Vilken sorts halm?

B

Bailey

Jag undrar lite vilken sorts halm man ska använda som strö i boxen? Typ korn halm eller vetehalm. Jag har en ganska glups unghäst som går ute mycket, jag vill att han ska ha något att göra men inte äta för mycket... Och hur mycket tror ni går åt?

Sv: Vilken sorts halm?

Hej!
Jag har haft samma dilemma men jag har frågat mig fram hos hästbekanta. Vetehalm ska vara bättre än havrehalm, jag vet inte hur det är med kornhalm.
Väninnan som har 10 hästar beräknar 5kg halm per dag/häst.
Jag har precis köpt 3 vagnar vetehalm till fyra hästar men reserverat två till för säkerhetsskull. Vi har boxar på mellan 9-12 km2.
Förra vintern gjorde vi bäddar mellan dec-mars ungefär.
Har inte fått priset för halmen ännu.
MVH

Sv: Vilken sorts halm?

vet inte men havrehalm ska det nog inte vara då för det är det dom helst äter om dom får välja men korn och vete det vet jag inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: CarroT
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 628
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka