Vilken skärbräda?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 453

Lingon

Trådstartare
Hjälp mig! Vilken skärbräda ska man använda?

Trä är svårare att göra rent = risk för skadliga bakterier

Plast = mikroplaster i maten. Men enkelt att göra rent då den kan diskas i diskmaskin.

Glas = förstörda knivar

Så vad ska man man använda till t.ex. rå kyckling om man vill slippa både bakterier och mikroplaster? Eller måste man välja en av dem?

Jag har lärt mig alltid plast till rå kyckling då det går att diska i diskmaskin. Och inte använda samma till kyckling och bröd/grönsaker.
Edit: såg att knivmärket Global har en skärbräda gjord av sockerrör.

Men då får man ju istället i sig mikroplaster? Måste mam välja mellan mikroplaster och bakterier?

Enligt nyare forskning så är väl träskärbrädorna (om man tar hand om dem rätt) mycket mer hygeniska än plast? Eller kommer jag ihåg fel (kommer inte ihåg var jag såg infon)?
Det verkar inte stämma vid en googling eftersom bakterierna fäster sig i skårorna som bildas av kniven.

Skärbrädan är enda plasten jag har kvar i köket. Allt annat är rostfritt stål, gjutjärn, keramik. Inga teflonbeläggningar.

Jag klarar inte av ljudet och känslan från glasskärbräda och tycker att trä blir ohygieniskt.

Kanske finns det något annat material? Hård silikon? Naturgummi?

Men då får man ju istället i sig mikroplaster? Måste mam välja mellan mikroplaster och bakterier?
Vi får i oss mikroplaster från allt möjligt. Fisk innehåller en del, tvål och schampo kan göra det precis som vissa rengöringsmedel. Cigarettfimparna sprider det. Etc etc.

Det pyttelilla man kan få i sig av en skärbräda torde vara minimalt i jämförelse??

Jag använder träskärbrädor då jag läst mycket om att det är mer hygieniskt än de i plast, trots att man ofta luras att tro att det är tvärt om.

Jag har använt plast länge! Haft en träskärbräda som använts till bröd för att det ser finare ut med trä. Men så har vi börjat ersätta plastredskapen i köket med trä/metall och då har resten av familjen börjat prata om att sluta använda plastskärbrädorna. Men jag vill först veta hur det faktiskt fungerar. Det verkar nästintill omöjligt då olika sidor säger olika saker.

Vi får i oss mikroplaster från allt möjligt. Fisk innehåller en del, tvål och schampo kan göra det precis som vissa rengöringsmedel. Cigarettfimparna sprider det. Etc etc.

Det pyttelilla man kan få i sig av en skärbräda torde vara minimalt i jämförelse??

Ja, det är ju den biten också.

Jag har använt plast länge! Haft en träskärbräda som använts till bröd för att det ser finare ut med trä. Men så har vi börjat ersätta plastredskapen i köket med trä/metall och då har resten av familjen börjat prata om att sluta använda plastskärbrädorna. Men jag vill först veta hur det faktiskt fungerar. Det verkar nästintill omöjligt då olika sidor säger olika saker.
Själv har jag iaf aldrig haft problem relaterade till mathygien, inte heller min sambo eller hans familj och vi alla kör på träskärbrädor. Men, det är ju inte något forskningsresultat för den sakens skull :D

Grejen är att jag inte vill testa. Jag vill veta vad som är bäst om man tar hänsyn till allt (hälsa, miljö, knivarnas hållbarhet osv).
På Cerveras hemsida kan man läsa följande:
"Fördelen med träskärbrädor är, förutom att det är snyggt, att det är ett hygieniskt val. Om du sköter om din träskärbräda rätt så är det till och med mer hygieniskt än plastskärbrädor. Bakterier trivs sämre i trä och de små skårorna som uppstår läker sig själva."

(länk: https://www.cervera.se/inspiration/guider/allt-om-skarbrador)

Jag tänker trä av god kvalitet (ie gjorda av riktigt hårda träslag), utifrån att det verkar vara det som används i professionella kök. Jag tycker också att mina plastbrädor repar sig mera än de jag har i trä, men det kan givetvis vara en kvalitetsfråga.

På Cerveras hemsida kan man läsa följande:
"Fördelen med träskärbrädor är, förutom att det är snyggt, att det är ett hygieniskt val. Om du sköter om din träskärbräda rätt så är det till och med mer hygieniskt än plastskärbrädor. Bakterier trivs sämre i trä och de små skårorna som uppstår läker sig själva."

(länk: https://www.cervera.se/inspiration/guider/allt-om-skarbrador)

Då undrar jag ju direkt, vad anser de vara korrekt skötsel av träskärbrädan?

Liknande trådar

Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
730
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns... 2
Svar
20
· Visningar
2 259
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 465
Senast: Sasse
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 345
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka