vilken sele till tryckvagn?

snigelfarmor

Trådstartare
hej
vill ni berätta allt om tryckvagnar?
vilken sele har travet då? inte den tunna bröstan hoppas jag, skulle kanske behöva loksele? (o en loksele går ju inte att ha till alla då lokselen måste anpassas...)

hur funkar tryckvagnen?
/j*

Jag har använt vanlig remsele men bytt ut bröstan till den som följer(?) med Protrainern.

Påminner om en vanlig förbygel men mkt bredare (fästes i linorna i protrainern istället för i selen)

En vanlig remmsele är som sagt vad som används. Jag har använt en långbrösta som är bred. För att inte få skav trädde jag på ett "ludd" också. Det funkade jätte bra då jag körde tryckvagn 4 dagar i veckan 2 timmar om dagen med en häst. Tänk på att börja lugnt när du börjar med en häst som inte gått med tryck förut. Viktigt också att värma upp innan du sätter på trycket och skritta av utan tryck. Själv har jag bara använt tryckvagn i skritt.

tack för era svar!

nästa vecka ska jag få köra tryckvagn för första gången..
eller sitta i en :-) ????
i skåne används inte tryckvagn knappt, vet inte varför, vi har ju inga backar där ?

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
510
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 714
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 154
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
819
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Mata småfåglarna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈