Vilken sadel till shettis?

Maléne

Trådstartare
Vad tycker ni jag ska ha för sadel till lillkillen, har en bomlös barnsadel hemma till honom men funderar på om det är bättre med en liten puta till honom?
"Ryttaren" är min 1½ åriga dotter ;) behövs det ens en barbackapad till honom än så länge? har en, men den är så grymt stor, så funderar på om jag ska sy om den i såfall så det ser lite snyggare ut ;).
Så vad tycker ni bukefalister, vi pratar om att ledas runt kanske 2-4ggr i månaden :D

Sv: Vilken sadel till shettis?

Funkar inte den bomlösa sadeln bra till honom? Eller är det dottern som inte sitter bra i sadeln?
Jag kan rekommendera att sy en barbackapad. Jag har en som jag har sytt själv enligt tips i tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=755456
Den "rider" mina barn i när de leds runt på min häst. De har fått superbra balans. De sitter jättestadigt med stöd både framför och bakom och för benen.
En vojlock med en handduksrulle av badlakan som framvalv och benstöd och en handduksrulle av liten handduk som bakvalv. Några spännband till sadelgjordsstroppar. Allting klätt med luddigt teddytyg. Och så har jag sytt fast ett handtag framtill som de kan hålla i. Nu sydde jag den egentligen till mig själv så den är lite stor till barnen. Om jag sytt till dem från början hade jag gjort den mindre. Min är sydd på en 16" vojlock. Om du tar en shetlandsvojlock/schabrak så bör det ju bli alldeles lagom till både dottern och hästen.

barbacka padd är super bra för små rumpor! stigbyglar ser ändå smått livsfarliga ut till små barn(små fötter som inte tar stöd i byglarna och tappar dem stup i kvarten :( )
en barbacka padd med lite högre stöd är nog stabilare + bekvämare för både ryttare och häst än en ponny puta.

Med så lite går dte nog bra med vilket som. Men jag har sån ponnyputa som Hööks har, och den är faktiskt riktigt bekväm för både små ryttare och ponnyn. Men byt stigbyglarna för allt i världen (bäst tycker jag det är att ha med korg), de är helt livsfarliga de som medföljer :S

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: Stergo
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Cattis_E
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31