Vilken Sporre är bäst..

B

brosen

Hejsan Hoppsan:)

Det finns ju olika sporrar men vilken sporre är bäst vid hoppning?

Den med kula lr som är rak liksom ?:)

Tacksam för svar!

Sv: Vilken Sporre är bäst..

Jag rider bara med 1½ cm-2 cm med kula eftersom det inte ger några fula skav så lätt.

svårt att svara på då olika hästar trivs med olika saker.
sen handlar det också om hur van man är vid sporrar, börja med de "snällaste" o känn dig för:)

använde sporrar mkt förut vid dressyren av olika typer:)

jaha, förlåt. jag menade inte att förolämpa dig eller något... :(
men isf gillar jag kulsporrarna bäst.

Det beror väl på hästen.
Jag använder 2,5 cm raka på min pålle. Det fungerar han bra med. :)

Den bästa sporren är givetvis den som fyller det behov man har.
Man får testa sig fram helt enkelt.

Jag har pessoas hammarsporrar och jag tycker att de funkar bra. Har dem på alla hästar. Mina är ca 3 cm tror jag. Är helnöjd med dessa. Annars har jag de som kallas flatside. Tycker att de är bra också, men just nu har jag mina pessoa.

Det beror ju såklart på hästen, men jag tycker bäst om kulsporrar.

Lånar din tråd och frågar om någon vet hur långa sporrar man får har på tävling?

Själv rider jag med Sprengers böjda dressyrsporre. 3 cm lång tror jg, uppåtböjd med kula längst ut. Men denna sporre är inte att rekommendera om man är osäker på att rida med sporrar, kräver mycket bra balans och stadig skänkel...men då är den super:love:

Det beror ju på hästen. På den ena har jag flatside och på den andra har jag "stosporrar".

det beror nog mer på ryttaren än på hästen ;)
har du en stadig skänkel så kan du ju använda dig i stort sett vilken sporre som helst. är du däremot lite osäkrare i ridningen och sittsen är det bättre att använda en kul-sporre som är mjukare mot hästen

Det är en sporre som bara är små taggar på som ett "kugghjul" om du fattar. ingen kula eller någon på..
haha jag är jätte dålig på att förklara.
men de kallas för sto sporrar bara för att de är bra för de hästar som är känsliga för skänkeln.

Beror helt på vem som rider och vad för häst personen sitter på, man får testa och se vad som funkar bäst helt enkelt:)

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
269
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Rie
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar