Vilken tjocklek ??

gylle

Trådstartare
Vilken tjocklek behövs av aluminium durkplåt för att vara tillräckligt starkt som golv i hästlastbil ? Någon som har en susning ?

Sv: Vilken tjocklek ??

Det beror på hur långt det är mellan stålbalkarna i golvet, men 5 mm slätplåt i aluminium används i många transporter.

Durkplåten är mönstrad och kan vara ett dyrare alternativ än slätplåt, i synnerhet som det är minsta tjockleken som är avgörande för om det ska hålla eller inte på de mönster som är vanliga på durkplåt (riskorn, 5 bar...) och kilopriset på aluminium är ganska så högt.

Är alltså durkplåten svagare än slätplåten ? Trodde det var tvärtom. Räcker alltså 5mm slätplåt i aluminum som ensamt bärande golv ? Känns ju hiskeligt tunt till en tung häst.
Durkplåten benämns ju som 3/5, 5/7 osv vad betyder det i tjocklek är det så enkelt att första siffran är tjockleken i mm på den plana plåten och den andra på mönstret ?
Skall gå ut och kolla hur avståndet ser ut mellan balkarna.
Men tror det är max ca en meter i längdled om det inte sitter tätare, skåpet är 4,50 långt och där ligger idag 4 plyfaskivor där ju varje slutar på en bärande balk men blev nu osäker på om där är någon emellan dem också skall kolla.
Har du koll på vilken tjocklek man behöver på sparkplåtar i aluminium (plyfa bakom och utanför det aluminium) tycker bara att plyfa skivan är en aning tunn och vill förstärka med sparkplåt invändigt) räcker 0,5 eller man skall köra på tjockare ?

O,5 mm Aluminium är väldigt tunt, men mycket beror ju på vad som finns bakom. Aluminium är känsligt för framförallt utmattning så om det rör på sig lite grann så kan det uppstå sprickor.

Jag hade nog velat ha i vart fall 2 mm på sparkplåt med plyfa bakom, hästhovar kan förstöra mer än man tror...

Siffrorna på durkplåt anger helt riktigt tjockleken på tunnaste och tjockaste ställena.

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Emiro
·
Utrustning Letar runt efter en hästtransport och är lite osäker på vilket typ av golv man ska ha. Vad jag vet är att jag inte vill ha trä. Fundera...
Svar
7
· Visningar
863
Senast: lillan222
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Har ni någon gång varit med om att ett försäkringsbolag strulat när köpare ska ta över försäkringen? Har lämnat fullmakt men när köpare...
Svar
11
· Visningar
1 109
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama