Vilken? "Swinger" eller Rockard?? Snälla hjälp mig..

J

Jozzi

Hej,

Jag har svårt att välja och veta vad som skulle passa :confused:
Den ska passa till en Islandshäst på ca 1,40 i manken. Jag vet inte hur lång hon är, men ska försöka att mäta idag.

Jag vill ha en lätt vagn i början pga hästen ska köras in. Om det är så att det inte skulle fungera så vill jag inte köpa en dyr i början.
Jag tänkte ha en travsele att köra in med.

Jag kommer självklart att köpa bättre vagn och sele när vi ser att hästen gillar det! :)

Vad tror ni skulle passa till min Isis en Swinger (kommer inte från B***es, men ser exakt ut som den dom har) eller en rockard som ser ut på detta sätt. (Den ser ut som den första "Rockard Ponny..)

Det blir inte mycket körning på asfalt för det gillar jag inte. Det kommer bli körning i skogen på vägarna. Det är ganska mycket gupp och sand.

Priset är det samma på dem (tror jag det var) så jag vill veta för och nackdelar på Swinger och rockarden.
Vagnarna ska passa, enligt säljaren och jag ska även få mått på skaklarna osv, min Islandshäst.

//Jozzi

Sv: Vilken? "Swinger" eller Rockard?? Snälla hjälp mig..

Jag ser både för o nackdelar med båda.

Swinger: Lätt att komma i och ur, ser elegantare ut om den ska användas till tävling, måste svetsa fast svängel.

Bullet rockard (har en sån): skönare säte men svår att komma i och ur. Lite högre säte än swingern= bättre sikt, och den är lätt att höja mer om man vill. Kan fästa en svängel provisoriskt med ex Kohalsband som jag och Nora här.

Bullet finns även hos Bergh. Närmre dig. frakt ingår.
Där ingår nog linor till en travseles kortbrösta.

Räkna med att du får lägga ut ca 400-600 för en bred kortbrösta och sen ska du ha draglinor och svängel.
Tänk oxå på att en travsele inte är gjord för att bära någon vikt. den är för smal över ryggen.

Hur har det gått med inkörningen då? Är det bara vagnen kvar nu?

/jenny

Hej,

Okej. Jag hade inte tänkt mig att tävla med denna rockard. Det får bli med en bättre om hästen tycker det är kul. Ska bara ha denna att köra in med. Har två till hästar, en 1åring och en ca 1,5 månad gammal som även kommer att köras senare i deras liv.

Det är svårt att hitta begagnat tycker jag som man slipper att renovera. Dom som ser fina ut kostar nästan iaf som nya.

Jag är nog mest intresserad av Swinger eftersom den ser ut att vara lättare att kliva i och ur.
Men jag vart lite fundersam om plattan/golvet längs bak kommer/kan släpa i backen om man tex kör på en liten grop eller grenar eller vad man hittar på skogsvägar. Även däcken tänkte jag på om dom håller för skog och grusvägar?

Självklart ska jag ha svängsel och daglinor och baksele. :D Fästen för allt (om det inte redan finns) det kommer att fixas.

Jo jag är medveten om att travsele inte är den bästa sele man kan ha vid körning. När vi har testat hästen vid vagn och det ser bra ut och allt går bra osv. Då blir det att inskaffa en bättre vagn och ett bra sele! :D

Det går bra med inkörningen. Det fattas bara vagn så man kan fortsätta :)

//Jozzi

Jag kör i all sorts terräng, skogsmaskinvägar, djupsnö, sankmark, skumpiga ängar och grusvägar, har aldrig känt mig begränsad.

Däremot kan jag tänka mig att det lär komma in mer saker i en swinger eftersom den är så öppen.

Min är ju vattentät oxå så man kan köra genom vattenhålor och blött gräs. Har alltså en galonduk runt om som Bullet till stor häst har.

Men rent bekvämlighetsmässigt så hade jag valt en swinger. Rätt bra när man kör in.

/jenny

Jag tycker int du skall köpa någon alls. Hästen blir nog gladast då.

Hej,

Okej. Då vet jag :) Jag ska fundera lite mera. Tack för hjälpen snigelfarmor!

//Jozzi

Ehh aha?
Varför tycker du piff_puff att jag inte ska köpa någon alls?

//Jozzi

piff_puff skrev:
Jag tycker int du skall köpa någon alls. Hästen blir nog gladast då.

varför skriver du här överhuvudtaget? Har du ens suttit bakom en häst?

obs, en häst är en sån som bits fram o sparkas bak och är obekväm på mitten, akta dig

/jenny

Hej!

Nu har jag fått mått på vagnen och mätt min häst lite :)
Och jag är inte helt säker på att den passar. Inte så bra på storleken ännu.

Hästen: 135 från selfäste till baken (hoppas det blev rätt. Var lite svårt att mäta och veta vart) 139 i manken.

Är det nå mera man ska mäta på hästen? Isf vart och hur? :)

Vagnen: Saklarna är ca 170 långa och sedan 55cm bred där framme.
Om jag har läst rätt här på Buke och räknat lite.. så är vagnen kanske på gränsen för liten? :confused:

Vad tror ni?

//Jozzi

Jag tror det kan bli antingen exakt rätt mått eller oxå för tajt. För stort är det då inte.
Det beror på hur långt bakom skakelfästet själva vagnen är. Min lutar ju inåt så att hästens bakben kommer under vagnen vid galopp ex.

Det ska ju helst vara 40-50 cm mellan svängel och has när hästen står i dragläge. Svårt att veta sånt utifrån bilder.
Vilken av vagnarna var måttet ifrån?

Jag kan ju säga att till min B ponny hade jag 160 cm långa skaklar och svängeln var på 150 cm . han var 123 cm hög...Det var exakt rätt mått för honom, varken mer eller mindre.

Tänk oxå på var på skaklarna du fäster selen, ibland är det längst ut, men på min fäster jag dem 2 dm in på skakeln.

/jenny

du ska även mäta från marken upp till skakelfästet så att du vet om vagnen är rätt avvägd.

va roligt att du med håller på o kör in din islandshäst hur gammal är den? hur långt har ni kommit?. har det fixat sig med vagnen?

lycka till

Hejsan,

Tack för att ni hjälper mig! :)

Vagnarna jag tittade på har jag kommit fram till att det blir en aning för små.

Jag har nu bestämt mig för att specialbeställa istället. Då får jag exakt det jag vill ha.

Måste spara lite mer pengar så blir det nog vagn till vintern :banana:

Gullan86: Jag har fyra Isisar. Ska testa och se vilka av dem som gillar att dra vagn. Jag har en på 12 år som är livrädd för vagnen, men med träning osv tror jag kan övertala henne att det inte är nån fara ;) Sedan är det ett till sto på 15 år som är hel cool, men hon har föl på sidan så henne har jag inte gjort mkt med. Bara tömkört lite. Har en hingst på 1,5 år som jag vill köra in så fort det går. Han tror jag det kommer gå väldigt bra. Han är inte rädd för nått :cool:
Bilar som sladdar brevid, Traktorer som kör nära och han ligger och sover och bryr sig inte ett smack, Skotrar som kör brevid och låter hemskt och han bryr sig inte. Så skönt :D men har får se till ha bli några år först bara innan han blir körd.

//Jozzi

Jag köpte rockarden och i mitt fall från B-es. Är mycket nöjd men varför finns inte svängel??? Har någon ett bra tips hur man hyfsat enkelt kan tillverka en svängel till dessa vagnar?

järnrör rundjärn och en svets. Eller: järnrör, borr och tre ringbultar.

själva fastsättningen blir bäst om man har tillgång till svets, annars kan man göra som Nora gör. (se bilder)
Jag har numera fastsvetsad svängel och hög sits så idag såg jag över min häst! *lycklig o komplett* Bild kommer nog.
/jenny

o kommer bild snart snigelfarmor???*nyfiken*

till trådskrivaren....va kul att du har så många isisar=) jag har en westbyvagnen och de specialtillverkar till ett jättebra pris....me svängel bakselfästen o allt va man vill ha då=)

men du har kanske fixat en vagn? va kul sen när du kan köra den orädda killen. tömmkör mkt sen när han blir lite äldre 3år kanske kan ju börja vänja han vid träns och sele vid 2år...
lycka till med hästarna och vagnen

Hej,

Gullan86: Hehe dom bara förökar sig *förstår inte hur det kan komma sig* ;)
Jo jag har sett din vagn. Ser fin ut :)

Själv har jag inte fixat någon vagn ännu. Jag letar begagnade, men har inte fallit för någon än. Tycker det är lite svårt att hitta en som skulle kunna passa. Antingen är dom för stora eller för små.
Hittar jag inte någon snart så kommer jag att beställa en U-Rockard från detta ställe: Länk
Har pratat med dem och dom kan fixa svängsel och bakfästen och fixa så den passar :)
Hehe jag kommer inte att vänta tills min isis pöjk blir 3 år. Han är nu 1 år och ca 2 månader. Han kommer att komma hem nu i november ny kastrerad (kastreras i oktober nångong inte bestämt datum ännu) sen ska han bli van med vagnen. Jag kommer absolut INTE åka i den. Han ska enbart få bli van med vagnen och dra den som den är. Sen ska han få dra den lite i vinter och sen nästa sommar blir det vila för han på bete. :)

//Jozzi

Hej,
Vilken vagn blev det? Är väldigt nyfiken, letar själv vagn! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 723
Senast: Lobelia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar