vilken soppa!

C

Chappe_

Jisses, jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vänlig moderator flytta tråden om den skulle varit på nått annat forum.

Att göra en lång historia kort. min häst fick ett sticksår för tio dagar sedan. Vet skrev ut finadyne i fem dagar. Två dagar efter kuren avslutas svullnar såret upp och varar. Vet ringer in ett recept på penicilin och finadyne. Efter att ha ätit penicilini två dagar får hon 39,8 C på kvällen. äter och dricker ingenting. står helt apatisk. vi talade med veterinären och dom trodde att hon blivit allergisk mot penicilinet, fått ont i magen av finadynet. Vi åker till stationen och hämtar Hippotrim, som hon får samma kväll. Hon äter fortfarande ingenting. Dagen efter kommer vet ut och gör rent såret ordentligt igen, tar blodprov och skriver ut ett recept på hippotrim. sedan första penicilindagen har hon inte ätit och knappt drukigt. Idag fick jag en snilleblixt och köpte Fibergi, gav henne ca 1dl och det åt hon, efter det drack hon också en halv hink med äppeljuce. Men inget annat. nu är jag lite rädd för att hon ska få kolik, eftersom hon inte är van vid att äta fibergi och eftersom hon inte äter de fodret jag normalt ger henne kan jag inte succesivt vänja henne heller.

Vad gör jag ?! var där för en stund sedan och då hade hon druckigt mer.

Sv: vilken soppa!

Men oj. Din veterinär borde nog ta större ansvar. Det går ju t ex alldeles utmärkt att koppla upp hästen på dropp i stallet. Ofta klarar en häst en tids svält (om det inte är en tjock ponny), men uttorkningen är värre.

Har hon svarat på Hippotrim, har febern gått ner?
Vilka prover är tagna och när väntas du få svar?

tempen ligger på 38 nu. Hon har en normal temp på 36. Hippotrimmet har fungerat jättebra. Såret ser också jättefint.

men jag är jätteorolig för att hon får kolik eftersom hon endast äter fibergin, det är typ det godaste hon vet.

Risken finns ju. Kan du leda henne? Vill hon beta? Fortfarande är det vätska som är viktigast och dricker hon inte bör hon få dropp.

hon dricker mer och mer... Hon tar några grästrån o kollar på mig som om jag är dum i huvet "ska vi ut och gå mitt i natten mamma".. Hennes uttryck har kommit tillbaka. Förut var hon helt uttryckslös

har du prövat att späda melass och stirla över grovfodret ? kanske även i vattnet ? det är ju melassen som gör att fibergi är så smakligt för dom flesta pållar ;)

har vet. gått i sticksåret med sond för att kontrollera att det är "rent" ? har nämligen vid ett tillfälle haft ut jourvet för ett sticksår (lednära) i ett framknä på en av pållarna. h*n skrev bara ut hippotrim 5 dagar utan att närmre undersöka såret. efter 4 dagar vart hästen riktigt dålig (och såret infekterat)och jag fick ringa ut min ord. vet. eftersom hästen fått/fick hippotrim så kunde han inte sederas utan jag fick bremsa när vet. använde sond för att kontrollera såret närmre. (det vart "rent" och satt inget kvar och hade inte skadat leden men behövde spolas)

han fick efter besöket omslag med lokalverkande pc. och jodopax samt ethacillin (kommer dock inte ihåg om han även fick finadyn) efter det blev han snabbt bättre.

jodå, såret är fritt från föremål. Men det kollade vet, inte förens hippotirmet skrevs ut. Jourvet var rädd för hästen. typ.

Kan man köpa melass på granngården?

alldeles ovanför framknät, sålångt bort från leder och grejs som man kan komma just där

ja, det tror jag. det kunde man förut iaf. :laugh: men då i jättestora dunkar (25 liter) :crazy: jag brukar köpa någon liter då och då av en bekant med kossor ;) kan hända att det finns i mindre "dunkar/flaskor" i andra foderbutiker.

fast vet sa att det var på ett bra ställe för att det inte fans leder o sånt där. Ovanför framknät, på utsidan liksom (inte framsidan).

20746038.jpg

20746039.jpg

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Småbarn Jag och sambon vet snart inte vad vi ska ta oss till. 2-åringen mår inte bra, men vad fasen är det som är fel!? Han har alltid vart...
2 3
Svar
55
· Visningar
13 970
Senast: MiaS
·
Hästvård Min häst fick ett mystiskt sår i söndags. Det sitter längst uppe på frambenet. Endast ca 2 cm långt, men "uppåt" (under huden alltså) är...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Blåtira
·
Hästvård Fick sy ihop ett litet sticksår förra tisdagen på min ena häst, Chili, ingen kunde förstå hur det hade uppkommit, men det var iaf ett...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka