vilken tid...

Tror det var Bia som länkade till en lysande sida om hästen mag-och tarmsystem och där står det:

PH-värdet styr alla kemiska reaktioner i kroppen.
Kraftfoder sänker magsäckens pH under tiden maten finns i magsäcken,
om hästen sedan står utan mat ger detta en för sur miljö med för mycket saltsyra som fräter på magslemhinnan.
Surt pH i magsäcken är gynnsamt för matsmältningen, men ogynnsamt vid magsår.


se http://w1.231.telia.com/~u23107148/mage.htm#MAG

Det tyckte iaf jag var ett bra svar på vad som händer om din häst får kraftfoder först på morgonen och sedan får vänta på höet flera timmar :crazy:
 
Våra går ut vid 6-tiden o äter sitt morgonhö i hagen. De får inget kraftfoder på morgonen. :)
 
vid 8 på morronen får våra sitt krafft foder å så får dom höet när dom har kommit ut i hagen
dom får kvälls höet vid 10 på kvällen
 
På vardagar får våra hästar kraftfoder vid 6 och släpps sedan ut direkt och får hö ute. På helger går de ut och fodras senare ca 7-9. I helgen kom jag dit på morgonen vid ca 9 och då hade de nyss kommit ut. Så då var det 3 timmar senare än vanligt. Sånt blir jag väldigt irriterad på :mad:Men det finns inte så mycket att göra eftersom det inte är mitt stall.
 
:)
Hos oss får hästarna som sagt hö först, sen kraft vid 7 på morgonen.
Sedan lunch inne 13:30, både kraft och hö redan inlagt. Men då äter ju hästarna kraften först så min häst får helt enkelt ingen lunchkraft.
Sedan fodrar de endast kraftfoder 15:30 och endast hö 18:30-19. Men min pålla är konvalescent och jag har bett dem ge henne hö även vid 15:30, så då får hon både hö och kraft.

När hon är frisk får hon lunchhöet ute i hagen kl 13:30, jag tar in henne själv runt kl 18, ger själv kvällshöet 19-20 och alltid kraften efter höet då. Nu när hon bara får gå i sjukhage 4-5 timmar om dagen är det lite annorlunda.
Så gör vi i mutt nuvarande stall :) Hur gör ni kvällar?
 
Det beror lite på när jag vaknar...jag vägrar att ställa klockan om jag inte måste.

Men ca 8.30 brukar det bli.
 
Morgonfodringen sker när pappa har vaknat! ;)
Skämt åsido, det brukar bli vid 7-tiden när han skall fodra i grisstallen.
 
Jag fodrar krafftfoder mellan klockan 7-8 pá morgonen, sedan fár de gá ut och äta grovfodret.
Fem timmar senare (12-13) fár de lunchhö i hagen.
Vid 17-18 fár de hö i hagen igen, eller om det är väldigt dáligt väder fár de gá in och äta.
Vid 22-23 fár de komma in för kvällen (om de inte redan är inne) och dá fár de en större mängd hö och krafftfoder.
De har halm att tillgá mellan högivorna och nattetid.
 
I stallet jag stått många år får de foder (både hö och kraft) så sista hästen fått kl.6, sen kommer en annan och släpper ut ca 7.

I stallet jag stod senast fick de foder (också både hö o kraft) 5.30 och sen gick de ut vid 7, också utsläpp av annan person.
 
Varför bara hänga upp sig på morgonfodringen?
Hur tidigt dom behöver få beror lite på när dom får sin
kvällsmat, eller hur?
Våra får ca 21-22.00 och frufost 7.00-7.30
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: fejko
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 294
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp