vilken sorts färg till boxar?

L

lundborg

nu har vi börjat inreda vårat garage med 2 boxar!

jag ska snart köpa färg så jag kan passa på att måla det innan de kommer hem!

men vilken sorts färg har ni som målat boxar använt?

en del färger är ju giftiga

Sv: vilken sorts färg till boxar?

Typ av färg beror ju på vilket material du skall måla på. Mitt tips är att fråga på t.ex. Granngården vad som passar, de har färg som är speciellt framtagen för djurstallar.

Vad är boxarna gjorda av trä, murade eller skivor? Är de i trä hade jag inte målat. Jag har använt roslagsmahogny till mina trä boxar och är jättenöjd.

nu har vi börjat inreda vårat garage med 2 boxar!

jag ska snart köpa färg så jag kan passa på att måla det innan de kommer hem!

men vilken sorts färg har ni som målat boxar använt?

en del färger är ju giftiga

Grönt! :D kan ta en bild på våra boxar i mån. Fast den är rätt Dyr.

materialet är träskivor och träreglar ;)

vad är roslagsmahogny ? är det någon slags lasyr?

vad är roslagsmahogny ? är det någon slags lasyr?

I min första stalldel har jag målat med roslagsmahogny. Den blandar man själv genom att ta en del tjära, en del linolja och en del t-sprit. Blanda noga, annars har tjäran en förmåga att lägga sig i botten och färgen blir mörkare efter hand som du stryker. Ett tips är att testa färgen på en liten bit av det trä som skall strykas först. Det blir rätt stor skillnad i nyans beroende på om virket är hyvlat eller ej. För att få rätt nyans på ickehyvlat virke måste man minska på andelen tjära.

Fördelen med roslagsmahogny är att det är billigt och blir väldigt snyggt. Ytterligare en fördel är att när man skall måla om behöver man inte skrapa och slipa, det är bara att tvätta lite och måla på nytt. Nackdelen är att det luktar av tjäran samt att hästarna gärna gnager lite.

I mitt nya stall har jag använt "Farm Exclusive" som finns att köpa t ex på Granngården. I översta skiktet har jag blandat sand. Blir som ett sandpapper ungefär. Fördel med detta är att jag har en färg som går att högtryckstvätta och skura samt att hästarna inte gnager tack vare sanden. Nackdelen är att denna färg är dyr.

/Lina

Linoljefärg invändigt i boxarna - mycket lätt att tvätta av! Lite sand iblandat på de ställen där hästarna började gnaga.

Linolja utvändigt

Stall008.jpg

th_stallet1.jpg

Så här ser mitt stall ut. Inredningen är målad med roslagsmahogny. det är lika delar kokt linolja, balsamterpentin och trätjära. Detta finns att köpa i de flesta byggvaruhusen eller färgbutiker. Till mina 70M2 gick det åt 3 liter av varje kostnaden för detta var ca 400:- totalt. Vill man ha det mörkare kan man öka andelen tjära eller måla två gånger. Min erfarenhet är att hästar inte gillar tjära och därför inte biter på trä målat med tjära. I Cribox är det tjära och det stryker du på för att hästen inte ska tugga upp inredningen, men det finns säkert hästar som äter detta också. Ytterligare en fördel med roslagsmahogny är att trät inte möglar eller tar åt sig fukt.

Av någon anledning vill bilden inte funka :confused: . Bilden finns på tråden "Färg på boxväggarna" lite längre ner på "Hästverksamhet". Om någon vet om/hur man kan kopiera bild/citat från annan tråd får ni gärna lägga bilden här.

så vanlig linoljefärg äralltså inte farligt?

vi har 15 liter färg står i källaren som har blivit över ;)
då kan man använda det då?

Nej, mina hästar lever iaf än - trots att de har stått i linoljemålade boxar i tre år nu :D

Jag köpte min färg från samma ställe som jag köpte hela stallet av. De säljer sin linoljefärg just för användning som boxfärg. Men om den skiljer sig från annan linoljefärg har jag ingen aning om.

så här ser det ut under våran byggnation :D
stallbygge002.jpg

Vi har använt en dyr våtrumsfärg med grundfärg under. Då kan man lätt torka av skiten! Lönar sig i längden. Det är målat på OSB träskivor.

stallet är nästan klart nu :banana:
så här ser det ut nu :p

R0011306.jpg

R0011305.jpg

R0011308.jpg

Vilka små boxar! Har Du shettisar?!
Hur är måtten?! Och stallgångens bredd?!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
285
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024