Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?
real_cowgirl skrev:
okej, ni har säkert rätt, men då kanske du kan förklara hur det igentligen är, för det MÅSTE ju finnas sadlar som passar BÅDE svankryggiga hästar och hästar med rak rygg...
Det handlar om hur sadeln är vinklad för bogarna, En del sadlar har relativt smal bom men stor gullet bredd/bogfrihet och en del är mindre vinklade för bogarna, men har en bred bom osv..
En roundskirt sadel som är mkt utvinklad i fram ser ut att vara svängd i bommen men fortfarande så har den inte det, man lurar ögat.
Vi kan ta en inackorderingshästen som jag har hos mig som ex.
Arab, kort rygg, överbyggd med kraftig bog. Ser ut ungefär som en gammal damcykel...
Till henne har vi en roundskirt med mkt bogfrihet alltså väldigt utvinklad i fram. Det gör att både bogar och rygg får plats.
Enda stället på en westernbom är svängd på är "utåt" från bogen, inte ner mot ryggen.
Ett annat ex är min märr: Formad som en dieseltank.. Utan manke och börjar bli överbyggd.
Till henne har vi en sadel som är väldigt rak, Det vill säga inte utvinklad för bogarna för då faller den framåt för mkt. Till sadeln får jag ha en kilformad pad som lyfter upp sadeln i framkant i och med att den trycks framåt av hennes överbyggda bakdel annars får hon hemska tryckmärken.
Så kan man inte få det perfekt och inte har lust att byta sadel stup i kvarten så kan man faktiskt göra väldigt mkt med olika pad alternativ.