Vilken sadel?

I

Issa_Stjarna

Någon som har något tips på vilka sadlar som kanske kan passa en häst med jätte kort och spikrak rygg?
Just nu har jag en Bennis Harmony som är aldeles för svängd för hennes rygg. Har även haft en Zaldi Isafold som inte alls ligger bra på henne.
Några tips? Så jag vet vart jag skall börja leta.

Sv: Vilken sadel?

Någon som har något tips på vilka sadlar som kanske kan passa en häst med jätte kort och spikrak rygg?
Just nu har jag en Bennis Harmony som är aldeles för svängd för hennes rygg. Har även haft en Zaldi Isafold som inte alls ligger bra på henne.
Några tips? Så jag vet vart jag skall börja leta.

Globus sadlarna är väldigt raka i bommen...

Jag provade en griffin Haflinger xxw som låg jättebra på min korta häst - förutom att den var rak.

Pioneer, Globus, Griffin cob passar korta raka ryggar. De ligger i 16.5 mellan ca 35-46 cm full längd.

Ja det är det. Det är bara cob/haflingersadlarna som är så här korta. De vanliga och isisgriffinen är mycket längre.

Ja det är det. Det är bara cob/haflingersadlarna som är så här korta. De vanliga och isisgriffinen är mycket längre.

Okej, men hur är det med syntetsadlar då? Håller dom sig bra?

Personligen så tycker jag de håller sig bättre mycket längre än många lädersadlar. Det är väldigt svårt att skada dem så de blir fula.

De är även smidiga att hålla rena och lätta att bära vilket jag föredrar och hästen att ha på ryggen har jag inbillat mig.

Albion sadlarna brukar ligga bra på raka ryggar och finns i många bomvidder och sätesstorlekar. Särskilt modellen Albion K2 är väldigt rak.

Har sett några jättefina hos Soft Saddles, bland annat dressyrsadeln är rejält kort!

Ja, det är den jag menar. Supreme D heter den visst. ;)

Jag har också en häst med som är jätte bred och som har kort rygg... Provade massor och till slut gav jag upp.. Jag köpte en bomfri (som ser ut som en vanlig), star trekk dressage cc. Den finns också som islandssadel. Nu har dressyren kommit i en ny variant som är jättesnygg! Men på den äldre modellen (som jag har, slutade säljas för nån månad sen tror jag) kan man flytta och justera panelerna efter att hästen växer etc... Super! :) (Men den får man nog leta begagnat, annars är den nya gudomligt snygg)

Jag skall prova en topreiter Z sadel, tror ni den kan passa?
Har provat en sådan innan men den var väldigt utsliten och behövdes stoppas om så det var svårt att se om den passade. Men jag tkt den var en aning för lång? Men jag vet inte. Någon som vet anläggningsytan på den sadlen?

Min häst har väldigt kort och ganska bred rygg. Z sadeln var för lång men däremot passade JR. Lycka till, vet att det är fruktansvärt svårt. Kändes som om jag provade varje sadel som fanns....

Passar Ken Taur Kari sadlen bra på raka ryggar?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka