Vad kommer hända med hästnäringen?

Jag tänker att hästnärigen formar om sig den väg som det blir mest ekonomisk hållbar. Hästkärleken är stark hos många av oss. Kanske fler lösdrifter, hästar som klarar av att gå ute dygnet runt utan täcke, ryttare som tycker att skogen funkar som bra alternativ till ridhusen, färre välstammade högoktaniga hästar för höga priser och dyra försäkringar, och fler pålitliga ponnier som man inte siktar mot stjärnorna med. Islandshästvärlden växer sig ju stark och det tror jag står för något mer än bara de två extra gångarterna.
Ja, jag tror samma. Det kanske blir en tillbakagång till att göra saker själv snarare än att köpa tjänster och professionaliseringen av branschen kanske tillfälligt minskar, vilket inte behöver vara negativt. Med eget stall och islandshästar (samt världens bästa höbonde!!!) ser jag ju också att jag själv kommer undan mycket lindrigare vad gäller kostnadsökningar än vad många andra gör. Bara en sån sak som att en islandshäst i genomsnitt verkar äta ungefär hälften av vad en normalstor swb sätter i sig är ju en stor besparing. Och så därtill billigare försäkring! Ridhus hade jag dock kunnat döda för vissa novemberkvällar, men har inget och det är vad det är - grusvägarna är våra främsta träningsbanor året om :D
 
Hur mycket det kostar beror ju på hur många det är som delar på kostnaden och hur nya maskinerna är 🙂.
Att hässja kan du ju få bra med betalt i EU bidrag så det är ju inte helt. Ja jag haft hässjat hö.
Vet inte om typ 1500kr/ha är ’bra betalt’ för för hässjning (’höhantering’) eller om det är något annat bidrag som finns än det vi får för våra gamla slåtterängar 🤔

(Sen får vi (eller ja i vårt fall ger vi det vidare till slåtterföreningen) såklart bidrag för själva ängsskötseln och lieslåttern men det är ju inte för hässjningen)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp