vilken sorts olja?

Micaela

Trådstartare
Hejsan.
Ni som ger era hästar olja i kraftfodret, vad använder ni er av för slags olja?

Mvh Micala

Sv: vilken sorts olja?

Jag har använt lite olika sorter vid olika tillfällen. Linfröolja, rapsolja och majs eller solrosolja (minns inte vilken av dem). Är det energin som du är ute efter funkar matolja alldeles utmärkt :)

japp, det är energin. Då får det bli matolja helt enkelt :). Har aldrig använt mig av olja tidigare till någon häst, hur mycket på ett ungefär kan vara bra att börja med?

Jag brukar ge rapsolja. Du kan nog börja med att ge 1 dl om dagen. Sedan öka på om du märker att det behövs. Hästarna får väldigt fn päls av olja, de brukar också bli bra i magen av det! :)

Jag undviker matolja o väljer rena oljor som raps, solros, majs, linfrö, mm.
// Linda

Jag ger majsolja.

Undviker "ospecificerade oljor" som matolja samt rapsolja (som jag någonstans i alla utfodringskurser lärt mig att man inte ska ge till hästar).

Är dom oren bara för dom är blandade ? Tex Matoljan från Zeta är ju enbart en blandning av soja, solros och majsolja. Är den oren då ?

Hmm, trodde myten rapsolja var på utdöende. Lär dom inte ut rätt på foderkurser snart ?

Jag menar inte att matolja är oren. Men den består av div olika oljor och jag vill ge samma. Det finns inga "regler" för vad matolja är för blandning.
Rapsolja är ofarligt. En bra olja men den kan smaka lite speciellt.
// Linda

Nej jag vet inte varför det skulle vara farligt, har bara hört att det bör undvikas.
Tror någon sa att det berodde på något gödningsämne på rapsfälten...

Sak samma om det stämmer eller inte egentligen.

Använder majsolja då jag fodrat flitigt med krossad majs då jag bodde i Tyskland (är ett vanligt fodermedel där) och upplever att det är ett bra fodermedel som fungerat fint på mina fullblod.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna