vilken tid...

I

Issa

på morron fodras din häst? :smirk: här e det 7 varje morron!!!!!!!!!!
 
Fodras? På morgonen? :devil:

Jag släpper ut någon gång mellan 06 - 09, oftast klockan 8. Då har de mat kvar, och de kläs på och släpps ut i hagen där de också har mat. Så här existerar inga morgonfodringar =)
 
oj, vilka skillnader i tider för varmblodet! :eek:
Jag har aldrig förstått det där med att fodra senare när det är helg och (iaf här) man har stalljourer istället för personal... Vi har så här också (fast inte lika stor skillnad i tid) och jag tycker det är fruktansvärt mot hästarna :(

I mitt stall får hästarna frukost kl 7 vardagar och lördagar och helst frukost halv 8 söndagar, men inte senare än 8.
I mitt förra stall skötte bonden morgonfodringarna och han var jämt uppe med tuppen så de fick mat runt 6 :love: :bow:
 
Vardagar: 06-07
Helger: 07-08

Detta varierar från person till person eftersom vi är 6 stycken i stallet som varvar alla fodringar mellan oss. När jag fodrar får de oftast runt 07.30 och är ute i hagen senast 08-08.15
 
Ja det är ju så då man har hästen inhyrd,dom har sina fodringstider och man kan ju inte göra så mkt åt det. :smirk: Mer än att jag har var 3:de helg och då brukar jag åka dit kl 7. :)
 
Vanligtvis klockan 7.30 men ibland är det en av hästarnas ägare som fodrar efter sin tidningrunda...dom får då ca 6.30.

Kan ske kan passa på och fråga en sak?

Om hästarna vanligvis får mat 7.30 och nångång ibland (ca 2GGR VECKA) FÅR 6.30 och vid båda fodringstiderna inte kommer ut förrens 8.30. (dom får ENDAST kraftfoder inne för höt äts ute) mår deras maggar bra av att stå still efter en giva (för vissa rätt stor) utan att kunna börja tugga hö direkt. :crazy:

Min häst hade kolik hoss sin förra ägare pga att denna fodrade och gick hem och åt frukost...hästarna stod då i ca 2 timmar utan hö efter krafftgivan.
 
Va? fodrade hon kraften först på morgonen?
Det är inte bra! Hö först :)
 
tyvärr gör nog många stall så pga lite tidsbrist :crazy:

Ingen som vet hur dumt det är att låta hästarna stå nästan 2 timmar utan hö efter krafftgivan? :(
 
Det är det enda som inte bäst på vårt stall, att de får kraftfodergivan först på morgonen. Fast min häst får iofs bara morötter + att han står på halm så han tuggar ju i sig av det. Annars är våra rutiner super! :love: De går ute halva dygnet i princip och får foder på fasta tider. Första målet vid 6-7 och senaste målet vid 21.30-22.

I mitt gamla stall var det jättedåligt. Det var ett kollektivstall där första fodringen (kraft+hö) skedde vid 7.30. De kom sedan ut vid 8.30-9. Sedan gick de ute till tidigast 2.30 då de kom in och fick lunch. Sedan stod de inne och fick kvällsmat vi senast 19.30. Dessa tider är alla ett uppskattat genomsnitt eftersom det ibland missades fodringar eller de kom in och fick lunch vid 5 tiden. Behöver jag säga att jag snabbt flyttade därifrån :crazy:.
 
8-9.00 kraft + hö
12-13.00 hö
16-17.00 kraft + hö (endast vintertid, annars senare och får hö ute)
20-21.00 hö

Plus en kraftgiva före och en efter ridning....

Våra blir väckta rätt så sent men...iof är dom väldigt livliga i hagen och är väldigt trötta när dom kommer in, sover som små grisar dom gånger man kommer en timme tidigare och väcker dom... :D Min får 5 kg hö/lusernhack vid nattningen och då har hon oftast kvar hö sen insläpp och har och käka i princip hela natten ändå så det känns okej! :)
 
De får hö + kraft på morgonen vid 6(TYVÄRR får de kraften först... :smirk:) och släpps ut vid 8.
 
Hästarna på ridskolan morgonfodras 5:30 med hö först och sedan kraftfoder.. vid 7 täckas dom på och släpps ut.. är ute till ca 11..

På ett annat stall morgonfodras hästarna 7, och täckas på och kommer ut till 9 ungefär.. dom är ute till 15 ungefär..
 
Någonstans emellan 06.00 o 07.30 beroende på vardag eller helg. Har eget stall o är en sådan hemsk djurplågare o egoist att jag unnar mig att sova till 7.30 på helgen (sedan tar det 1 min från sängen till stallet). Hästarna är ju vana vid att det är den flextiden som gäller, så de är inte hungriga eller ledsna när jag kommer kl 7.30 en lö morg. Det händer att de ligger o sover fortfarande - det blir ju ny dag när matte tänder ljuset...

De får betfor o lucern (ej havre på morg, får det em o kv) samt en mindre högiva(1-2 kg beroende på häst) inne på morgonen. Vardagar går de ut vid 7.20, o på helgerna kommer de väl ut vid 9 o ute väntar mer hö. Em fodring vid 16 (har inte möjlighet att åka hem under dan), o kvällsfodring mellan 21 o 22.

AKO
 
Mina pållar får frukost kl 5 på vardagarna och på helgerna blir det runt 7.
Dock går de ute längre på helgerna, så det blir alltid samma "innetid" för dom! (Ca 8 timmar). :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: fejko
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 294
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp