Vilken sida är han stel(ast) i?

Elina8

Trådstartare
Min medryttarhäst är väldigt stel över huvud taget, men jag har märkt att han har svårare för sig i ena sidan. Vilket ju är ganska vanligt, men det jag undrar över är vilken sida han är stel i. Alltså, jag har ju hört ganska många gånger att om den har svårt för sig i vänster varv, kan den vara stel i höger.

Men vilen sida är han stel i om han har svårt för tex skänkelvikning för höger skänkel?
Tycker han är svårare att böja till höger också. Hänger detta ihop? Är det samma sida som stelheten/svagheten sitter i. Jag är jättedålig på vilken sida som jobbar mest när och så.

Vilket är effektivast; att jobba med det som hästen har svårt för, eller om det svåra beror på en sida, finns det då några andra bra övningar som man kan göra för att jobba bort problemet i sig?
Brukar jobba öppna och sluta, skänkelvikning, när det finns plats lite böjda spår (vi rider mest i skogen) övergångar, ja lite av varje. Har ni några mer bra tips på övningar för stela hästar får ni gärna slänga in dem också!

Sv: Vilken sida är han stel(ast) i?

Jag är ingen expert på det här området direkt, men såhär har jag fått lära mig:

Om din häst tex har lätt för sig i höger varv, jobbar mycket lättare där, lättare att ställa osv, så är det vänstersidan som är svagare, och alltså behöver tränas upp. MEN, det betyder inte att du ska traggla med övningar för att stärka den sidan, för då kommer det bara bli tvärtom istället, att andra sidan blir starkare, och man vill ju ha en "jämn" häst. Tycker du gör rätt i att jobba med övergångar. Mycket öppnor/slutor, arbete över bommar osv!

Felet kan ju också sitta hos dig, är man tex högerhänt så är man ju oftast mer vältränad i den sidan o vice versa. Så att träna sig själv är också jättebra, rätt styrka behövs för ryttaren också :)!

Jag tror hästen kan säkert kan vara stel på båda sidorna fast i olika muskler, eftersom många muskler samverkar med varandra. Min häst var svår att rida i vänster varav och ställa och forma kring höger skänkel. Vi brukade stretcha honom i halsen, och han hade svårare att böja halsen åt vänster då, istället för att ha huvudet rakt som han skulle ha , som han hade åt höger, så vred han i nacken. Så då borde han väl ha varit stel på höger sida ? Tror han reagerade lite när jag tryckte på sidan av nacken, typ vid atlaskotan.

Hade ut en equiterapeft igår och hon förklarade hur min häst är iaf. Han är svårare i vänster varv att få att spåra och jobba och så, det beror på att han har knas i höger höft (i rumpan asså, va ingenting i ngt ben, där va han rörlig och fin) så han har haft svårt att i vänster varv sätta höger bak förbi och runt vänster bak. Så ibland är det inte bara stelhet, det kan vara låsningar också.

Okej, det är ju verkligen en helt vetenskap det här med hästens fysik. Får se om tränaren har nåt att säga när vi ska dit.

Tror att det kanske kan ligga något i det där med benet faktiskt. För jag har märkt att han inte är lika rörlig i vänster bak. Som när ma n ska kratsa hovarna så sträcker han inte bak benet lika mycket som i det andra benet. Kanske har han något låsning eller är stel i det benet eller höften.
Hmm,.. får kolla lite.
Men stämmer det ihop med att han har svårt för skänkelvikning åt vänster (aaltså för höger skänkel)? Borde det inte vara tvårtom, eller tänker jag fel nu?
Eller kan det vara så att han har svårt att korsa över med höger bak eftersom han inte sträcker ut tillräckligt bakåt med vänster, alltså att det steget blir för kort så han inte riktigt kommer runt, utan går mer framåt än åt sidan?

Jag är ingen expert på det här området direkt, men såhär har jag fått lära mig:

Om din häst tex har lätt för sig i höger varv, jobbar mycket lättare där, lättare att ställa osv, så är det vänstersidan som är svagare, och alltså behöver tränas upp.

Är det inte tvärtom? :p Om hästen har lätt i höger varv, men svårt i vänster är det väl antagligen högersidan den är (mest?) stel i.

Har den svårt i vänster är det högersidan (alltså ytter) som måste sträcka på sig och jobba mest.

Det är så jag har fattat det i alla fall, men jag har ingen aning, rätta mig gärna om jag har fel :bow:

Det skulle nog kunna vara så.. Har du möjlighet att ta ut en EQ för koll så kan det ju aldrig skada..

Oj, såg nu att jag formulerat mig helt fel :o. Självklart menar jag det du skrev!

Många hakar upp sig på den "stela" sidan, men det är den motsatta sidan som är "problemet". Om hästen upplevs som rakare i höger sida tex, så är det hästens starka sida. Höger galopp är den bästa galoppen, det är lättare att ställa hästen till höger eftersom den har mindre tendens att böja halsen. Problemet är att den även trycker bogen till höger, vilket kan upplevas som att den är stelare, ligger på mer i högerhanden, eftersom bogen är "i vägen". Den placerar alltså bogen till höger, för att kunna flytta det svaga, vänstra, bakbenet till vänster, utanför kroppen, så att det inte behöver bära lika mycket vikt.

I vänster varv kommer hästen kännas mjukare, lättare i handen, MEN knepigare att ställa, sämre galopp och bogen kommer ramla utåt på tex. volter.

Rakriktande arbetet blir att i höger varv försöka få höger bog under hästen, så att trycket i höger mungipa lättar (tar mer stöd på vänster), mycket böjda spår, öppnor och slutor. I vänster varv rida innanför spåret för att kontrollera rakheten, hela tiden hålla koll på ytterbogen, inte slarva med ställningen, men rida framdelen lite innanför spåret, men rak i sidan.

Om er häst är tvärtom, alltså rak i vänster, så bara kastar du om det. Majoriteten av hästarna är svaga i vänster, av någon anledning...

Okej, tack för hjälpen. Lättare när man har mer än en aspekt eller kriterie att gå på. Även om det blir en del att hålla reda på. Får testa och se hur det blir i praktiken, har svårt att komma på hur det är så här på rak hand.

Kanska har det här med vänstersidan att göra med att de flesta människor är starkare i höger och värför kan hjälpa höger mer, och vänster hamnar lite efter? Eller så är de bara precis som oss människor, att de också är starkare i ena sidan, och det brukar ju vara höger på människor, så då är det inte helt tokigt om det är samma på andra djur.

Lisa89: Det är inte min häst utan en medryttarhäst, men jag kan ju prata med ägaren, hon kan en hel del så hon vet säkert nåt bra knep, förhoppningsvis går det att öva bort. Annars har jag bara hört bra saker om EQ så det hade nog definitivt inte skadat att kola upp iaf.

Kanska har det här med vänstersidan att göra med att de flesta människor är starkare i höger och värför kan hjälpa höger mer, och vänster hamnar lite efter?

Tror också att det kan ha med människorna att göra, men inte att vi hjälper ena sidan, utan snarare tvärtom...

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka