Vilken selen?

Hästar har svårt att ta upp oorganiskt selen som tex. natriumselenit. Därför ger jag SeloE som innehåller organiskt selen som de kan ta upp bättre :)
 
Sele-o
Selevitan
E-selen

Många olika med olika priser men vilken ska man välja?


Jag väljer Selo-E som innehåller selenjäst, som tas upp lätt.

Selevitan innehåller natriumselenit och har en konstig mängd e-vitamin, så den går bort för mig.

E-selen innehåller natriumselenit och även om det är en billig produkt, så sist jag kollade fick man ge ganska stora mängder. Men innehållsförteckningen kan ha ändrats sen senast jag använde den.
 
Jag ger vimital e-plus. Innehåller selenmetionin och går att få tag på rätt billigt på en del ställen. Halv dos mot vad som står på förpackningen räcker till mitt lilla swb om jag räknat rätt.
 
Enbart Selo-E innehåller organiskt selen av dessa tre produkter.

Ok ! Tur att jag "råkar" använda just selo-e sen länge då :D

Skämt åsido så är det ju otroligt svårt för lekmän som genuint vill ge det som är bäst utifrån micromineraler osv , utan att behöva vara experter och beställa från utlandet och blanda till osv, och det som säljs på apoteken inte är det mest "optimala" .

Jag tror verkligen det viktigaste är att folk allmänt läser på om foderstater rent generellt och skaffar sig grundläggande kunskaper om det .
Upplever att otroligt många hästägare gör det år 2017 jämfört med för 10 år sedan .
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 326
Senast: Ainon
·
Utrustning Är det någon som har selen Drive out Duo Plus? Är ni nöjda? För- och nackdelar? Ska mäta lite i helgen och kanske klicka hem en sådan...
Svar
0
· Visningar
313
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
860
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp