Vilken skillnad på hjälp/ support..........

Sv: Vilken skillnad på hjälp/ support..........

Det ser trevligt ut, men är det något särskilt du menar som "en bra start" eller bara att ryttaren kommit långt med sin 3-åring?

Jag menar att en del kan träna en unghäst varje dag i åratal utan att komma ens dit.
O att det är en anledning till att unghästen bör ridas av en duktig. Inte en orutinerad ryttare på en tillika häst.

Ja det gör stor skillnad..
Min 10åring är inte där ännu, börjar undra om vi han någonsin kommer komma dit så länge han har mig på ryggen :crazy:

Ja mycket trevlig unghästridning:bow:

Får en riktigt ung häst av en medelbra eller skicklig ryttare?

Hittade en film där en 3-åring får en väldigt god start av en skicklig ryttare.

http://www.youtube.com/watch?v=FxbBpUokbx4&feature=related

Vad anser du kännetecknar en medelbra, respektive skicklig ryttare? Hur pass "utbildad" bör en medelbra, respektive skicklig ryttare vara för att få kalla sig medelbra, respektive skicklig ryttare?

Japp! Som jag påpekat i någon annan tråd tycker jag det är synd att det finns så få "riktiga" utbildare (med det menar jag att de kan skola hästen grundligt och göra hästen så "bra" att den blir stabil, får en hyfsat naturlig rakriktning och självbärighet osv att hästen kommer gå bra och hållbart även för mindre rutinerade ryttare.
Till slut så kommer ju alla hästar bli "avlärda" med en mindre skicklig ryttare om de inte blir tillridna däremellan, men den stora skillnaden tycker jag verkar ligga i att hästarna klarar att gå bra även utan nämnvärd hjälp från ryttaren och kan balansera upp ekipaget även om ryttaren är i obalans. SÅ duktiga "beridare" upplever jag inte så vanligt i Sverige.. Utan som sagt, att man är bättre på att plocka fram det bästa hos hästarna som ryttare men att det inte är någon garanti för att hästen ens går i form när den rids av en annan ryttare.

För som det ser ut nu (överlag, för självklart finns det guldkorn!) känns det som att det är omöjligt att hitta en riktig läromästare som är tillräckligt skolad för att kunna lära en ryttare hur det ska kännas. Om ryttaren måste jobba mycket för att hästen inte klarar balansera sig/bära upp annars kommer stackars ryttaren bara få en halvdan eller dålig känsla av hur det ska kännas upplever jag. Så det blir nog i regel gråskalor - grå häst (mittemellan välskolad/oskolad häst, både till gröna och mittemellan-ryttare istället för välskolade, välskolade har bara riktigt rutinerade ryttare) grå eller rookie-ryttare.

Men nu är det ju som det är, och då tycker jag inte heller det är så farligt med medelmåttor (som i: erfarna och med sunt förnuft men har inte kommit så långt som proffsen) som rider in hästar.

Jag hade gärna sett en något friare form, samt jobbat mer på att den skulle spåra bättre.

Men på det hela taget. Trevligt.

Jag tycker det gör stor skillnad. Men hur menar du med medelbra respektive skicklig?
Jag har många års häst-och ridvana, och utbildat ngra unghästar från början. Men jag klarar inte av att helt på egen hand utbilda en grön häst. Jag har från de första ridpassen tagit hjälp av tränare, även om så passet bara blivit 10 min långt.
Känner att jag vill kunna utbilda, och hjälpa unghästen på allra bästa sätt, göra rätt från början, och då har jag tagit hjälp, för att få veta att det jag gör är korrekt.

Som svar på frågan i rubriken:

Det är stor skillnad genom att den som är mer kunnig vet i vilken ordning den ska ta saker, den fysiska uppbyggnaden, den psykiska, dvs mentalt, den prioriterar rätt saker, känner vad hästen orkar/klarar, osv. Den kan också hålla reda på sej själv och hjälpa hästen med att hitta sin balans med ryttare på ryggen, den vinglar inte omkring och stör, och behöver inte hålla sin egen balans i tygeln :( dvs handen. Alltså kan hästen i lugn och ro få komma underfund med bettet, kommunikationen med handen, ryttarens vikt och inverkan osv.

Att prioritera rätt saker är att inte kräva att hästen klarar av steg den inte är mogen för.

Som exempel så på filmen (antar att den hästen är mkt grön) så prioriterar hon som jag ser det framåtbjudningen och balansen och lägger i det läget mindre vikt vid annat som att hästen är rak, tex, (det hon gör är inslagen av lite sidvärts som stärker likksidigheten)
Hon grejar inte med den utan låter den jobba framåt ifred.

stigis ju ;p

det gör ju självklart jättemycket om ryttaren är skicklig, vet en 4 åring som är låångt ifrån sådär utbildad..ganska synd egentligen

haha den där känner man ju igen! :D
har en till film med samma ryttare men med min häst när han varit riden ca 4 månader :)
den där är för övrigt sjukt trevlig på alla sätt o vis, underbart psyke.
har träffat mamman också och hon är to die for, helt sjukt fin häst med hur mycket rörlighet som helst. dock mindre trevligt psyke.

KL
Med skicklig menar jag en som med små medel kan hjälpa hästen- att det ser väldigt lätt ut o att man inte kan tro att den så ung som den är.
Att den kan jobba utifrån en optimal grund.

En medelduktig är väl en sdn som det inte ser lika lätt ut för eller som det tar längre tid för, men som kan ha vissa bra sidor- fördelar.

Sen har vi de som försvårar för hästen:crazy:

Ryttaren på filmen har ju utbildat en del...även till GP

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka