Vilken såg?

vindvissla

Trådstartare
Vad ska jag ha för en såg om jag ska såga 12 cm plank i vinklar? Är det nån jättemojäng eller har någon en lite mindre lösning? Jag har tillgång till en sån där cirkelsåg med bord, som man fäller ner över plankan, men bladet är för litet i diameter och jag kommer inte igenom plankan...

Sv: Vilken såg?

Vad ska jag ha för en såg om jag ska såga 12 cm plank i vinklar? Är det nån jättemojäng eller har någon en lite mindre lösning? Jag har tillgång till en sån där cirkelsåg med bord, som man fäller ner över plankan, men bladet är för litet i diameter och jag kommer inte igenom plankan...
Ska du såga något tiotal snitt eller flera hundra? Om du inte ska såga väldigt många plankor, och inte behöver kunna variera kapvinkeln fritt, så skulle jag föreslå att du gör en egen gerlåda. En vanlig billig plastvariant finns här, just den rymmer inte dina 12 cm breda plankor men du förstår principen. Är du normalhändig skruvar du ihop en motsvarande av trä på en halvtimme, med de mått du behöver. Då kan du använda vilken såg du vill, allt från en fintandad ryggsåg som den på bilden om du behöver väldigt snygga snitt, till en vanlig fogsvans som kapar fortare, eller en bågsåg som du kan kapa riktigt fort men litet grövre snitt med.
Behöver du kunna variera vinkeln kan du använda en särskild geringssåg men de flesta sådana är för smala för att kunna såga 120 mm med litet flack vinkel. Dessutom är sågbladen ofta för fintandade för att vara riktigt roliga att kapa många bitar med.
Ska du kapa stora mängder vill du helst använda en sådan här (eller motsvarande).

Senast ändrad:

Tack för ditt utförliga svar, jag hade glömt att jag startade tråden! Jag har en sån där gul låda med ej geringsåg, men Plankan ligger inte stilla och inte lådan heller. Jag kan visst tänka mig att bygga en, mej sågar man inte i fel trä då? och vilket är bäst, att såga vinkeln stående eller lägga den ner och vinkla sågen?

det är till mindre hemmaprojekt, jag känner mig hämmad. Jag vill mer än jag kan.

det är till mindre hemmaprojekt, jag känner mig hämmad. Jag vill mer än jag kan.

Känner igen det där. Det är nog ett väldigt vanligt problem. Men det bästa är att testa, testa, testa. Och att göra mycket fel. För det är då man lär sig :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka