycket "jag rider med vänster, jag kan inte, hur ska jag göra?" Osv istället för att bara göra. Nu har jag nästan alltid tyglarna i vänster och har lyckats träna upp min kontroll i vänsterhanden så nu kan jag även skjuta med vänstern utan problem :)

Jag lärde mig westernridning i USA och då var det ingen fråga vilken hand man använder. Man kallade det för Yankie style när om man red med högerhanden. Notera att yankies är nordstatare dvs inga cowboys.

Och jag byter hand lite då och då, från gång till gång. Vad kallas man då? :D

Har dock lagt märke till att om jag rider med romal har jag tyglarna i vänster och romalen i höger. Rätt?

Yankee Styl, good one :rofl:

Left - Right - Center?
Av praktiska skal ska man lära sig rida med vänster hand, som i roping, det kan vara svor att få ta på vänster rep, i ponnying vill du alltid har hand hästen på höger siden.

jag rider väldigt mycket trail och då kollar jag på vilket håll grinen ska öppnas åt. ska den öppnas med vänster hand så rider jag med höger, för att slippa hålla på att byat tygelhand där. och ska grinden öppnas med höger ja då rider jag med vänster :angel: först kunde jag bara rida med vänster hand, då min tränare sa att du måste kunna hålla ett lassot med din "bra" hand. men sedan började jag rida snätt och det märktes på min häst. så då lärde jag mig att rida med höger också. det har gjort det mycket lättare att rida och öppna grinden på ett snyggare sätt. :) så jag tycker absolut inte att du måste välja utan ta med den handen som känns bäst så länge du inte rider klasser där du måste ha din "bra" hand löst.

:rofl: Jag tror dina ridlärare får läsa på sin historia en aning... Eller menar de verkligen att en riktig cowboy enbart är den som är för slavdrift :confused:

När cowboys gör sig lustiga över yankies så är det samma som när bönder gör sig lustiga över Stockholmare. Att blanda ihop slaveri med ranchridning är ju löjligt. Att vara vänsterhänt cowboy är inte lätt. Man måste ha lefthand ropes och man måste ha en left hand horse. Jag har hört många historier när man inte uppmärksammat att hästen är van att göra allt från "fel" sida.

Jag har inte hört några cowboys göra sig lustiga över yankees.

Men nej, det är faktiskt inte löjligt att dra den parallellen. Begreppen nordstatare (och även yankee även om det har en äldre grund) härstammar från när the Confederate/sydstaterna ville göra sig fri från resten av USA, av den främsta anledningen att kunna fortsätta med sitt slaveri. Så när man påstår att bara sydstatare kan vara cowboys innebär det också att cowboys är för slaveri.

Om man kan sin historia, dvs, och det var just därför jag skrev att dina ridlärare borde läsa på lite. Självklart är det så att begrepp kan ändras och betyda olika för olika personer, men som sagt, historien bakom är vad den är.

delvis kl
Angående tygelhand så ser jag det som självklart att man hade sin starkaste hand fri för arbete, så är man högerhänt och måste kunna använda den handen till annat än hålla tyglarna håller man rimligen tyglarna i vänster hand. Men har man inget annat arbete för händerna än att hålla tyglarna, så borde det ju då vara den starka/mest preciserade handen som håller tyglarna för bästa tygelföring. Så är det höger som för tyglarna bäst så använd höger annars tvärtom. Men det är bara mina helt filosofiska tankar och rätt löjligt att jag ens skriver något då jag är ju ändå ingen riktig westernryttare (på riktigt alltså, nu skojar jag inte om "riktigt" eller inte) och vet inte hur traditionstyngt det är på tävlingsbanorna. Men det är väl individuellt... Är traditioner viktiga; Håll tyglarna för att vara beredd att använda den starka handen till arbete. Annars; Håll dem i den hand det känns bäst.

Nu vet jag inte vilken kommentar du syftar på men jag tänkte ändå att mitt budskap nog inte skulle nå fram till dig.

Däremot så blir jag glad om en person som läser här förstår innebörden och tänker till nästa gång han/hon exempelvis ser en Confederate-flagga. Istället för att se sydstatare som "the Real Deal" bara för att dina bekanta i USA tycker det är så. För visst har du mycket erfarenhet inom western, det är uppenbart, och jag tror många lyssnar på vad du säger. Och självklart ser det mycket annorlunda ut nu jämfört med för 150 år sedan och jag känner många trevliga människor från de gamla Confederate-staterna, t.om. några riktiga cowboys (som alltså har det som yrke). Men rasism är realitet än idag och för mig klingar det falskt när gränsen för vad som är riktigt dras mellan USAs gamla syd- och nordstater, varesig det är på skämt eller inte. Särskilt med afroamerikaner i vänskapskretsen kan jag inte se humorn i det hela, faktiskt. Kalla det korkat eller inte (eller PK för den delen).

Nu ska vi se om jag uppfattat saken rätt. Om cowboys i södern använder uttrycket "yankie style" när dom rider med höger tygelhand så är dom för slaveri?? Har jag uppfattat saken rätt?

Jag är högerhänt med tränar på att rida både på höger och vänster. Lättast är det ju absolut med höger, men då jag kan skriva både med höger och vänster så går det helt okej att rida på vänster också, men jag får tänka till lite mer ibland..;)

Mvh Domino_s

Here is the news, North - East - West - South:
are direktions on a map, "ern" på slutet sa vart man kom ifrån, Northern nord om The Mason Dixon line, Eastern av Mississipi flod, Southern syd av namn linja, och Western allt väst om the Mississippi.

Histori fakta:
Det fanns valdig månge faktor för den American Civil War, slaveri var bara ett av änledning, economics var en stor faktor.

Kenneth har rätt och som jag sa tidigar "man rida med vänster hand av praktiska själl"! månge vänster hand cowboys fick skola om sig till höger just (som Kenneth sa) hästerna var vänster hand träned för roping. I Team Roping var det svor för en vänster hand roper, han kom i fel linja.

Jag har inte sagt något annat vad gäller tygelhand, heller :)

Varken du eller jag var där när det hände och vi får lita till historieböckerna och de säger att slaveriet spelade en central roll i inbördeskriget.

Liknande trådar

Fordon Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom. Gör...
2
Svar
22
· Visningar
1 314
Senast: lingonben
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Redfox
·
Kropp & Själ ”Du kan bara få din sjukresa betald om du har valt att söka vård i den region där du är folkbokförd. Om du på egen hand väljer att vända...
Svar
6
· Visningar
517
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama