Vilken sadel?

Sv: Vilken sadel?

Någon som har Top Reiter JR Special?
Hur är den?

Pioneer, Globus, Griffin cob passar korta raka ryggar. De ligger i 16.5 mellan ca 35-46 cm full längd.

Men Sissu - Griffin Cob passar verkligen inte rak rygg. Munni har en rak rygg och denna var verkligen väldigt opassande för honom, svängde på hans raka rygg. Griffin Island satt bättre på en rak rygg så den köpte jag till honom och fungerar bra.

Griffin cob (haflinger) brukar rekommenderas till lite svängt rygg.

Vilka sadelproblem vi har issa :) hiihih .

Snor din tråd lite . Nån som vet nåt om Spirit sadlarna?

Då tycker jag du skall komma och kika på Nemo och hans sadel, eller titta på bilderna så får du se en sadel som passar ypperligt på om en inte ännu helt spikrak men mycket rak rygg som blir spikrak under träning. Ibland under dessa år när han var svängd och sadeln oinriden på ryggen så fick jag bygga om den lite då den låg lite i brygga, men det behövs inte ju rakare han blivit.
De smalare varanterna har varit mer svängda än XX arna och säkert är alla ngt. olika. Men alla rakryggade jag lagt sadeln på som även varit breda framtill, har passat i sadeln.

Senast ändrad:

Jag har också en några år gammal griffin cob dressyr xw och den är väldigt rak i bommen, nästan helt rak bom.
Kanske har de ändrats nu??????

Märkligt. Provade just den här Griffin cob (haflingen xw) på Munni för ngt år sedan och den gungade på hans raka rygg så jag tog islandssadeln istället som satt bra på hans raka rygg.

Hade en Griffin Cob dressyr på min ena häst. Hon hade spikrak rygg och sadeln låg perfekt på henne.

Jag har en JR special och bara älskar den. Ligger jättebra på hästen och jag sitter jättebra i den. Många som provat min sadel har tyckt att den är super.

Top Reiter JR Special Passar den hästar med liten manke?
Vet att den finns i bomvidd 32-36.

Måste säga att den bästa sadel jag någonsin ridit i är Passiers Optimum. Värd varenda krona. :love: Och bommen går att ändra så att den blir exakt anpassad efter hästen. Det enda man måste kolla är att få rätt tum på sätet så den passar en själv oxå. Verkligen en underbar sadel som passar gångartsridning perfekt.

Någon som har något tips på vilka sadlar som kanske kan passa en häst med jätte kort och spikrak rygg?
Just nu har jag en Bennis Harmony som är aldeles för svängd för hennes rygg. Har även haft en Zaldi Isafold som inte alls ligger bra på henne.
Några tips? Så jag vet vart jag skall börja leta.

Supreme Pathfinder TöltMaster! Anläggningsyta på en 17" sadel är bara ca 42 cm! Sadeln finns nu också i Sverige.

Vad vet ni om Austund classic eller vad de nnu heter?

Skulle aldrig sätta en sån(eller ngn annan Ástund sadel)på en häst öht, de är både långa & smala, bredaste är tydligen 101 grader(storleken kallas Wide av ngn skum anledning:crazy: ) & hur många islandshästar kan ha en så smal sadel egentligen?

Den sadeln jag testade var inte lång och inte smal så;)

Då kan jag bara gratulera, jag antar att det är en classic+ du testat & inte en vanlig classic, men de är nästan på gränsen till normal bom med sina 101 i grader.
Min ena valack är smal & smäcker men han skulle aldrig kunna ha en sån ändå.
Tycker att alla har mkt bredare hästar än mej & ändå köper smalare sadlar, undrar vad det kan bero på:confused:

Jag vet inte...Men det e väl för at dom tror dom ligger bra men men..Jag har bra jällp hä så jag hoppas det blir bra:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka