Vilken sida i transporten?

N

nrussn

Om ni ska köra en häst i transport, vilken sida lastar ni på då? Jag har alltid haft hästen på vänster sida men vet inte riktigt varför.

Ur säkerhetssyn vilken sida är bäst?

Vår ena häst måste stå på höger sida i transporten, för han klarar inte av när bilar kör om på vänstersidan. Men generellt brukar man ju ha dom på vänster, för att inte all tyngd ska komma mot väggrenen har jag hört :confused:

på vänster sida... därför att om man råkar köra lite för nära vägkanten så är det inte samma sak som om hästen skulle stå på högersidan, då är vältrisken ganska stor..

Vi kommer troligen ha henne på vänster sida, då vi har tränat mest på den sidan.
MEN, det går lika bra att gå in på högerkanten också :)

Man SKA ha hästen på vänstra sidan, eller om man kör två den tyngre hästen på vänster sida, för att transporten inte ska välta ner i diken lika lätt som om hästen/tyngre hästen står på höger =)
Har för mig att det är lag på det till och med???

Jag har hört att man ska ha hästen på höger,om olyckan är framme så är hästen mer skyddad om den står på höger då man i regel blir omkörd/påkörd på vänster.Dels så kommer hästen ifrån trafiken på höger sida. Men jag vet inte vilken sida som igentligen är bäst.Man hör bara .

Kör vi en häst står denna på vänster. Kör vi två brukar det oftast vara den tyngsta på vänster sida.
Min pålla vägrar åka på höger sida. Är hon med så blir det vänster, dock är hon ju rätt *host* tung så det brukar bli "rätt".

Om vi kör en häst så står den på höger sida. Pappa vill ha det så. Annars om vi kör två så får den säkraste hästen stå på vänster sida.

Jag kör brett för det mesta så då är det hästen som väljer. Och ALLA hästar som åkt brett i mitt släp har ställt frambenen mitt över transporten och sen kroppen på snedden så baken är nere i HÖGRA hörnet. Alla har ställt sig exakt så, utan undantag. ganska faschinerande.

Annars försöker jag ha dem på vänstersidan för att minska vältrisken om jag är tvungen att vara ute i gruset utanför vägrenen. Ingen av mina bryr sig om trafiken när den kör om eller så så det går bra på vänster.

Sen tror jag inte att det eg gör så HIMLA stor skillnad om man ställer på vänster eller höger sida ang vältningsrisk. Är du så långt ute i gruset och dikeskanten på vägrenen så är risken stor du tippar ikull vilket som. Släpets tomvikt är i många fall högre än vad mina hästar väger en och en (400 kg, 500 kg för den tyngsta jag haft)

Fascinerande hur hästarna ställer sig. Min låser alltid fast vänster bak mot väggen när han åker utan mellanvägg eller brett och höger bak ut över mitten. så står han kvar även när man stannat till han lastas ut. :D

/Jane

Mm, speciellt när de gör samma sak hela tiden eller flera olika hästar gör exakt lika. Även här står det kvar så i stillastående med, tills det lastas ut.

Jag antar att i just min transport så åker de stadigast och behagligast genom att ställa sig sådär, men fascinerade att alla kommit på det och det så direkt =)

Eller så kan man ju resonera tvärsom - att det är vanligast at man blir påkörd på höger sida vid vänstersväng och isf står hästen säkrast på vänster sida.

Det är inte lag på att hästen ska stå på höger eller vänster sida.

Vänster, hästen står stadigare (är det meningen) om den står "i mitten" av vägbanan.

Vilka smarta resonemang alla verkar ha! Det här med vänster sida och diket. Har jag aldrig tänkt på...

Däremot har jag alltid lastat på vänster sida, men det är nog mest för att det är smidigare eftersom dörren fram är på höger sida (på våra transporter iallafall) och då är det lättare att komma till i transporten utan att bli utbuffad av pållen. :smirk:

Varför då? Så länge du inte kör i diket är vägbanan lika stabil överallt. Utveckla gärna ditt resonemang.

Har alltid haft mina hästar på vänster sida i transporten, det har jag haft för att som vissa skrivit om tidigare... om man kommer för nära vägrenen.

Har hört att om man bara ska skjutsa en häst så ska man ställa den på vänster för att få tyngden in mot vägen, istället för ut mot vägrenen. Förra ägaren till min ponny sa dock att Nelly helst åkte på höger, så till en början fick hon åka där. Efter ett tag började hon stampa i alla vänstersvängar så vi testade att ha henne på andra sidan istället och det fungerade. Inget stamp där bak nu inte! :D

:banana: Sandra :banana:

Att vänstersvängar är större/farligare/tar längre tid än högersvängar gör det stabilare och säkrare för hästen att åka på vänster sida - ytterligare ett skäl för vänster sida.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar