vilken standard på sommarstugan?

vinkelina

Trådstartare
iom att jag inte tycks hitta mitt drömhus funderar jag lite på att köpa en sommarstuga i stället. tittade på olika mäklarbyråer och hittade en som stuga.

(måste ju dock först kolla om ja har råd med den :D)

men vilken standard kan man ha? blir de köp kommer jag ju troligen att spendera hela sommaren där, ca 18 km från stan jag bor i.

stugan är på 43 m2 pluss bastubyggnad och lider, bod utedass osv

vatten tycks finnas. öppen spis i allrummet. nytt kök, men inga maskiner. avlopp för vatten.

de som måste göras är ju att fixa köket klart. men kan man bygga tex "duch/wc byggnad, ända tvättmöjligheten tycks vara att man värmer vatten i bastun eller så doppar man sig i havet.

Sv: vilken standard på sommarstugan?

ja visst kan man bygga nåt separat, min syster hade både toalett, dusch bastu och tvättstuga i en egen byggnad, det fanns en toalett men dne var inte inkopplad i huset, det man kan tänka på är attt inte lägga för mycket på snygga nya möbler, tv osv för risken finns att det blir inbrott och det ökar om det finns nya saker där.

Men bara 18 km hemifrån så skulle jag nog ta det ganska så lugnt med bekvämligheter i början.

Vi har en sommarstuga en dryg timmes resväg hemifrån, vi har el, och kamin och utedass... Vatten tar vi dels med hemifrån, sen får vi hämta hos grannen eller åka ner till campingen och hämta. I köket har vi en bänkspis med två plattor och ett kylskåp med en liten frys. Sen är det sjötomt så tvättar oss gör vi i sjön. När barnen var små och skitade ner sig i snabbare takt än vad de gör i dag så tvättade jag en del för hand, men numera tar vi med oss kläder så vi klarar oss så länge vi ska vara där.

Vi grillar mycket, sen har vi nära in till större turistort vilket gör att vi äter ute relativt ofta när vi är där.

Sen så använder vi inte stugan lika mycket en dålig sommar som en bra sommar, men eftersom den kostar så pass lite i drift och vi inte har lagt ner några jättesummor på underhåll så gör det inte så mycket.

Om du köper stugan, bo en sommar först och känn efter vad du verkligen saknar, mamma har oxå en sommarstuga som vi bodde i hela sommrarna som små, där finns det el, vatten och avlopp. Vilket gör att det finns ett riktigt kök, dusch och toalett, tvättat har vi gjort hos mammas släkt som bor i närheten av stugan. När vi var små hade vi även tv men det finns det inte idag.

låter smart att bo in sig först... vist, det är nära hem, men kommer ändå troligen att spendera tex maj-september där, oavsett väder. bor i lägenhet i stan, trött på det nu, åtminstone sommartid.

fördeler är att de ligger ca 5 km från stallet, så man kan åka där förbi då man inte bor där, går till och med att rida dit :)

Om det finns rinnande vatten så kan du skaffa dig en liten varmvattenberedare som lagom räcker till duschvatten. Sen kan du dra en trädgårdsslang och bygga en enkel duschhörna utomhus, med en trall under att stå på.

Om det finns rinnande vatten så kan du skaffa dig en liten varmvattenberedare som lagom räcker till duschvatten. Sen kan du dra en trädgårdsslang och bygga en enkel duschhörna utomhus, med en trall under att stå på.

Så har min kompis gjort i sin stuga - och hon bor där i princip hela sommaren. Hon har altan på stugans gavel och lät altanen fortsätta runt hörnet till baksidan, där hon gjort duschhörnan. I o m att duschhörnan ligger i samma nivå som altanen känns den mer "nära till".

o jag som funderade på att bygga typ 10m2 bod o inreda som badrum.... va ni e fiffiga

WC finns det ju ganska strikta regler kring avlopp för i många kommuner.
Min stuga som jag köpte för några år sedan hade enbart en Separett.
Fanns generellt tillstånd för att införskaffa WC, men då enbart med sluten tank, en ganska dyr affär mao.
Jag bor ju permanent i huset o tröttnade snart på att bära tunnor.

Nu har jag köpt en Cinederella, det är en frysförbränningstoa, både flytande o trögare förvandlas till aska som töms ut i rabatten, blir ca 1 kfk per månad om man är 4 pers.
Fantastisk uppfinning.
Nästa investering blir en luftvärmepump för min del.

Lycka till med stugköpet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka