vilken tid...

Våra fodras i veckorna senast 6.10,annars hinner jag inte till jobbet.Alla är utsläppta av stallägaren senast 7.30.
På helgerna fodras de senast 7.00 och är utsläpta 8.30.
Insläpp är mellan15-15.30 varje dag.
 
7 på vardagar och senast 8 på helger. Helt ok för mig då man får otrolig service annars...Då spelar 1 timma hit eller dit ingen roll. Dessutom står dom på halm, så stråfoder har dom ju lixom alltid att noppa i.
 
Mina får kraftfoder kl 06:45 och släpps ut mellan 07:15-07:30.
På helgerna kan det bli en halvtimme till timme senare.
 
En sak undrar jag...
Vet att man helst bör ge höet före kraften. Men då måste ju hästarna äta hö inne på morgonen och sedan kraften innan dom kan släppas ut. Och endel hästar äter ju flera timmar, så även om man då skulle fodra vid 6.00. Så skulle dom inte komma ut förräns vid 8.00 kanske. Jag vill gärna att dom ska få äta ute i lugn och ro och inte känna sig stressade.
Hur gör ni? Ger ni hästarna höet först i erat stall på morgonen?
Bara lite nyfiken... :)
 
9....men då tröstar jag mej med att unghästarna har fri tillgång på hö och att alla står på halm så dom knaprar på det.
 
Mellan 7 - 7:30 morgonfodras de med kraftfoder inne
och får frukosthö ute i hagen.
 
hrm....Här var det något som jag inte hört om på ridskolan... Varför ska hästarna ha hö före kraften? Visserligen gör dom så där jag rider, men jag trodde inte att de hade nåt speciellt skäl... Nu blir jag väldigt nyfiken på varför... Är det bättre för matsmältningen, eller är det nåt annat?
 
Kolla på mitt inlägg på s 2 i denna tråd, så får du se hur jag har löst det. Funkar bra här iaf :)
 
Dels för att de inte glupskt ska slänga sig över kraftfodret, vilket ju kan orsaka kolik, foderstrupsförstoppning mm (särskilt om de får stora mängder kraftfoder), och dels för att de är gjorda att äta under längre tid. Om pålle får t ex 1 kg havre på fastande mage på morgonen och sedan får vänta en timme ellet två på utsläpp o mer mat har han troligen panikätit sin havre på 5-10 min och står igen sysslolös och med en lite chockad mage.

Eller, som ett skräckexempel här på forumet häromsistens: Morgonfodring med enbart kraftfodet, ut i hage utan mat, utan mat i hagen hela dagen, in vid 4 o först då serverades första målet hö :mad:...

Får de däremot först kraftfoder (o kanske inte en så stor giva) o sedan direkt går ut till hö i hagen, är det väl OK.
 
Jag har löst det där hö först sen kraft problemet med att ge lusernhack i kraftfodret! :idea:

Ofta så får mina hästar sitt kraftfoder innan jag kommit upp i stallet (andra ägarna har fodrat släppt ut sina hästar tidigare pga jobb). Hacket gör att dom ej kan äta så snabbt, och lite grovfoder är bättre än inget alls.

När jag kommer får ena hästen hö i boxen, den andra (har ofta lite hö kvar) får sin älskade kligröt, borstas, täckas och släpps ut, eller rids ca 30 min lugnt. Sen hö i hagen. Han tycer det skall vara så, kli först, sen ut och gå, och så kan man äta hö.
 
dom får vid 8 alla dagar...
krafft och hösilage samtidigt. alltså slänger in krafften först o sedan hö.
 
Där jag står nu får hästarna hö först och sedan kraft (kanske 15 minuter efter sista hästen fått hö börjar man om på häst 1 med kraft, stort stall 40 hästar) och de får hö kl 7 och släpps ut runt 8. De flesta i stallet ger hösilage men min som äter hö brukar få 1-2 kg just för att annars hinner hon inte äta upp.

I stallet jag ska flytta till har vi inte riktigt bestämt alla rutiner färdigt ännu men jag skulle nästan önska att man gav alla (8st) hästarna varsitt kilo hö/hösilage först när man kommer och sedan när hästarna äter lägger man ut förberedda kassar med hö i hagen så att hästarna kan få mer grovfoder på morgonen, de behöver inte få kraften först men man behöver ändå inte vänta 2 timmar på att de ska äta upp... Får höra vad de andra tycker, men det behöver ju inte vara så besvärligt? Alternativt lägger man ut höet i hagen redan på kvällen om man bygger bra höhäckar.

Jag ger dock heller en mindre mängd grovfoder på morgonen än att ge kraft inne och grovfoder ute :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: fejko
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 294
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp