Vilken sida ska jag böja???

S

solenbakommolnet

Mitt lilla pyre har nu lite lätt börjat få en sida som hon tycker bättre om att jobba med. :o
Hon är lättare att longera och böja i vänster varv. :p

Jag har försökt att göra saker och ting från båda sidor. Dvs. sitta upp, sadla, leda osv. men hon har ändå lyckats få en sämre sida :(

Om jag ska ställa henne för att jobba upp höger sida hur "böjer" jag henne då :confused: Åt höger eller vänster :confused: :confused: :confused:

Det står helt still i mitt huvud just nu ;) och söker er hjälp :bump: :bump: :bump:

tack på förhand
asska :banana:

Du ska inte göra detta genom att böja hästen alls.

Orsaken till att din häst vill gå böjd åt ett håll, är att den då inte behöver ta lika långa steg med båda bakbenen, utan kan ta kortare med det svagare. Du måste då jobba med att räta ut den mjuka sidan, så att det bakbenet blir starkare och orkar ta längre steg, vilket det måste kunna göra för att det ska kunna vara ytter bak. Trava över bommar (börja med en och utöka till 9-10 st) i lätt sits är jättebra för att få båda bakbenen att jobba lika mycket, men bara i korta pass från början, då det är lätt att överanstränga hästen. Skritt på långa tyglar i oländig terräng är också bra samt klättring RAKT och tempoväxlingar i skritt och trav på så lång tygel som möjligt, men med RAK häst (bogen får inte skjuta ut). Halter med rak häst.

När hästen är stark nog att orka bära sig rak med bibehållet tramp, börjar man arbeta den svagt böjd åt den "stela" sidan. Successivt ökar man sedan böjningen korta perioder i taget. Hela tiden är det viktigt att hästen orkar jobba taktmässigt och energiskt och att den orkar sträcka sin nos framåt, så fort den nickar in nosen har det blivit för jobbigt. Lycka till med din häst! / Å

Har en fråga i samma stil - jag rider en unghäst som är väldigt ojämn i sidorna, vilket förståss märks mer ju snabbare gångart man rider. Hon vill gärna gå högerböjd, och ett tag ville hon inte fatta höger galopp. Nu går det bra, och hon håller sig också relativt rak i högergaloppen. I väntergaloppen däremot går hon med halsen i 45 graders vinkel. :crazy: Vad göra? Strunta i vänstergaloppen?

Om hästen krånglar med vänter galopp så brukar det vara det motsatta bakbenet som "krånglar" Då alltså högerbak :)

På yngre hästar ger det med sig med konsikvent träning..Att man är noga med att det bakbenet är med och att man känner efter vad hästen gör med kroppen..allt detta med förutsättningen att hästen är fysiskt frisk. :)

Vänstergaloppen är ju inte direkt krånglig - får hon välja fattar hon hellre vänster än höger galopp, det är bara det att hon går helt snett. :crazy:

Jag skulle gissa att det är du som orsakar att hon går med halsen i vinkel :p.

På min häst är den vänstra sidan den man uppfattar som mjuk medan den högra är stelare. Det innebär att hästen vill ta kortare steg med vänster bak än med höger. När jag galopperar i höger galopp, är höger bakben tillräckligt starkt för att orka "trycka fram" hela högersidan. Om höger bak inte är tillräckligt starkt för att både bära och skjuta ifrån, upplever man det som att hästen går emot höger tygel och skjuter ut högerbogen, detta för att skydda sig från något som är för jobbigt.

Varför din häst förböjer sig i vänster galopp är helt enkelt för att vänster bak är för svagt för att orka skjuta ifrån tillräckligt mycket för att hålla vänstersidan "rak", och den "säckar" då ihop i innersidan. Ofta får man också en väldigt dålig galopp då, eftersom bakbenens arbete inte kan gå fram genom hela hästkroppen. Det du måste göra är då att räta ut hästen, höger skänkel petar in högerbogen medan höger tygel och vänster skänkel ser till att bakdel och huvud stannar kvar, så att inte hela "makaronen" bara flyttar längre till vänster. Höger skänkel och ledande vänster tygel visar hästen åt vilket håll den ska. Arbetsfördelningen mellan bakbenen behöver jämnas till genom att vänster bak övertar en del av det jobb höger bak gör nu, och det görs (tycker jag) bäst genom ridning med rak häst över bommar, där man kan styra benens arbete hårt. I fri skritt i oländig terräng, måste varje ben hela tiden göra det jobb som krävs för just det steget och hästen kan då inte "fuska bort" ena sidans jobb. Den måste också kunna hålla uppe båda frambenen lika mycket (inte samtidigt, naturligtvis :D) och är då "beroende" av att samma sidas bakben gör "sitt" jobb.

"Powerskritt" är också något jag ägnar mig åt, jag skrittar aldrig ut och åker häst, utan försöker alltid centrera mig över hästen, andas och sedan få hästen att räta ut den mjuka sidan på så lång tygel som möjligt medan den skrittar energiskt, gärna i någon timme eller så. När man lyckas är det nästan som om hästen andas lättare, och man har gott om tid att tänka på sin egen sits under tiden! I övrigt gör jag det mesta av jobbet i trav, när man fått hästen mer liksidig i trav lägger man in små galopper, men bryter alltid innan hästen "trillar dit" för att det blir för jobbigt.

Effekten av att stärka hästens "mjuka" bakben på detta sätt är att resultatet märks åt båda hållen. Ju starkare bakbenet blir, desto bättre böjer hästen åt båda hållen och desto bättre bär den sig etc etc. Dessutom behåller man schwung och tramp och "knäcker" inte nacken på hästen.

En annan orsak till att hästen går snett med halsen kan vara att den känner sig för låst av din hand. En ung häst kan man inte "rida ihop" som man gör med en musklad, utan den behöver frihet framtill för att orka ta ut stegen och sätta under sig ordentligt. Då brukar den också sträcka nosen framåt och lägga huvudet sned. Då får man jobba med frihet och halvhalter.

Hoppas att du fick någon hjälp.

Tack för ett utförligt svar, men vet inte om jag riktigt förstår ändå. Hon går alltså med halsen åt höger i vänstergaloppen. Så det skulle kännas konstigt att ytterligare peta in högerbogen, det är snarare vänster bog som är ute och viftar! Vänstersidan är den sida som känns stark och "hård". Tror inte att det beror på min hand - jag har provat att låta henne gå i princip helt fri, och då kan vi tala högerböj!

Ta ut en kiropraktor/ryggveterinär skulle jag säga. Hästen har antagligen blivit sned, och ju mer du försöker träna bort stelheten, desto värre blir "skadan".

Ryggskadad tror jag inte hon har, däremot är hon långt ifrån färdigutbildad och färdigmusklad. Hon har dessutom blivit bättre under den tid jag har ridit henne (3 månader), så snedheten förvärras absolut inte av träning, snarare tvärtom. Att hon är sned, eller snarare ojämnt stark, råder det ju inga tvivel om, men det är ju absolut inte ovanligt bland unghästar - det är väl anledningen till att så mycket av dressyrridningen går ut på att få hästen rak och lika stark i båda sidorna. :)

*puttar* Någon som har några idéer? Ska man hoppa över galoppen tills hon blivit starkare, eller hoppas på att hon successivt blir starkare och rakare av galopperandet?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Dressyr Vet inte om jag lagt frågan rätt här. Skulle behöva lite input. Min kära häst är ibland lite för smart för sitt eget bästa. Hon har...
Svar
8
· Visningar
2 009
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur